Side eller gruppe på Facebook?



Noen teller på knappene om de skal lage side eller gruppe på Facebook. Faktum er jo at dette er to forskjellige ting til forskjellig bruk:

Sider er for bedrifter

En enkeltperson logger seg på Facebook som profil, og har sin egen profilside. Denne tilhører personen, og personen skal alltid logge seg på med den. Men når personen skal lage et nærvær for sin bedrift (eller sin arbeidsgiver) på Facebook, så bør profilen lage en firmaside for bedriften.

En firmaside gjør det mulig å:

  • Få statistikk over hvem sidens følgere er
  • Se hvilken rekkevidde de forskjellige postene får
  • Ha ubegrenset antall følgere (en profil kan kun ha 5000 venner)
  • Knytte sammen Facebook med en Business Profile Instagram-konto
  • Betale for å fremme innlegg i nyhetsfeed
  • Kjøpe annonsering på Facebook

For de fleste bedrifter er altså spørsmålet om man skal ha gruppe eller side løst med standardsvaret: Er du et firma skal du ha en side.

Grupper er for grupper

En gruppe er en gruppe bestående av forskjellige profiler og sider. (De fleste som er med i grupper er profiler, men også sider kan faktisk være med i grupper. Som regel skjer dette ved at siden oppretter gruppen.)

En gruppe kan imidlertid ikke lage poster selv; det er bare sider og profiler som kan lage poster. Når du får poster inn i nyhetsfeeden som du har inntrykk av at kommer fra en gruppe, så se nærmere på den. Posten kommer nemlig ikke fra gruppen, men via gruppen. Avsender er enten en side eller (oftest) en profil. Se eksempel her:

Personen Lune Dis er avsender, men posten kommer opp i min nyhetsfeed fordi jeg er medlem av gruppen Jewellers Academy

Alle som er med i en gruppe kan poste innlegg i gruppen. Det betyr at du ikke har den samme kontrollen over innholdet som du har med en side.

Det er heller ikke mulig å kjøpe annonser for en gruppe; det er kun sider som kan kjøpe annonser og fremme innlegg.

Gruppe eller side?

Du bør velge side hvis et firma skal publisere innhold, bygge en følgerskare, fortelle om seg og sitt og promotere sine produkter.

Eksempler på typiske aktører som bør ha side:

  • Butikk
  • Restaurant
  • Band/orkester
  • Organisasjon
  • Bedrift
  • Forfatter
  • Kunstner

Du bør velge gruppe hvis flere likestilte parter skal kunne snakke sammen, utveksle informasjon og tips om en felles interesse.

Eksempler på typiske aktører som bør ha gruppe:

  • Barnehage (gruppe for foreldrene)
  • Skole (gruppe for elevene – eventuelt forskjellige grupper for forskjellige klasser og kull)
  • Interessefellesskap (for eksempel «vi som elsker hjemmelaget mat»)
  • Idrettslag
  • Foreninger

Legg merke til at mange kan ha både sider og grupper. En høyskole vil for eksempel gjerne ha en egen firmaside for skolen. En firmaside gjør det mulig for de som ønsker å følge skolens side for å få oppdateringer. I tillegg kan skolen bruke siden til å drive markedsføring for å rekruttere nye studenter, og de kan drive kundeservice gjennom Facebook Messenger på siden.

I tillegg kan skolen også ha en eller flere grupper for studenter; for de forskjellige fagene, for årskullene, eller kanskje egne grupper for tidligere studenter/alumni.

Det finnes altså ikke noen absolutt fasit på om man skal ha side eller gruppe – for noen er det ene riktig, for noen det andre, og enkelte velger dessuten begge deler.

Lyst til å lære mer om Facebook? – Vi i Webgruppen har mange kurs.

4 thoughts on “Side eller gruppe på Facebook?”

  1. Paul sier:

    Vi (Stopp Pressen ) Har både Side og gruppe. Finner det litt stressende da vi hele tiden må følge opp begge. Men vi har over 900 følgere på gruppen, så hvordan, på best mulig måte, få med følgere over til siden når vi legger ned gruppen???

    1. Nina Furu sier:

      Det er dessverre ikke noen smart måte å gjøre dette på. Du må bare poste lenke til siden i gruppen mange ganger (med noen dagers mellomrom) og be folk om å følge siden din i tillegg til å være med i gruppen. Du kan jo eventuelt også si fra at gruppen etter hvert skal legges ned. Å legge ned en gruppe gjøres slik: https://www.facebook.com/help/174988392554409?helpref=faq_content

      Nå skal det også sies at mange firmaer jobber med det motsatte, altså å opprette en gruppe i tillegg til sin side, og å prøve å overtale kunder til å melde seg inn der. Det blir ofte mye aktvitet i en gruppe, noe som gjør at innlegg i grupper kan spre seg mer effektivt enn innlegg fra sider (men kan altså ikke betales for å fremmes).

      1. Paul sier:

        Takk for svar!
        Problemet med både side og gruppe er jo at alt må legges inn to ganger…

        Paul

        1. Nina Furu sier:

          Ja. Nå kan det jo altså hende at nyhetsfeeden fases ut, (se for eksempel denne artikkelen: https://www.webgruppen.no/facebook-ugjenkjennelig-om-et-ar/ ) og i så fall er vel gruppeoppdateringer det som kanksje blir mest relevant over tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *