Hva slags Facebook-side skal du lage?

Det finnes mange grunner til at bedriften bør opprette en egen Facebook-side. Den viktigste er kanskje at Facebook er landets største nettsted, og at de fleste Facebook-brukere er inne flere ganger om dagen. En side på Facebook er en plass langs «motorveien» av nettbruk.

Dessuten: Å lage en egen Facebook-side er gratis, og det er enkelt. Det er bare å gå på www.facebook.com/pages/create.php

Du kommer da til en side som gir deg seks valg:

… og det er ofte her problemet oppstår: Hva slags type Facebook-side skal du velge?

Det korte og konsise svaret på dette er som følger: Vær ærlig! Ikke prøv å lure systemet! Velg den typen side som best samsvarer med det du i virkeligheten skal lage en side for.

Faktum er at hvilken sidetype du velger vil legge en del føringer for hvilke muligheter du får med siden sin, så jo riktigere du velger, jo bedre tilpasset funksjonaltet får du. Her jobber hele Facebook-teamet for å tilrettelegge for deg, så lenge du velger riktig type side.

Nytt: Du kan nå forandre sidekategori etter at du har opprettet siden. Det valget du gjør av sidetype er dermed ikke nødvendigvis endelig.MEN: Tenk gjennom Facebook-adressen – den kan kun forandres en gang! Der det fremdeles er viktig å tenke seg nøye om, er i valg av Facebook-adresse på siden (www.facebook.com/eksempel). Denne vil du nemlig ikke kunne endre senere. Du vil heller ikke kunne kontakte Facebook for å få overdratt adressen til andre ved en senere anledning, dersom du skulle ønske det.Du kan bestemme din egen Facebook-adresse når du oppretter siden, eller eventuelt senere via www.facebook.com/username

Her er alternativene:

Lokalt firma eller sted

Dette er valget om du har en fysisk butikk, en restaurant, en bensinstasjon eller annen virksomhet som drives på et fysisk sted, og der det fysiske stedet er viktig.

Velger du dette alternativet vil du også få mulighet til å legge inn åpningstider, veibeskrivelse, informasjon om parkering og lignende.

«Company, organization or institution»

Dette er det rette valget for de fleste selskaper. Som navnet sier er dette en side for en bedrift, organisasjon eller institusjon.

Dette er riktig for de selskaper som leverer varer eller tjenester utover sin faktiske, fysiske beliggenhet.

Varemerke eller produkt

Varemerke er valget når du ikke skal lage en side for selskapet ditt som helhet, men for en av de merkevarene dere forhandler.

For eksempel vil sjokoladefabrikken Freia velge «company» for sin side om selskapet som helhet, mens det vil være riktig å velge «Varemerke» for siden for Melkesjokolade eller Firkløver.

For et selskap der varemerke og selskap er ett, for eksempel Adidas eller Nike, vil det være mest naturlig å velge «varemerke» som kategori. Dette fordi det normalt er varemerket brukerne har et forhold til, heller enn bedriften som står bak.

Artist, band eller offentlig person

Dette er kjendis-kategorien. Dette velger du dersom du skal lage en fan-side for en artist eller en kjendis, og naturligvis dersom du selv er artisten/kjendisen det gjelder.

I denne kategorien finner man en del Facebook-sider som faktisk ikke verken trenger eller har en supplerende webside. Stadig flere musikere velger Facebook som plattform, i stedet for Myspace og i stedet for å ha en vanlig webside.

Underholdning

Denne kategorien er delvis overlappende med den forrige, men her vil du få undervalg som TV-serie, skoleidrettslag og konsert-turné. Radistoasjon og musikkinstrument er også undervalg i denne kategorien.

Velg denne kategorien dersom det siden handler om er rent underholdningspreget, og dersom det ikke handler om en artist/band eller kjendis som person/gruppe, men mer om det artistene produserer: et album, en film, en bok.

Også idrettslag, profesjonelle som amatører, faller i denne kategorien. (Selv om en enkelt idrettsstjerne mer hører hjemme sammen med artistene.)

«Cause or community»

Den siste kategorien, «cause or community», skal man være litt forsiktig med. Grunnen er at dersom en side i denne kategorien får over 10 000 likes vil den som har opprettet siden miste administrasjonsprivilegiene sine.

Dette er riktig kategori bare dersom du starter en side for en sak eller for et meningsfellesskap og du ønsker at siden skal kunne leve sitt eget liv uten at du som administrator skal ha spesielle rettigheter.

Enkelte velger også å opprette grupper heller enn å opprette sider i denne kategorien. Det kan i noen tilfeller være et alternativ, særlig hvis man ønsker at hvem som helst skal kunne publisere inn i gruppen.

Hva slags side du velger henger jo nøye sammen med det konseptet du velger på Facebook. Du vil som tidligere nevnte kunne forandre sidekategorien senere, dersom du føler at du har valgt feil. Du vil imidlertid ikke kunne endre navnet, så konseptet ditt bør uansett være gjennomtenkt før du oppretter siden.

Hva om ingen av valgene passer for deg?Hvis du ikke finner noe som passer direkte i de underkategoriene som ligger her, kan du bare velge det som ligger nærmest, og så kan du etterpå gå inn på siden og klikke på fanebladet «Om». Under «Sideinformasjon» her kan du redigere kategorien. De valgene du finner her inne er mer detaljerte enn i den første oversikten.Finner du ikke noe som passer her heller, må du rett og slett bare velge det som kommer nærmest.

Lykke til!

sjekkliste-facebook

 

48 thoughts on “Hva slags Facebook-side skal du lage?

  1. Hei Nina
    Flott innlegg, men jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med: Hva slags type Facebook-side skal du velge? Jeg tenkte å lage en Facebook side for bloggen min – som er om interiør, mat, natur og hverdagsliv… Tenkte da å lage en kategori som heter Personlig Blogg (ser det er noen som har dette på siden sin)….

    Vennlig hilsen
    Mette

    1. Ja, det kan du jo godt velge. Du kan uansett forandre sidetypen senere, om du skulle oppdage at den ikke passer.

  2. Hei.
    Bra artikkel dette.
    For de som allerede har en facebookside finnes det også en del tjenester.
    http://wle.no tilbyr f.eks. en gratistjeneste som kalles facebook booster.
    Her kan man like eller bli likt, selv om det er på en arena utenfor selve facebook.
    Har selv benyttet tjenesten og er faktisk veldig godt fornøyd.

  3. Hei.

    Jeg eier lynrask.no og dette er en alternativ startside. Jeg lurer på å starte firma rundt dette domenet og lurer på hva som kan lønne seg i en slik fase. Firmastruktur etc.
    Ellers lurer jeg på hvilke alternativ bør man bruke på facebook.
    Lynrask.no er en rask, oversiktlig og svært enkel side å bruke.
    Siden den ble «lansert» online for kort tid siden,har den blitt godt mottatt av mange ulike grupper brukere.

    mvh

    Hogne Hjelseth

  4. Hei! Og takk for flotte og informative artikler!

    Mitt spørsmål; Jeg har opprettet en FB-side for mitt firma, men opprettet den ikke under min egen side. Altså som en egen side.http://www.facebook.com/mooloas

    Dette har jeg angret på mang en gang, bl a fordi jeg ikke kan invitere mine venner til siden, og at jeg ikke kan bytte på hvilken profil jeg vil kommenter fra. Kan man knytte to sider i lag i ettertid, eller er det toget gått..?

    Mvh Tove

    1. Denne innstillingen finner du på siden din, under Administrasjonspanel / Rediger side / Oppdater informasjon / Basisinformasjon / Kategori

      – Nina :-)))

      1. Hei!
        Jeg har laget en side, og opprettet den som «sak eller samfunn». Men det som er problemet er at jeg ikke finner ut hvor jeg kan skrive en såkalt «lang beskrivelse». Må jeg endre sidekategori for å få den funksjonen? Isåfall hvordan endrer jeg den?
        Så du hadde skrevet det for en stund siden, men tror ikke den er gjeldende i dag..

        1. Hei.

          Hvis du klikker på «OM» litt nedover i venstrespalten når du er inne på siden din, og så velger «Sideinformasjon» får du muligheten til å legge inn en lang beskrivelse.

          Endre lang beskrivelse på en Facebook-side

          Hvis denne muligheten ikke ligger på sak/samfunn-siden din, antar jeg at det ikke er mulig i sidetypen, nei.

  5. Hei!
    Jeg skal lage en side for en frivillig organisasjon som omplasserer katter og jobber med å spre budskap om kastrering og chipmerking. Vi er tre personer som tenkte å legge ut info på denne siden – må vi registrere den via en av våre egne sider? Det blir jo håpløst i forhold til passord og pålogging.
    Vil du anbefale «Company, organizatinon…» ? Det fysiske stedet er ikke viktig.

    1. Hei.
      Facebook er lagt opp til at du skal logge deg på Facebook som deg personlig, og så lager du siden. Deretter oppretter du de andre som med-administratorer. Når du vil slutte å jobbe med siden, kan du slette dine egne administratorprivilegier eller de andre kan slette deg.

      Vi anbefaler IKKE at du lager en falsk profil for å opprette siden. Facebook har forbud mot falske profiler, og kan med utgangspunkt i sitt eget regelverk slette en slik profil. Prinsippet er at du skal ha en eneste pålogging på Facebook, nemlig din ekte profil.

      Det behøver forøvrig ikke å synes på siden at du er administrator av siden. Og oppdateringer på siden når du agerer som siden kommer heller ikke ut til dine venner fra din private profil (med mindre de har klikket for å like siden, da).

      Mange hilsener,
      Nina :-)))

      1. Hei og takk for svar!
        Vi er tre stykker som kommer til å skrive inn, og vi vil det skal være organisasjonen som står kommer opp som «innskriver».
        Når jeg har opprettet de andre som med-administratorer, logger de seg på med sine egne passord for å kunne skrive innlegg – innlegg som da vil se ut som er skrevet av katteforeningen?

        1. Hei. Du må opprette de som skal administrere siden som administratorer av siden. Når en administrator er på den siden han administrerer, vil det stå en liten tekstlinje øverst hvor det står «Du skriver som Webgruppen, Bytt til Nina Furu» (for meg, altså), og så kan man bytte fram og tilbake her. Når en administrator skriver på siden og har innstillingen «Du publiserer som Katteforeningen» så vil det være Katteforeningen som står som avsender av innlegget.

  6. Hei.

    Vi har opprettet en åpen Facebook side for fagforeningsklubben vår ved Hotel Alexandra. Dette er en organisasjonsside hvor jeg står som administrator. Går fint å bytte mellom personlig konto og organisasjonskontoen, Alexandraklubben. Men jeg har problemer med å finne nye/søke opp nye klubbmedlemmer for å tipse om siden. Dersom jeg er personlig venn med klubbmedlemmene fra før finner de uten problemer. Men de dukker altså ikke opp når jeg søker etter de. Hva må jeg gjøre for å finne medlemmene mine så jeg får lagt de til?

    Har også en lukket undergruppe kun for medlemmer hvor «lukket info» kan legges ut. Organisasjonssiden er tilgjengelig for alle/alle ansatte. Dette for å vise at vi er der for nyansatte samt å styre infoflyten.

    Takker for svar og god blogg.
    Mvh.
    Jon Hilde.

    1. Hei.
      Søkefunksjonen på Facebook er et relasjonssøk, hvilket gjør at du ikke uten videre får søkt opp brukere som du ikke har noen relasjon til. Du kan heller ikke tipse om en side til noen du ikke selv er venn med.

      Jeg anbefaler rett og slett at du sender dem en god gammeldags epost med lenke til Facebook-siden og oppfordrer dem til å like denne (eller anmode om opptak i gruppen, dersom det dreier seg om en gruppe.)

      Lykke til!

      – Nina :-)))

  7. Hei.
    Jeg er administrator for en side for en frivillig organisasjon, Bakgårdskatt. Hvordan kan man «like» andre sider og skrive inn som Bakgårdskatt?

    1. Hei.
      Jeg regner med at du bruker FB som privatperson og at du er administrator for siden Bakgårdskatt. Her er hva du gjør: Helt øverst til høyre på siden når du er på Facebook, finner du et tannhjul-ikon. Hvis du klikker på dette får du valg mellom å bruke Facebook som deg selv (profil) eller som en av sidene du administrerer. Hvis du velger Bakgårdskatt fra listen der, så kan du like og kommentere som siden.

      Når du er på selve siden din må du også passe på at du agerer som siden når du legger inn innlegg. Det har du sikkert allerede oppdaget. Du får opp en linje over innholdet på siden der det står hvem du bruker siden som og du kan klikke for å skifte.

      NB! Hvis du administrerer siden via app på mobil eller nettbrett så kan du komme opp som deg selv (og ikke siden) selv om innstillingene er riktige. Pass derfor på at du på mobil alltid bruker appen Facebook PAGES (den har et lite flagg som ikon), så slipper du dette problemet.

      Lykke til!

      – Nina :-)))

  8. Hei,

    Hva gjør jeg dersom ingen av kategoriene passer min bedrift? Ser på mange sine facebook-sider at de har kategorier som man ikke kan velge i rullegardinene under kategodi på innstillinger.

    Mvh
    Marianne

    1. Oj, her så jeg ikke spørsmålet før nå. Det er jo et kjempesent svar! Men hvis du bare velger noe når du lager siden og så går inn og endrer via «Om» på selve siden etterpå, så får du flere valg. Siden sikkert andre også lurer på dette, skriver jeg det inn i artikkelen nå. Kjempeunnskyld for at jeg ikke hadde sett denne kommentaren før. #paddeflat :-)))

  9. Hei!
    Denne siden er oppdatert per juni 2015, stemmer det? Jeg ser den rosa tilføyelsen, for eksempel,så jeg regner jo i grunnen med det, men spør for sikkerhets skyld. Jeg søker opp denne artikkelen hver gang det kommer opp en diskusjon på hvilken siden man skal velge – kjempenyttig, takk – og vil derfor bare forsikre meg om at den inneholder dagens vilkår.

    1. Ja, siden er oppdatert senest i dag. Det som står i artikkelen er fortsatt korrekt.
      – Nina :-)))

  10. Hei. Håper du kan hjelpe meg .Skulle lest dette innlegget for en stund siden. Jeg har laget en side som firma,organisasjon osv. og ikke som lokal bedrift som det skulle vært. Hvordan er det vi kan endre dette ? Glad for svar 🙂 Mangler en del ting på sidne min nå 🙂

  11. Hei. Bra side du har her. Jeg har lagt inn min informasjon til en lokal bedrift. men jeg kommer ikke videre da det lyser en rød banner over at jeg må skrive inn en gyldig by/delstat.
    Jeg trodde 4045 Hafrsfjord var det. Lurer på hva de mener. Har du et råd?
    Mvh Dagfinn

  12. Jeg kom meg videre ved å legge inn Stavanger som sted, men vil ikke godta Hafrsfjord som gyldig. Det er jo hele tiden slike uforståelige feller som ligger der. Jeg legger inn kategorier i feltet kategorier. 3 stk legger jeg inn, men igjen et røtt felt vises. Der står det «legg inn minst 1 kategori». Jeg la jo inn 3 ! Og legger så bare inn 1, men forsatt rød banner over med samme innhold. Hvordan må en tenke for at dette systemet lar deg komme videre?

    1. Du må velge av de forslagene som kommer opp – og det er som regel de engelske navnene. Norge går for eksempel ikke, men Norway går bra. Hafrsfjord blir nok for lite.

  13. Hei!

    Jeg har laget en lukket gruppe som privat og ønsker at det er jeg som bedrift som administrerer og skriver i den. Hvordan gjør jeg? Forsøkte å opprette gruppen som bedrift, men det valget fant jeg ikke. Min bedrift side har jeg laget når jeg var innlogget som privat.

    Mvh Ann

    1. Hei.
      Det er bare personer/profiler som kan være med i en gruppe; ikke bedrifter.
      – Nina :-)))

  14. Ønsker å opprette en side / lukket gruppe i forbindelse med jobb for å nå en spesiell gruppe personer som tilhører ett ettervern til institusjonen jeg jobber ved. Skal ikke være personlig venn med noen av disse personene, men kunne invitere dem i denne gruppen som også skal være lukket og kun for de som blir invitert av meg. Siden skal brukes til å legge ut informasjon om arrangmenter vi står for, samt kunne sende medlemmene personlige meldinger ved behov. Har du noen tips til hvordan jeg skal løse dette?

    1. Hei.
      Du kan lage en lukket gruppe, og så kan du sende dem lenken til gruppen som epost. Da kan se selv be om å bli medlemmer.
      Under der hvor du kan legge til venner, til høyre når du er på gruppen du har laget, har du også en lenke der det står «inviter per epost». Hvis du har den epostadressen de har brukt til å logge seg på Facebook med, kan du også invitere via denne.
      Lykke til!

  15. Hei, kan man slette en side for så å opprette den på nytt om man for eksempel ønsker å endre til en annen web-adresse? Kan man eventuelt ha flere facebook sider som går mot samme web-adresse?

    1. Hei.

      Hvis du har tatt webadressen facebook.com/dittfirma på en gammel side, vil du ikke kunne bruke dette på en ny side selv om du sletter den gamle. Du kan sannsynligvis benytte samme navn på siden om den gamle slettes (jeg finner blogginnlegg om at dette er mulig på nett, men jeg har ikke forsøkt det selv), men kan altså ikke overta den gamle webadressen.

      Uansett vil du heller ikke få overført noen av likerne fra den gamle siden, så kanskje du i stedet skal vurdere å starte en ny side og så etter hvert slå sammen de to sidene? Se oppdatert oppskrift for å slå sammen sider her: https://www.reshiftmedia.com/facebook-merge-pages-2015/

      Det er også som regel mulig å gjøre endringer på den gamle siden slik at den blir slik du ønsker at den nye siden skal være, men du har kanskje likevel noen grunner til at du vil slette og opprette ny? Hvis du vil ha råd på dette spesielt kan du godt sende meg en epost på nina@webgruppen.no så kan jeg se om jeg kan svare bedre på ditt spesifikke case.

  16. Hei

    Jeg skal endre en Facebook profil fra bedrift med undertittel «offentlig gruppe» hvor man kan legge til medlemmer eller be om å bli medlem, over til en profil hvor man bare trykker LIKER i hovedprofilen så blir man en følger. Hvordan kan man gjøre dette? Må man begynne å samle følgere helt på nytt, eller kan de konverteres?

  17. Hei
    Jeg ønsker å opprette en side til atelieret mitt, under kunst,…, men poststedet mitt vil ikke facebook godta. Hva skal jeg gjøre?

      1. Hei.
        Takk for svaret. Men dessverre de godtar ikke poststedet mitt, bare postnummeret og gateadressen min. Jeg bor på Klokkarstua i Hurum og de godkjenner den ikke.

        1. Å, jeg skjønner. Det er jo veldig dumt. Dessverre er ikke Facebook alltid 100 % på oppdaterte postnummer og poststeder. Da må du nesten bare skrive inn det som stemmer best mulig. For innsjekking og sånt er det uansett en viss radius.

  18. Hei Nina!

    jeg har åpnet en kiosk. Den selger i hovedsak varm mat, som pizza, hamburgere, pølser og Shawerma. lurte på hva jeg må trykke på for å få det til å stemme best mulig. Mat/dagligvarer eller restaurant/kafee? ble ganske i tvil for det er ingen av de som stemmer nøyaktig.

    1. Her tenker jeg at lokal bedrift / restaurant/kafé er det som blir nærmest. Litt viktig at du velger lokal kategori, slik at du får tilknytningen til det stedet der kiosken din er.

      Lykke til!

  19. Hei!

    Jeg skal lage en Facebook side som er for deltakere av et musikkseminar for unge musikere underlagt Notodden Bluesfestival, hvilken sidetype bør jeg da velge? Underholdning? 🙂

  20. Hei! Jeg har laget en Facebook-side for en frivillig organisasjon. Vi har invitert venner og delt siden og fått 100 likes. MEN: Ingen får innleggene opp automatisk,- de som vil lese dem må søke opp siden😬 Hva har jeg gjort galt? Skulle gjerne fått opp fanen «følger» det ser jeg andre frivillige organisasjoner har. Hva skal jeg gjøre?

    1. Hei.

      Det er alltid en kamp å få innlegg ut i nyhetsfeeden til sidens likere. I snitt på merkevaresider nå, så når innlegg ut til kun 2-6 % av likerne. For dere burde prosenten være litt høyere, men det er alltid vanskelig å «slå» edge rank, som er den algoritmen som styrer hva en gitt bruker får opp i sin nyhetsfeed.

      Jeg har laget en video som forklarer mer om hvilke faktorer som avgjør om innleggene dine kommer ut til likerne eller ikke. Denne videoen kan du se her: http://www.webgruppen.no/hvordan-fa-flere-til-a-se-innleggene-dine-pa-facebook/

      Følger-knappen er i pulldown fra Liker-knappen, men selv om noen klikker følger får de ikke opp alle oppdateringer fra deg. De som har klikket for at de liker siden din følger deg automatisk, så det er fortsatt et spørsmål om å lage oppdateringer som er gode i forhold til å nå ut til likerne. Det er altså (som jeg forklarer i videoen) et spørsmål om å jobbe både med innhold i postene, format, timing mm.

      Lykke til med siden din!

  21. Hei Nina 🙂
    Jeg har en liten facebook-side som er ment å være et utgangspunkt for å løfte frem små og mellomstore bedrifter her i lokalmiljøet. I den forbindelse så skal jeg, etter avtale, opprette og drifte facebooksider for noen bedrifter som ennå ikke har det.
    Og mitt spørsmål er da:
    Hvordan forholder jeg meg til det å være administrator på/for facebooksider som ikke er mine egne ?

    1. Ikke noe problen! Du bare får de som er administrator på sidene i dag til å gjøre deg til administrator på sidene, og så logger du deg på Facebook som deg selv slik du pleier. Når du går til siden da, vil du se at du er blitt administrator og at du har tilgang til publisering, innsikt, innstillinger og alle de andre tingene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *