Hva slags Facebook-side skal du lage?

Sist oppdatert november 2018

Det finnes mange grunner til at bedriften bør opprette en egen Facebook-side. Den viktigste er kanskje at Facebook er landets største nettsted, og at de fleste Facebook-brukere er inne flere ganger om dagen. En side på Facebook er en plass langs «motorveien» av nettbruk.

Dessuten: Å lage en egen Facebook-side er gratis, og det er enkelt. Det er bare å gå på www.facebook.com/pages/creation

Du kommer da til en side som gir deg to valg:

… og det er ofte her problemet oppstår: Hva slags type Facebook-side skal du velge?

Det korte og konsise svaret på dette er som følger: Vær ærlig! Ikke prøv å lure systemet! Velg den typen side som best samsvarer med det du i virkeligheten skal lage en side for.

Faktum er at hvilken sidetype du velger vil legge en del føringer for hvilke muligheter du får med siden sin, så jo riktigere du velger, jo bedre tilpasset funksjonaltet får du. Her jobber hele Facebook-teamet for å tilrettelegge for deg, så lenge du velger riktig type side.

Du har nå bare to hovedkategorier av valg, og skillet er egentlig mellom organisasjoner og enkeltpersoner. 

Her er alternativene:

Bedrift eller merke

Dette er valget om du har en bedrift eller organisasjon som driver kommersiell eller offentlig virksomhet, uavhengig av om du har fysiske lokaler eller driver på nett.

Underkategoriene i dette valget er for eksempel Frisørsalong, Advokat eller Restaurant, men også Nettsted og Statlig virksomhet.

Fellesskap eller offentlig person

Dette er det rette valget for privatpersoner, men også idrettslag og andre uformelle sammenslåinger som ikke er egne bedrifter. Mye innen kultur og idrett går også inn i denne kategorien, som Film eller Konsertturne.

Andre underkategorier er for eksempel Idrettsutøver, Musiker/Band, Frivillighetstjeneste og Avis. Men altså, er avsender for siden et firma, er det egentlig den andre kategorien som er best.

Du kan endre

Skulle du angre på det valget du gjør her, har du heldigvis muligheten til å endre det etterpå. Det er imidlertid ikke alltid mulig å endre navnet på siden og webadressen (det såkalte «brukernavnet»), så det er best om konseptet ditt er gjennomtenkt før du oppretter siden.

Hvis du har valgt feil sidetype, eller ønsker å endre innstillingen, kan du endre denne senere. Les hvordan sidetypen kan endres


Lyst til å lære mer om sosiale medier? Vi i Webgruppen har mange kurs

99 thoughts on “Hva slags Facebook-side skal du lage?”

  1. Marit Ervik sier:

    Hei! Jeg har laget en Facebook-side for en frivillig organisasjon. Vi har invitert venner og delt siden og fått 100 likes. MEN: Ingen får innleggene opp automatisk,- de som vil lese dem må søke opp siden😬 Hva har jeg gjort galt? Skulle gjerne fått opp fanen «følger» det ser jeg andre frivillige organisasjoner har. Hva skal jeg gjøre?

    1. Nina Furu sier:

      Hei.

      Det er alltid en kamp å få innlegg ut i nyhetsfeeden til sidens likere. I snitt på merkevaresider nå, så når innlegg ut til kun 2-6 % av likerne. For dere burde prosenten være litt høyere, men det er alltid vanskelig å «slå» edge rank, som er den algoritmen som styrer hva en gitt bruker får opp i sin nyhetsfeed.

      Jeg har laget en video som forklarer mer om hvilke faktorer som avgjør om innleggene dine kommer ut til likerne eller ikke. Denne videoen kan du se her: http://www.webgruppen.no/hvordan-fa-flere-til-a-se-innleggene-dine-pa-facebook/

      Følger-knappen er i pulldown fra Liker-knappen, men selv om noen klikker følger får de ikke opp alle oppdateringer fra deg. De som har klikket for at de liker siden din følger deg automatisk, så det er fortsatt et spørsmål om å lage oppdateringer som er gode i forhold til å nå ut til likerne. Det er altså (som jeg forklarer i videoen) et spørsmål om å jobbe både med innhold i postene, format, timing mm.

      Lykke til med siden din!

  2. Kristin sier:

    Hei Nina 🙂
    Jeg har en liten facebook-side som er ment å være et utgangspunkt for å løfte frem små og mellomstore bedrifter her i lokalmiljøet. I den forbindelse så skal jeg, etter avtale, opprette og drifte facebooksider for noen bedrifter som ennå ikke har det.
    Og mitt spørsmål er da:
    Hvordan forholder jeg meg til det å være administrator på/for facebooksider som ikke er mine egne ?

    1. Nina Furu sier:

      Ikke noe problen! Du bare får de som er administrator på sidene i dag til å gjøre deg til administrator på sidene, og så logger du deg på Facebook som deg selv slik du pleier. Når du går til siden da, vil du se at du er blitt administrator og at du har tilgang til publisering, innsikt, innstillinger og alle de andre tingene.

  3. rebecca sier:

    Hei, jeg lurer på hvordan jeg får linket siden for foretaket mitt, til den faktiske fb plassen for foretaket. Når jeg går inn på andres sider på foretak så kan jeg bare trykke på fb plassen på fb siden.
    MVH Rebecca

    1. Nina Furu sier:

      Hei. Hvis det allerede finnes en Facebook Place for firmaet ditt, og du er administrator på begge sidene, kan du slå dem sammen: https://www.facebook.com/help/249601088403018
      Hvis det ikke allerede finnes en kartangivelse for firmaet ditt, kan du endre sidetypen til Lokal side. (Gjøres ved å klikke på «Om» på siden og så velge Sideinformasjon og Kategori.)
      Lykke til!

  4. KIm Schmidt sier:

    Hei mitt firma ble opprettet under lokalbedrift, kan jeg bytte dette til company? Det kommer heller ikke opp når jeg søker det opp, bare min profil?
    MVh
    KIm

    1. Nina Furu sier:

      Hei, Kim.
      Du kan endre sidetypen under Om/Sideinformasjon/Kategori – se bilde: http://www.ninafuru.no/wp-content/uploads/2016/11/Skjermbilde-2016-11-01-kl.-11.02.42.png
      Hvis siden ikke kommer opp i søk, er du sikker på at den er publisert synlig?

  5. Hei,
    Jeg er styreleder av Aurora Live Aid som er en forening/NGO med norsk org.nummer og godkjent i innsamlingskontrollen. Vi ønsker en FB-side til å vise hva vi gjør, herunder løpende orientering om våre prosjekter i Midtøsten.
    Når jeg forsøker å opprette en side vil systemet at jeg skal logge inn via min private FB. Dette blir feil, da flere styremedlemmer skal kunne drifte siden til Aurora. Hvordan omgår jeg at min private konto skal «inkluderes».

    1. Nina Furu sier:

      Hei.
      Sånn Facebook fungerer så må du logge deg på som deg, og så er du administrator for siden. Du kan også opprette andre kolleger som også er administratorer for den samme siden, og alle logger seg på som seg selv. Det er vanntette skott mellom profilen (privat) og siden (bedrift). Dine venner ser ikke det du publiserer som siden, og de som følger siden ser heller ikke det du publiserer privat.
      Lykke til med siden deres!

  6. Elin sier:

    Hei

    Jeg er administrator for 2 forskjellige grupper, men jeg får ikke til å publiesere/kommentere som annet enn meg selv, altså ikke for gruppen. På den ene får jeg opp den lille firkanten oppe til høyre der jeg kan velge hvem jeg skal publisere som, men der kan jeg også kun velge meg, gruppen kommer ikke opp som et alternativ. Har du noe tips om hvordan jeg kan løse dette?

    1. Nina Furu sier:

      Hei.
      En gruppe er en gruppe av enkeltpersoner, og er ikke en enhet som kan agere selv. Du (og alle andre medlemmer) kan publisere inn i gruppen, og da ser de andre deltagerne i gruppen det, men gruppen som enhet kan ikke være avsender. Bare sider (for bedrifter) og profiler (enkeltpersoner) kan være avsendere av innlegg på Facebook.
      Mange hilsener, Nina :-)))

  7. Helge N.Olsen sier:

    Hei
    Er administrator for noen Firma sider – Men et firma ønsker ingen kommentarer fra kunder på sine sider – er det mulig å låse fullstendig, sånn at ingen kan kommentere – men bare like ?
    har du funnet en grei løsning på det ?

    1. Nina Furu sier:

      Hei.
      Du kan hindre at folk skriver inn til siden i innstillinger, men du kan ikke forhindre kommentarer på en enkelt post. Hele kjernefunksjonaliteten på Facebook er jo dialog og kommentering. Sidens administratorer kan imidlertid slette kommentarer som ikke er ønsket. Du kan også prøve å legge inn en mengde helt vanlige ord i spamlisten som blokkerer kommentarer, men dette er en workaround som ikke er spesielt god, og du er ikke sikret mot at noen finner måter å si ting på som omgår sperrelisten din.
      Lykke til!

  8. Isabell Løvgavlen sier:

    Hei Nina 🙂
    Flott og informativ side du har her.

    Mine spørsmål, går det an å lage en lukket gruppe på en side? Jeg har laget en side for lokalt sted / bedrift, som skal være den offisielle siden for bedriften. Men her er også medlemmer av siden som skal få informasjon som ikke alle skal ha. Kan jeg da lage en undergruppe på siden?

    Så også på mulighetene for å lage en gruppe med disse medlemmene på meldinger, men får ikke opp mulighet til lage gruppe der på samme måte som jeg lager på min private profil.

    1. Nina Furu sier:

      Hei.

      Det er kun profiler (= personer) som kan opprette og være med i grupper. En side (= firma) kan altså ikke verken opprette en gruppe eller være med i den, men de ansatte i bedriften kan selvfølgelig det med sine personlige profiler.

      Håper dette svarer på det du lurer på.

      – Nina :-)))

  9. OT sier:

    Hei
    Har lagd en ny side på fb for en idretts organisasjon.
    Det som er litt irriterende er at alle innlegg legger seg til høyre under innlegg fra besøkende, og på den måten ikke er så synbare for folk som er innom siden vår.
    Vi vil gjerne ha det på «gamle» måten at det siste innlegget ligger på toppen og midt I synsfeltet, er det mulig?
    Takk for Svar!

    1. Nina Furu sier:

      Da deler nok du på siden ikke som siden, men som deg personlig. Pass på at du står med sidens logo som profilbilde når du skriver innlegget, da kommer det på tidslinjen på siden. Hvis du finner at du ofte blander disse, så anbefaler jeg at du alltid bruker den vanlige Facebook-appen når du er deg personlig og så at du bruker Facebook Pages Manager-appen når du skal agere som siden. Hvis du bruker mobil, altså.

  10. Maria sier:

    Hei Nina,
    Jeg har nå opprettet en Facebook side for min restaurant, men har ikke vurderingsboks, slik at folk kan skrive anmeldelse og gi stjerner. Hvordan får jeg gjort dette?
    Takk for hjelp!

    1. Nina Furu sier:

      Hei. For å få stjernerangering på din side, må du ha «Lokal side» som hovedkategori på siden. Dette kan du stille inn på «Om»-menyvalget på Facebook-siden din hvis du velger «Rediger sideinformasjon».

  11. Gunn Elin Witsø sier:

    Har opprettet en side, men det ble opprettet som ‘Lokalt firma eller sted’ og ser i ettertid det burde vært ‘Varemerke eller produkt’ eller evt. ‘Company, org…’. Hvordan kan jeg få endret dette?

    1. Nina Furu sier:

      Hei.
      Slik gjør du: Gå inn på Facebook-siden din (med laptop, ikke mobil), klikk på «Om» i venstremenyen og klikk så «rediger». Da kan du endre sidekategorien din.

  12. Sylvia sier:

    Hei! Vi har tenkt å lage en lukket FB gruppe for velforeningen på hytta. Jeg og lederen skal være administratorer. Men i lukket gruppe virker det som om man bare kan publisere fra seg selv og ikke som vellet? Synes det hadde vært fint om vi i styret kunne publisere ting til gruppen i vellets navn, men det går kanskje ikke? Takknemmelig for svar!

    1. Nina Furu sier:

      Hei.
      Facebook har to «enheter» – profiler, som er for personer, og sider som er for bedrifter. En side har profiler som administratorer. Når det gjelder grupper, er en gruppe alltid en gruppe av profiler (personer) og ikke sider (bedrifter). Dere kan derfor ikke delta i gruppen som en side, og dere kan kun publisere som profiler også. Dere kan eventuelt legge ting på firmasiden, og så kan en av dere dele dette inn i gruppen, men delingen kommer da fra personen og ikke bedriften.

  13. AnneKa sier:

    Hei ! Laget en FBside via min bruker for noen år siden, på en av båtene i laget. En av de andre i båtgruppa som også var admin kom så med i styret i laget. Det ble så flere adminer og styret «overtok» (kuppa) etterhvert siden som laget sin. Hvis jeg sletter meg som admin er jeg kvitt hele greia da eller vil den henge ved meg ettersom det var jeg som opprettet den? Vi får masse tilbud om å betale for å få flere besøk på siden, synes det er litt nifst. mvh Anne

    1. Nina Furu sier:

      Hei, Anne.
      Du kan slette deg selv som admin på siden og er da «ute av dansen» – men siden vil fortsatt eksistere med nye admins.
      Det at du får tilbud om å kjøpe annonser er bare automatiske salgsfremstøt som Facebook har lagt inn for seg selv, det er ikke noe å være bekymret over. Det vil også slutte når du ikke lenger er administrator, hvis du ikke har andre sider du er admin for da.
      Lykke til!

  14. Jeg savner en Facebook kode som jeg fikk da jeg var aktiv på Facebook for ca 4 år siden. Tok pause, men nå er jeg på igjen, og husker ikke koden. Jeg ønsker å lage en personlig profil, slik da aller fleste synes å gjøre. Med en forsideprofil etc. Den jeg har nå ønsker jeg å fornye. Men kod er bra for lett å komme inn på siden.

    1. Nina Furu sier:

      Hei. Hvis du bare går til http://www.facebook.com kan du klikke på «opprett profil» om du ikke har en fra før. Husker du brukernavn og passord på den gamle profilen din, kan du logge deg på med denne. En profil er det du har for deg selv som person. Når du så er pålogget Facebook med din egen profil, kan du eventuelt klikke øverst i høyre hjørne og velge «opprett side» for å lage firmaside for bedriften din. Du som profil blir da administrator for firmasiden. Du kan lage flere firmasider om du jobber med flere bedrifter, og du kan også opprette andre profiler som med-administratorer på sidene dine om du ønsker det.

      Håper du kommer deg på Facebook igjen som du ønsker! (Hvis den gamle siden er slettet, kan du lage en ny profil i stedet, altså.)

      – Nina :-)))

  15. Camilla sier:

    Hei!

    Er det noen som helst mulighet for å sende melding fra en side jeg administrerer, til privatpersoner?

    1. Nina Furu sier:

      Hei. Ja, du kan det, men bare til brukere som har sendt deg melding først, eller har kommentert på ett av dine innlegg. Når administrator da svarer i Messenger, kommer det opp med sidens profil som svar-avsender.
      Du kan også bruke en tredjepart Messenger-robot som http://www.manychat.com til å sende meldinger til flere brukere av gangen; sette opp automatiserte sekvenser etc., men igjen: Kunden må da ha godkjent å få meldinger fra deg først.

  16. Hallo Vi er en klubb som heter Blomstervenners Klubb som er landsdekkende. Vi lurer på hva som er klokt i forhold til å markedsføre arrangementene våre i Oslo og klubben generelt. Vi har opprettet en gruppe ved samme navn som har rundt 1200 medlemmer. Vi har også opprettet en side som heter Blomstervenners Klubb hvor vi legger inn møtedatoer fremover i tid. Problemet er at vi får lite følgere på siden vår. Men, jeg kopierer arrangementer og poster på hagegrupper og hagelag. Er det lurere å kutte ut siden og bare beholde gruppen. Ser at gruppen også har muligheter til å legge inn arrangementer. Hva er fordelen med å ha både egen side og egen gruppe?

    1. Nina Furu sier:

      Hei. Jeg tenker det beste er å beholde både siden og gruppen. Husk at siden ikke kan poste i gruppen – en gruppe på Facebook er en gruppe av profiler (= personer), mens sider er for bedrifter. Bedriftens administratorer kan delta i gruppen, men står da som seg selv, med sine individuelle profiler. Firmaet har derfor ikke noe egentlig eierskap til gruppen, selv om bedriftens administratorer også er administratorer for gruppen. Skal du betale for å fremme noe du ønsker å promotere ut i nyhetsfeeden til de personene du ønsker å nå (enten de følger deg eller ikke) trenger du en side, fordi kun sider kan annonsere. Du kan annonsere både for å få flere følgere til siden, for å promotere arrangementer, eller for å fremme andre poster fra siden. Lykke til! :-)))

  17. Evy sier:

    Hei, jeg er adm. for en gruppe, og ser at på alle andre grupper er adm. merket med nettopp det, (adm.) under navnet..Men det er ikke under mitt navn..Vet du hvordan dette blir gjort?

    1. Nina Furu sier:

      Hei. Beklager, hvorfor dette opptrer vet jeg ikke. Men det kan ikke være fordi at du er pålogget som deg, og at de andre ser admin ved ditt navn, men ikke du selv?
      – Nina :-)))

  18. Paul sier:

    Hei!
    Har både en gruppe og en side. Vi driver en Pub/utested med forskeligne konserter. Siden har nesten 1700 følgere, og gruppen ca 900 følgere.
    Jeg har ikke helt forstått hvordan disse følgere får info om våre arrangementer. Prøver jeg å dele/invitere, så deler eller inviterer jeg kun mine venner/følgere.???
    Anbefaler du å slå sammen gruppen og siden?
    Jeg har lagt opp en business facebook.

    1. Nina Furu sier:

      Hei.
      Hvis du som profil eller siden din som side (om denne har opprettet gruppen) deler noe inn i gruppen, kommer dette ut i nyhetsfeeden til noen av de andre som er med i gruppen. Akkurat som at når du som siden deler noe på siden så kommer det ut til noen av de som følger siden. Jeg sier NOEN AV de som er med i gruppen/følger siden, fordi det aldri sprer seg til alle. Hvor mange og hvem som får det i sin feed kommer blant annet an på om de har likt og kommentert på sidens/gruppens poster før. Jo mer man signaliserer sin interesse gjennom å like, dele, kommentere og klikke på poster fra en side/i en gruppe, jo mer ser man av disses oppdateringer.
      Det går ikke an å slå sammen en side og en gruppe.
      Mange hilsener,
      Nina :-)))

  19. Hei Nina.
    Jeg har via min profil laget en side for et lag i en frivillig organisasjon. Jeg logger meg inn på FB med mitt passord og kan administrere både min personlige side og organisasjonens. Jeg har lagt inn 2 andre personer som redaktører.
    Må de bruke mitt passord eller kan de gå inn med sine egne FB passord?
    Når de kommer inn på organisasjonens side, kan de da komme over på min personlige side ved en feiltagelse etc?

    1. Nina Furu sier:

      Hei.
      De andre logger seg da inn med sine egne, individuelle passord, og vil kunne publisere på vegne av siden på lik linje med deg. Kunden vil ikke se hvem som publiserer, bare at siden gjør det. De andre vil heller ikke se dine private meldinger, som du publiserer fra din private profil, med mindre du privat er venner med dem på Facebook. Både du og de vil imidlertid se hvem av dere som har publisert på vegne av bedriften (altså som siden) ved hver enkelt anledning, selv om kundene ikke ser det. Håper du skjønte hva jeg mente. :-)))

      1. Tusen takk, Nina for raskt og godt svar. Takk for fin Bloggside!

        1. Nina Furu sier:

          Bare hyggelig! :-)))

  20. Steinar Sande sier:

    Hei!
    Vi har opprettet en Facebook-side: https://www.facebook.com/hesteskoenteater/
    for å profilere vår bedrift Hesteskoen Teater og Musikk.

    Som navnet antyder lager vi teater (hovedsaklig for barn) og spiller musikk (hovedsaklig for eldre). Vi har flere teaterproduksjoner og ønsker å vise dem fram på siden vår, men ikke som arrangementer, heller som produkter. Har du noen tips til hvordan vi kan gjøre det?

    På forhånd takk for hjelpen!

    Mvh Steinar

    1. Nina Furu sier:

      Hei.

      Du har kanskje en webside eller en bookingløsning der det er mulig å bestille billett til arrangementet? I så fall kan du lage lenkeposter der du lenker til denne og forteller litt om arrangementet. (Husk å bytte ut bildet med et bedre hvis det som kommer opp når du legger inn lenken ikke fungerer.) Du kan også lage promoteringsgrafikk, for eksempel på gratistjenesten Canva (www.canva.com) eller med apper som WordSwag eller Over og så kan du legge ut disse som bildeposter med en liten følgetekst.

      Husk at hvis du velger å lage arrangementer på siden, så kan du stille inn at arrangementene kommer først på siden så brukere ser dem med en gang. Det gjør du ved å stille inn Innstillinger / Rediger side / drag-and-drop elememtene for å justere rekkefølgen. Putter du Arrangementer først, er det altså dette bruker ser med en gang han kommer inn på siden.

      Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *