Hva slags Facebook-side skal du lage?

Det finnes mange grunner til at bedriften bør opprette en egen Facebook-side. Den viktigste er kanskje at Facebook er landets største nettsted, og at de fleste Facebook-brukere er inne flere ganger om dagen. En side på Facebook er en plass langs «motorveien» av nettbruk.

Dessuten: Å lage en egen Facebook-side er gratis, og det er enkelt. Det er bare å gå på www.facebook.com/pages/create.php

Du kommer da til en side som gir deg seks valg:

… og det er ofte her problemet oppstår: Hva slags type Facebook-side skal du velge?

Det korte og konsise svaret på dette er som følger: Vær ærlig! Ikke prøv å lure systemet! Velg den typen side som best samsvarer med det du i virkeligheten skal lage en side for.

Faktum er at hvilken sidetype du velger vil legge en del føringer for hvilke muligheter du får med siden sin, så jo riktigere du velger, jo bedre tilpasset funksjonaltet får du. Her jobber hele Facebook-teamet for å tilrettelegge for deg, så lenge du velger riktig type side.

Her er alternativene:

Lokalt firma eller sted

Dette er valget om du har en fysisk butikk, en restaurant, en bensinstasjon eller annen virksomhet som drives på et fysisk sted, og der det fysiske stedet er viktig.

Velger du dette alternativet vil du også få mulighet til å legge inn åpningstider, veibeskrivelse, informasjon om parkering og lignende.

«Company, organization or institution»

Dette er det rette valget for de fleste selskaper. Som navnet sier er dette en side for en bedrift, organisasjon eller institusjon.

Dette er riktig for de selskaper som leverer varer eller tjenester utover sin faktiske, fysiske beliggenhet.

Varemerke eller produkt

Varemerke er valget når du ikke skal lage en side for selskapet ditt som helhet, men for en av de merkevarene dere forhandler.

For eksempel vil sjokoladefabrikken Freia velge «company» for sin side om selskapet som helhet, mens det vil være riktig å velge «Varemerke» for siden for Melkesjokolade eller Firkløver.

For et selskap der varemerke og selskap er ett, for eksempel Adidas eller Nike, vil det være mest naturlig å velge «varemerke» som kategori. Dette fordi det normalt er varemerket brukerne har et forhold til, heller enn bedriften som står bak.

Artist, band eller offentlig person

Dette er kjendis-kategorien. Dette velger du dersom du skal lage en fan-side for en artist eller en kjendis, og naturligvis dersom du selv er artisten/kjendisen det gjelder.

I denne kategorien finner man en del Facebook-sider som faktisk ikke verken trenger eller har en supplerende webside. Stadig flere musikere velger Facebook som plattform, i stedet for Myspace og i stedet for å ha en vanlig webside.

Underholdning

Denne kategorien er delvis overlappende med den forrige, men her vil du få undervalg som TV-serie, skoleidrettslag og konsert-turné. Radistoasjon og musikkinstrument er også undervalg i denne kategorien.

Velg denne kategorien dersom det siden handler om er rent underholdningspreget, og dersom det ikke handler om en artist/band eller kjendis som person/gruppe, men mer om det artistene produserer: et album, en film, en bok.

Også idrettslag, profesjonelle som amatører, faller i denne kategorien. (Selv om en enkelt idrettsstjerne mer hører hjemme sammen med artistene.)

«Cause or community»

Den siste kategorien, «cause or community», skal man være litt forsiktig med. Grunnen er at dersom en side i denne kategorien får over 10 000 likes vil den som har opprettet siden miste administrasjonsprivilegiene sine.

Dette er riktig kategori bare dersom du starter en side for en sak eller for et meningsfellesskap og du ønsker at siden skal kunne leve sitt eget liv uten at du som administrator skal ha spesielle rettigheter.

Enkelte velger også å opprette grupper heller enn å opprette sider i denne kategorien. Det kan i noen tilfeller være et alternativ, særlig hvis man ønsker at hvem som helst skal kunne publisere inn i gruppen.

Hva slags side du velger henger jo nøye sammen med det konseptet du velger på Facebook. Du vil som tidligere nevnte kunne forandre sidekategorien senere, dersom du føler at du har valgt feil. Du vil imidlertid ikke kunne endre navnet, så konseptet ditt bør uansett være gjennomtenkt før du oppretter siden.

Hvis du har valgt feil, eller ønsker å endre innstillingen, kan du enkelt endre denne senere. Les hvordan sidetypen kan endres


Lyst til å lære mer om sosiale medier? Vi i Webgruppen har mange kurs

 

Lykke til!

 

90 tanker om “Hva slags Facebook-side skal du lage?

  • 11/08/2011 på 23:21
    Permalink

    Hei Nina
    Flott innlegg, men jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med: Hva slags type Facebook-side skal du velge? Jeg tenkte å lage en Facebook side for bloggen min – som er om interiør, mat, natur og hverdagsliv… Tenkte da å lage en kategori som heter Personlig Blogg (ser det er noen som har dette på siden sin)….

    Vennlig hilsen
    Mette

    Svar
    • 12/12/2011 på 12:36
      Permalink

      Ja, det kan du jo godt velge. Du kan uansett forandre sidetypen senere, om du skulle oppdage at den ikke passer.

      Svar
  • 12/12/2011 på 12:28
    Permalink

    Hei.
    Bra artikkel dette.
    For de som allerede har en facebookside finnes det også en del tjenester.
    http://wle.no tilbyr f.eks. en gratistjeneste som kalles facebook booster.
    Her kan man like eller bli likt, selv om det er på en arena utenfor selve facebook.
    Har selv benyttet tjenesten og er faktisk veldig godt fornøyd.

    Svar
  • 12/02/2012 på 15:00
    Permalink

    Hei.

    Jeg eier lynrask.no og dette er en alternativ startside. Jeg lurer på å starte firma rundt dette domenet og lurer på hva som kan lønne seg i en slik fase. Firmastruktur etc.
    Ellers lurer jeg på hvilke alternativ bør man bruke på facebook.
    Lynrask.no er en rask, oversiktlig og svært enkel side å bruke.
    Siden den ble «lansert» online for kort tid siden,har den blitt godt mottatt av mange ulike grupper brukere.

    mvh

    Hogne Hjelseth

    Svar
  • 11/08/2012 på 09:45
    Permalink

    Hei! Og takk for flotte og informative artikler!

    Mitt spørsmål; Jeg har opprettet en FB-side for mitt firma, men opprettet den ikke under min egen side. Altså som en egen side.http://www.facebook.com/mooloas

    Dette har jeg angret på mang en gang, bl a fordi jeg ikke kan invitere mine venner til siden, og at jeg ikke kan bytte på hvilken profil jeg vil kommenter fra. Kan man knytte to sider i lag i ettertid, eller er det toget gått..?

    Mvh Tove

    Svar
  • 15/08/2012 på 11:27
    Permalink

    Hei Nina
    Du sier i artikkelen din at man kan endre sidekategori, men jeg finner ikke ut hvor man gjør det??

    Svar
    • 15/08/2012 på 12:24
      Permalink

      Denne innstillingen finner du på siden din, under Administrasjonspanel / Rediger side / Oppdater informasjon / Basisinformasjon / Kategori

      – Nina :-)))

      Svar
      • 06/10/2015 på 11:00
        Permalink

        Hei!
        Jeg har laget en side, og opprettet den som «sak eller samfunn». Men det som er problemet er at jeg ikke finner ut hvor jeg kan skrive en såkalt «lang beskrivelse». Må jeg endre sidekategori for å få den funksjonen? Isåfall hvordan endrer jeg den?
        Så du hadde skrevet det for en stund siden, men tror ikke den er gjeldende i dag..

        Svar
        • 07/10/2015 på 05:15
          Permalink

          Hei.

          Hvis du klikker på «OM» litt nedover i venstrespalten når du er inne på siden din, og så velger «Sideinformasjon» får du muligheten til å legge inn en lang beskrivelse.

          Endre lang beskrivelse på en Facebook-side

          Hvis denne muligheten ikke ligger på sak/samfunn-siden din, antar jeg at det ikke er mulig i sidetypen, nei.

          Svar
  • 12/01/2014 på 22:47
    Permalink

    Hei!
    Jeg skal lage en side for en frivillig organisasjon som omplasserer katter og jobber med å spre budskap om kastrering og chipmerking. Vi er tre personer som tenkte å legge ut info på denne siden – må vi registrere den via en av våre egne sider? Det blir jo håpløst i forhold til passord og pålogging.
    Vil du anbefale «Company, organizatinon…» ? Det fysiske stedet er ikke viktig.

    Svar
    • 13/01/2014 på 14:42
      Permalink

      Hei.
      Facebook er lagt opp til at du skal logge deg på Facebook som deg personlig, og så lager du siden. Deretter oppretter du de andre som med-administratorer. Når du vil slutte å jobbe med siden, kan du slette dine egne administratorprivilegier eller de andre kan slette deg.

      Vi anbefaler IKKE at du lager en falsk profil for å opprette siden. Facebook har forbud mot falske profiler, og kan med utgangspunkt i sitt eget regelverk slette en slik profil. Prinsippet er at du skal ha en eneste pålogging på Facebook, nemlig din ekte profil.

      Det behøver forøvrig ikke å synes på siden at du er administrator av siden. Og oppdateringer på siden når du agerer som siden kommer heller ikke ut til dine venner fra din private profil (med mindre de har klikket for å like siden, da).

      Mange hilsener,
      Nina :-)))

      Svar
      • 19/01/2014 på 13:51
        Permalink

        Hei og takk for svar!
        Vi er tre stykker som kommer til å skrive inn, og vi vil det skal være organisasjonen som står kommer opp som «innskriver».
        Når jeg har opprettet de andre som med-administratorer, logger de seg på med sine egne passord for å kunne skrive innlegg – innlegg som da vil se ut som er skrevet av katteforeningen?

        Svar
        • 20/01/2014 på 09:41
          Permalink

          Hei. Du må opprette de som skal administrere siden som administratorer av siden. Når en administrator er på den siden han administrerer, vil det stå en liten tekstlinje øverst hvor det står «Du skriver som Webgruppen, Bytt til Nina Furu» (for meg, altså), og så kan man bytte fram og tilbake her. Når en administrator skriver på siden og har innstillingen «Du publiserer som Katteforeningen» så vil det være Katteforeningen som står som avsender av innlegget.

          Svar
          • 04/04/2018 på 09:51
            Permalink

            Hei, jeg har endret til den innstillingen du refererer til her, men allikevel publiseres innlegg på bedriftens side under mitt navn. Kan du hjelpe meg med det?

          • 04/04/2018 på 13:11
            Permalink

            Hei.

            Når du er på bedriftens Facebook-side og du er administrator, så lager du jo innlegg øverst på siden. Begynn å lage et innlegg og gjør følgende: Når du bruker en laptop så har du en liten boks øverst til høyre på innlegget (før det er publisert) der det står ditt profilbilde med en liten pil ved siden av. Klikk på pilen, så skal du få muligheten til å velge firmaet som avsender i stedet. Hvis du bruker Facebook Business Manager så har du ikke denne muligheten, men da har du i stedet en stripe øverst (på desktop) som sier at «Gå til Business Manager for å administrere denne siden). I dette tilfellet må du klikke på denne lenken slik at du går til Business Manager, og så kan du poste som siden der.

  • 17/01/2014 på 08:27
    Permalink

    Hei.

    Vi har opprettet en åpen Facebook side for fagforeningsklubben vår ved Hotel Alexandra. Dette er en organisasjonsside hvor jeg står som administrator. Går fint å bytte mellom personlig konto og organisasjonskontoen, Alexandraklubben. Men jeg har problemer med å finne nye/søke opp nye klubbmedlemmer for å tipse om siden. Dersom jeg er personlig venn med klubbmedlemmene fra før finner de uten problemer. Men de dukker altså ikke opp når jeg søker etter de. Hva må jeg gjøre for å finne medlemmene mine så jeg får lagt de til?

    Har også en lukket undergruppe kun for medlemmer hvor «lukket info» kan legges ut. Organisasjonssiden er tilgjengelig for alle/alle ansatte. Dette for å vise at vi er der for nyansatte samt å styre infoflyten.

    Takker for svar og god blogg.
    Mvh.
    Jon Hilde.

    Svar
    • 17/01/2014 på 14:46
      Permalink

      Hei.
      Søkefunksjonen på Facebook er et relasjonssøk, hvilket gjør at du ikke uten videre får søkt opp brukere som du ikke har noen relasjon til. Du kan heller ikke tipse om en side til noen du ikke selv er venn med.

      Jeg anbefaler rett og slett at du sender dem en god gammeldags epost med lenke til Facebook-siden og oppfordrer dem til å like denne (eller anmode om opptak i gruppen, dersom det dreier seg om en gruppe.)

      Lykke til!

      – Nina :-)))

      Svar
  • 22/03/2014 på 11:48
    Permalink

    Hei.
    Jeg er administrator for en side for en frivillig organisasjon, Bakgårdskatt. Hvordan kan man «like» andre sider og skrive inn som Bakgårdskatt?

    Svar
    • 25/03/2014 på 09:50
      Permalink

      Hei.
      Jeg regner med at du bruker FB som privatperson og at du er administrator for siden Bakgårdskatt. Her er hva du gjør: Helt øverst til høyre på siden når du er på Facebook, finner du et tannhjul-ikon. Hvis du klikker på dette får du valg mellom å bruke Facebook som deg selv (profil) eller som en av sidene du administrerer. Hvis du velger Bakgårdskatt fra listen der, så kan du like og kommentere som siden.

      Når du er på selve siden din må du også passe på at du agerer som siden når du legger inn innlegg. Det har du sikkert allerede oppdaget. Du får opp en linje over innholdet på siden der det står hvem du bruker siden som og du kan klikke for å skifte.

      NB! Hvis du administrerer siden via app på mobil eller nettbrett så kan du komme opp som deg selv (og ikke siden) selv om innstillingene er riktige. Pass derfor på at du på mobil alltid bruker appen Facebook PAGES (den har et lite flagg som ikon), så slipper du dette problemet.

      Lykke til!

      – Nina :-)))

      Svar
  • 14/10/2014 på 21:13
    Permalink

    Hei,

    Hva gjør jeg dersom ingen av kategoriene passer min bedrift? Ser på mange sine facebook-sider at de har kategorier som man ikke kan velge i rullegardinene under kategodi på innstillinger.

    Mvh
    Marianne

    Svar
    • 03/06/2015 på 15:02
      Permalink

      Oj, her så jeg ikke spørsmålet før nå. Det er jo et kjempesent svar! Men hvis du bare velger noe når du lager siden og så går inn og endrer via «Om» på selve siden etterpå, så får du flere valg. Siden sikkert andre også lurer på dette, skriver jeg det inn i artikkelen nå. Kjempeunnskyld for at jeg ikke hadde sett denne kommentaren før. #paddeflat :-)))

      Svar
  • 03/06/2015 på 07:48
    Permalink

    Hei!
    Denne siden er oppdatert per juni 2015, stemmer det? Jeg ser den rosa tilføyelsen, for eksempel,så jeg regner jo i grunnen med det, men spør for sikkerhets skyld. Jeg søker opp denne artikkelen hver gang det kommer opp en diskusjon på hvilken siden man skal velge – kjempenyttig, takk – og vil derfor bare forsikre meg om at den inneholder dagens vilkår.

    Svar
    • 03/06/2015 på 15:00
      Permalink

      Ja, siden er oppdatert senest i dag. Det som står i artikkelen er fortsatt korrekt.
      – Nina :-)))

      Svar
  • 06/06/2015 på 10:14
    Permalink

    Hei. Håper du kan hjelpe meg .Skulle lest dette innlegget for en stund siden. Jeg har laget en side som firma,organisasjon osv. og ikke som lokal bedrift som det skulle vært. Hvordan er det vi kan endre dette ? Glad for svar 🙂 Mangler en del ting på sidne min nå 🙂

    Svar
  • 25/06/2015 på 03:04
    Permalink

    Hei. Bra side du har her. Jeg har lagt inn min informasjon til en lokal bedrift. men jeg kommer ikke videre da det lyser en rød banner over at jeg må skrive inn en gyldig by/delstat.
    Jeg trodde 4045 Hafrsfjord var det. Lurer på hva de mener. Har du et råd?
    Mvh Dagfinn

    Svar
    • 25/06/2015 på 11:28
      Permalink

      NB! Har du gått på Om og fylt ut denne adressen?

      Svar
  • 25/06/2015 på 10:34
    Permalink

    Jeg kom meg videre ved å legge inn Stavanger som sted, men vil ikke godta Hafrsfjord som gyldig. Det er jo hele tiden slike uforståelige feller som ligger der. Jeg legger inn kategorier i feltet kategorier. 3 stk legger jeg inn, men igjen et røtt felt vises. Der står det «legg inn minst 1 kategori». Jeg la jo inn 3 ! Og legger så bare inn 1, men forsatt rød banner over med samme innhold. Hvordan må en tenke for at dette systemet lar deg komme videre?

    Svar
    • 25/06/2015 på 11:18
      Permalink

      Du må velge av de forslagene som kommer opp – og det er som regel de engelske navnene. Norge går for eksempel ikke, men Norway går bra. Hafrsfjord blir nok for lite.

      Svar
  • 22/08/2015 på 05:40
    Permalink

    Hei!

    Jeg har laget en lukket gruppe som privat og ønsker at det er jeg som bedrift som administrerer og skriver i den. Hvordan gjør jeg? Forsøkte å opprette gruppen som bedrift, men det valget fant jeg ikke. Min bedrift side har jeg laget når jeg var innlogget som privat.

    Mvh Ann

    Svar
    • 24/08/2015 på 07:40
      Permalink

      Hei.
      Det er bare personer/profiler som kan være med i en gruppe; ikke bedrifter.
      – Nina :-)))

      Svar
      • 24/08/2015 på 07:47
        Permalink

        Da er det ikke så rart at jeg ikke fant valget 🙂
        Takk for svar!

        Mvh Ann

        Svar
  • 15/09/2015 på 12:29
    Permalink

    Ønsker å opprette en side / lukket gruppe i forbindelse med jobb for å nå en spesiell gruppe personer som tilhører ett ettervern til institusjonen jeg jobber ved. Skal ikke være personlig venn med noen av disse personene, men kunne invitere dem i denne gruppen som også skal være lukket og kun for de som blir invitert av meg. Siden skal brukes til å legge ut informasjon om arrangmenter vi står for, samt kunne sende medlemmene personlige meldinger ved behov. Har du noen tips til hvordan jeg skal løse dette?

    Svar
    • 16/09/2015 på 05:53
      Permalink

      Hei.
      Du kan lage en lukket gruppe, og så kan du sende dem lenken til gruppen som epost. Da kan se selv be om å bli medlemmer.
      Under der hvor du kan legge til venner, til høyre når du er på gruppen du har laget, har du også en lenke der det står «inviter per epost». Hvis du har den epostadressen de har brukt til å logge seg på Facebook med, kan du også invitere via denne.
      Lykke til!

      Svar
  • 18/11/2015 på 16:30
    Permalink

    Hei, kan man slette en side for så å opprette den på nytt om man for eksempel ønsker å endre til en annen web-adresse? Kan man eventuelt ha flere facebook sider som går mot samme web-adresse?

    Svar
    • 19/11/2015 på 08:56
      Permalink

      Hei.

      Hvis du har tatt webadressen facebook.com/dittfirma på en gammel side, vil du ikke kunne bruke dette på en ny side selv om du sletter den gamle. Du kan sannsynligvis benytte samme navn på siden om den gamle slettes (jeg finner blogginnlegg om at dette er mulig på nett, men jeg har ikke forsøkt det selv), men kan altså ikke overta den gamle webadressen.

      Uansett vil du heller ikke få overført noen av likerne fra den gamle siden, så kanskje du i stedet skal vurdere å starte en ny side og så etter hvert slå sammen de to sidene? Se oppdatert oppskrift for å slå sammen sider her: https://www.reshiftmedia.com/facebook-merge-pages-2015/

      Det er også som regel mulig å gjøre endringer på den gamle siden slik at den blir slik du ønsker at den nye siden skal være, men du har kanskje likevel noen grunner til at du vil slette og opprette ny? Hvis du vil ha råd på dette spesielt kan du godt sende meg en epost på nina@webgruppen.no så kan jeg se om jeg kan svare bedre på ditt spesifikke case.

      Svar
  • 24/02/2016 på 08:14
    Permalink

    Hei

    Jeg skal endre en Facebook profil fra bedrift med undertittel «offentlig gruppe» hvor man kan legge til medlemmer eller be om å bli medlem, over til en profil hvor man bare trykker LIKER i hovedprofilen så blir man en følger. Hvordan kan man gjøre dette? Må man begynne å samle følgere helt på nytt, eller kan de konverteres?

    Svar
  • 20/03/2016 på 20:23
    Permalink

    Hei
    Jeg ønsker å opprette en side til atelieret mitt, under kunst,…, men poststedet mitt vil ikke facebook godta. Hva skal jeg gjøre?

    Svar
      • 30/04/2016 på 22:34
        Permalink

        Hei.
        Takk for svaret. Men dessverre de godtar ikke poststedet mitt, bare postnummeret og gateadressen min. Jeg bor på Klokkarstua i Hurum og de godkjenner den ikke.

        Svar
        • 02/05/2016 på 12:26
          Permalink

          Å, jeg skjønner. Det er jo veldig dumt. Dessverre er ikke Facebook alltid 100 % på oppdaterte postnummer og poststeder. Da må du nesten bare skrive inn det som stemmer best mulig. For innsjekking og sånt er det uansett en viss radius.

          Svar
  • 08/04/2016 på 14:52
    Permalink

    Hei Nina!

    jeg har åpnet en kiosk. Den selger i hovedsak varm mat, som pizza, hamburgere, pølser og Shawerma. lurte på hva jeg må trykke på for å få det til å stemme best mulig. Mat/dagligvarer eller restaurant/kafee? ble ganske i tvil for det er ingen av de som stemmer nøyaktig.

    Svar
    • 12/04/2016 på 09:08
      Permalink

      Her tenker jeg at lokal bedrift / restaurant/kafé er det som blir nærmest. Litt viktig at du velger lokal kategori, slik at du får tilknytningen til det stedet der kiosken din er.

      Lykke til!

      Svar
  • 11/04/2016 på 11:46
    Permalink

    Hei!

    Jeg skal lage en Facebook side som er for deltakere av et musikkseminar for unge musikere underlagt Notodden Bluesfestival, hvilken sidetype bør jeg da velge? Underholdning? 🙂

    Svar
    • 12/04/2016 på 09:10
      Permalink

      Jeg tenker enten underholdning / konsertturné eller Artist / musiker/band.

      Svar
  • 24/05/2016 på 23:40
    Permalink

    Hei! Jeg har laget en Facebook-side for en frivillig organisasjon. Vi har invitert venner og delt siden og fått 100 likes. MEN: Ingen får innleggene opp automatisk,- de som vil lese dem må søke opp siden😬 Hva har jeg gjort galt? Skulle gjerne fått opp fanen «følger» det ser jeg andre frivillige organisasjoner har. Hva skal jeg gjøre?

    Svar
    • 27/05/2016 på 08:17
      Permalink

      Hei.

      Det er alltid en kamp å få innlegg ut i nyhetsfeeden til sidens likere. I snitt på merkevaresider nå, så når innlegg ut til kun 2-6 % av likerne. For dere burde prosenten være litt høyere, men det er alltid vanskelig å «slå» edge rank, som er den algoritmen som styrer hva en gitt bruker får opp i sin nyhetsfeed.

      Jeg har laget en video som forklarer mer om hvilke faktorer som avgjør om innleggene dine kommer ut til likerne eller ikke. Denne videoen kan du se her: http://www.webgruppen.no/hvordan-fa-flere-til-a-se-innleggene-dine-pa-facebook/

      Følger-knappen er i pulldown fra Liker-knappen, men selv om noen klikker følger får de ikke opp alle oppdateringer fra deg. De som har klikket for at de liker siden din følger deg automatisk, så det er fortsatt et spørsmål om å lage oppdateringer som er gode i forhold til å nå ut til likerne. Det er altså (som jeg forklarer i videoen) et spørsmål om å jobbe både med innhold i postene, format, timing mm.

      Lykke til med siden din!

      Svar
  • 09/06/2016 på 07:57
    Permalink

    Hei Nina 🙂
    Jeg har en liten facebook-side som er ment å være et utgangspunkt for å løfte frem små og mellomstore bedrifter her i lokalmiljøet. I den forbindelse så skal jeg, etter avtale, opprette og drifte facebooksider for noen bedrifter som ennå ikke har det.
    Og mitt spørsmål er da:
    Hvordan forholder jeg meg til det å være administrator på/for facebooksider som ikke er mine egne ?

    Svar
    • 14/06/2016 på 07:48
      Permalink

      Ikke noe problen! Du bare får de som er administrator på sidene i dag til å gjøre deg til administrator på sidene, og så logger du deg på Facebook som deg selv slik du pleier. Når du går til siden da, vil du se at du er blitt administrator og at du har tilgang til publisering, innsikt, innstillinger og alle de andre tingene.

      Svar
  • 18/09/2016 på 22:36
    Permalink

    Hei, jeg lurer på hvordan jeg får linket siden for foretaket mitt, til den faktiske fb plassen for foretaket. Når jeg går inn på andres sider på foretak så kan jeg bare trykke på fb plassen på fb siden.
    MVH Rebecca

    Svar
    • 20/09/2016 på 18:49
      Permalink

      Hei. Hvis det allerede finnes en Facebook Place for firmaet ditt, og du er administrator på begge sidene, kan du slå dem sammen: https://www.facebook.com/help/249601088403018
      Hvis det ikke allerede finnes en kartangivelse for firmaet ditt, kan du endre sidetypen til Lokal side. (Gjøres ved å klikke på «Om» på siden og så velge Sideinformasjon og Kategori.)
      Lykke til!

      Svar
  • 31/10/2016 på 21:38
    Permalink

    Hei mitt firma ble opprettet under lokalbedrift, kan jeg bytte dette til company? Det kommer heller ikke opp når jeg søker det opp, bare min profil?
    MVh
    KIm

    Svar
  • 06/11/2016 på 09:53
    Permalink

    Hei,
    Jeg er styreleder av Aurora Live Aid som er en forening/NGO med norsk org.nummer og godkjent i innsamlingskontrollen. Vi ønsker en FB-side til å vise hva vi gjør, herunder løpende orientering om våre prosjekter i Midtøsten.
    Når jeg forsøker å opprette en side vil systemet at jeg skal logge inn via min private FB. Dette blir feil, da flere styremedlemmer skal kunne drifte siden til Aurora. Hvordan omgår jeg at min private konto skal «inkluderes».

    Svar
    • 08/11/2016 på 08:46
      Permalink

      Hei.
      Sånn Facebook fungerer så må du logge deg på som deg, og så er du administrator for siden. Du kan også opprette andre kolleger som også er administratorer for den samme siden, og alle logger seg på som seg selv. Det er vanntette skott mellom profilen (privat) og siden (bedrift). Dine venner ser ikke det du publiserer som siden, og de som følger siden ser heller ikke det du publiserer privat.
      Lykke til med siden deres!

      Svar
  • 07/11/2016 på 19:22
    Permalink

    Hei

    Jeg er administrator for 2 forskjellige grupper, men jeg får ikke til å publiesere/kommentere som annet enn meg selv, altså ikke for gruppen. På den ene får jeg opp den lille firkanten oppe til høyre der jeg kan velge hvem jeg skal publisere som, men der kan jeg også kun velge meg, gruppen kommer ikke opp som et alternativ. Har du noe tips om hvordan jeg kan løse dette?

    Svar
    • 08/11/2016 på 08:48
      Permalink

      Hei.
      En gruppe er en gruppe av enkeltpersoner, og er ikke en enhet som kan agere selv. Du (og alle andre medlemmer) kan publisere inn i gruppen, og da ser de andre deltagerne i gruppen det, men gruppen som enhet kan ikke være avsender. Bare sider (for bedrifter) og profiler (enkeltpersoner) kan være avsendere av innlegg på Facebook.
      Mange hilsener, Nina :-)))

      Svar
  • 09/11/2016 på 09:42
    Permalink

    Hei
    Er administrator for noen Firma sider – Men et firma ønsker ingen kommentarer fra kunder på sine sider – er det mulig å låse fullstendig, sånn at ingen kan kommentere – men bare like ?
    har du funnet en grei løsning på det ?

    Svar
    • 10/11/2016 på 10:06
      Permalink

      Hei.
      Du kan hindre at folk skriver inn til siden i innstillinger, men du kan ikke forhindre kommentarer på en enkelt post. Hele kjernefunksjonaliteten på Facebook er jo dialog og kommentering. Sidens administratorer kan imidlertid slette kommentarer som ikke er ønsket. Du kan også prøve å legge inn en mengde helt vanlige ord i spamlisten som blokkerer kommentarer, men dette er en workaround som ikke er spesielt god, og du er ikke sikret mot at noen finner måter å si ting på som omgår sperrelisten din.
      Lykke til!

      Svar
  • 25/01/2017 på 10:52
    Permalink

    Hei Nina 🙂
    Flott og informativ side du har her.

    Mine spørsmål, går det an å lage en lukket gruppe på en side? Jeg har laget en side for lokalt sted / bedrift, som skal være den offisielle siden for bedriften. Men her er også medlemmer av siden som skal få informasjon som ikke alle skal ha. Kan jeg da lage en undergruppe på siden?

    Så også på mulighetene for å lage en gruppe med disse medlemmene på meldinger, men får ikke opp mulighet til lage gruppe der på samme måte som jeg lager på min private profil.

    Svar
    • 26/01/2017 på 14:16
      Permalink

      Hei.

      Det er kun profiler (= personer) som kan opprette og være med i grupper. En side (= firma) kan altså ikke verken opprette en gruppe eller være med i den, men de ansatte i bedriften kan selvfølgelig det med sine personlige profiler.

      Håper dette svarer på det du lurer på.

      – Nina :-)))

      Svar
  • 26/01/2017 på 12:58
    Permalink

    Hei
    Har lagd en ny side på fb for en idretts organisasjon.
    Det som er litt irriterende er at alle innlegg legger seg til høyre under innlegg fra besøkende, og på den måten ikke er så synbare for folk som er innom siden vår.
    Vi vil gjerne ha det på «gamle» måten at det siste innlegget ligger på toppen og midt I synsfeltet, er det mulig?
    Takk for Svar!

    Svar
    • 26/01/2017 på 14:18
      Permalink

      Da deler nok du på siden ikke som siden, men som deg personlig. Pass på at du står med sidens logo som profilbilde når du skriver innlegget, da kommer det på tidslinjen på siden. Hvis du finner at du ofte blander disse, så anbefaler jeg at du alltid bruker den vanlige Facebook-appen når du er deg personlig og så at du bruker Facebook Pages Manager-appen når du skal agere som siden. Hvis du bruker mobil, altså.

      Svar
  • 12/02/2017 på 08:46
    Permalink

    Hei Nina,
    Jeg har nå opprettet en Facebook side for min restaurant, men har ikke vurderingsboks, slik at folk kan skrive anmeldelse og gi stjerner. Hvordan får jeg gjort dette?
    Takk for hjelp!

    Svar
    • 14/02/2017 på 09:11
      Permalink

      Hei. For å få stjernerangering på din side, må du ha «Lokal side» som hovedkategori på siden. Dette kan du stille inn på «Om»-menyvalget på Facebook-siden din hvis du velger «Rediger sideinformasjon».

      Svar
  • 02/04/2017 på 08:14
    Permalink

    Har opprettet en side, men det ble opprettet som ‘Lokalt firma eller sted’ og ser i ettertid det burde vært ‘Varemerke eller produkt’ eller evt. ‘Company, org…’. Hvordan kan jeg få endret dette?

    Svar
    • 18/04/2017 på 09:22
      Permalink

      Hei.
      Slik gjør du: Gå inn på Facebook-siden din (med laptop, ikke mobil), klikk på «Om» i venstremenyen og klikk så «rediger». Da kan du endre sidekategorien din.

      Svar
  • 08/06/2017 på 15:48
    Permalink

    Hei! Vi har tenkt å lage en lukket FB gruppe for velforeningen på hytta. Jeg og lederen skal være administratorer. Men i lukket gruppe virker det som om man bare kan publisere fra seg selv og ikke som vellet? Synes det hadde vært fint om vi i styret kunne publisere ting til gruppen i vellets navn, men det går kanskje ikke? Takknemmelig for svar!

    Svar
    • 11/06/2017 på 19:54
      Permalink

      Hei.
      Facebook har to «enheter» – profiler, som er for personer, og sider som er for bedrifter. En side har profiler som administratorer. Når det gjelder grupper, er en gruppe alltid en gruppe av profiler (personer) og ikke sider (bedrifter). Dere kan derfor ikke delta i gruppen som en side, og dere kan kun publisere som profiler også. Dere kan eventuelt legge ting på firmasiden, og så kan en av dere dele dette inn i gruppen, men delingen kommer da fra personen og ikke bedriften.

      Svar
  • 20/06/2017 på 21:35
    Permalink

    Hei ! Laget en FBside via min bruker for noen år siden, på en av båtene i laget. En av de andre i båtgruppa som også var admin kom så med i styret i laget. Det ble så flere adminer og styret «overtok» (kuppa) etterhvert siden som laget sin. Hvis jeg sletter meg som admin er jeg kvitt hele greia da eller vil den henge ved meg ettersom det var jeg som opprettet den? Vi får masse tilbud om å betale for å få flere besøk på siden, synes det er litt nifst. mvh Anne

    Svar
    • 21/06/2017 på 07:44
      Permalink

      Hei, Anne.
      Du kan slette deg selv som admin på siden og er da «ute av dansen» – men siden vil fortsatt eksistere med nye admins.
      Det at du får tilbud om å kjøpe annonser er bare automatiske salgsfremstøt som Facebook har lagt inn for seg selv, det er ikke noe å være bekymret over. Det vil også slutte når du ikke lenger er administrator, hvis du ikke har andre sider du er admin for da.
      Lykke til!

      Svar
  • 24/07/2017 på 14:01
    Permalink

    Jeg savner en Facebook kode som jeg fikk da jeg var aktiv på Facebook for ca 4 år siden. Tok pause, men nå er jeg på igjen, og husker ikke koden. Jeg ønsker å lage en personlig profil, slik da aller fleste synes å gjøre. Med en forsideprofil etc. Den jeg har nå ønsker jeg å fornye. Men kod er bra for lett å komme inn på siden.

    Svar
    • 04/08/2017 på 10:47
      Permalink

      Hei. Hvis du bare går til http://www.facebook.com kan du klikke på «opprett profil» om du ikke har en fra før. Husker du brukernavn og passord på den gamle profilen din, kan du logge deg på med denne. En profil er det du har for deg selv som person. Når du så er pålogget Facebook med din egen profil, kan du eventuelt klikke øverst i høyre hjørne og velge «opprett side» for å lage firmaside for bedriften din. Du som profil blir da administrator for firmasiden. Du kan lage flere firmasider om du jobber med flere bedrifter, og du kan også opprette andre profiler som med-administratorer på sidene dine om du ønsker det.

      Håper du kommer deg på Facebook igjen som du ønsker! (Hvis den gamle siden er slettet, kan du lage en ny profil i stedet, altså.)

      – Nina :-)))

      Svar
  • 15/09/2017 på 14:40
    Permalink

    Hei!

    Er det noen som helst mulighet for å sende melding fra en side jeg administrerer, til privatpersoner?

    Svar
    • 21/09/2017 på 07:21
      Permalink

      Hei. Ja, du kan det, men bare til brukere som har sendt deg melding først, eller har kommentert på ett av dine innlegg. Når administrator da svarer i Messenger, kommer det opp med sidens profil som svar-avsender.
      Du kan også bruke en tredjepart Messenger-robot som http://www.manychat.com til å sende meldinger til flere brukere av gangen; sette opp automatiserte sekvenser etc., men igjen: Kunden må da ha godkjent å få meldinger fra deg først.

      Svar
  • 10/10/2017 på 19:30
    Permalink

    Hallo Vi er en klubb som heter Blomstervenners Klubb som er landsdekkende. Vi lurer på hva som er klokt i forhold til å markedsføre arrangementene våre i Oslo og klubben generelt. Vi har opprettet en gruppe ved samme navn som har rundt 1200 medlemmer. Vi har også opprettet en side som heter Blomstervenners Klubb hvor vi legger inn møtedatoer fremover i tid. Problemet er at vi får lite følgere på siden vår. Men, jeg kopierer arrangementer og poster på hagegrupper og hagelag. Er det lurere å kutte ut siden og bare beholde gruppen. Ser at gruppen også har muligheter til å legge inn arrangementer. Hva er fordelen med å ha både egen side og egen gruppe?

    Svar
    • 12/10/2017 på 07:54
      Permalink

      Hei. Jeg tenker det beste er å beholde både siden og gruppen. Husk at siden ikke kan poste i gruppen – en gruppe på Facebook er en gruppe av profiler (= personer), mens sider er for bedrifter. Bedriftens administratorer kan delta i gruppen, men står da som seg selv, med sine individuelle profiler. Firmaet har derfor ikke noe egentlig eierskap til gruppen, selv om bedriftens administratorer også er administratorer for gruppen. Skal du betale for å fremme noe du ønsker å promotere ut i nyhetsfeeden til de personene du ønsker å nå (enten de følger deg eller ikke) trenger du en side, fordi kun sider kan annonsere. Du kan annonsere både for å få flere følgere til siden, for å promotere arrangementer, eller for å fremme andre poster fra siden. Lykke til! :-)))

      Svar
  • 02/11/2017 på 14:01
    Permalink

    Hei, jeg er adm. for en gruppe, og ser at på alle andre grupper er adm. merket med nettopp det, (adm.) under navnet..Men det er ikke under mitt navn..Vet du hvordan dette blir gjort?

    Svar
    • 06/11/2017 på 09:00
      Permalink

      Hei. Beklager, hvorfor dette opptrer vet jeg ikke. Men det kan ikke være fordi at du er pålogget som deg, og at de andre ser admin ved ditt navn, men ikke du selv?
      – Nina :-)))

      Svar
  • 07/12/2017 på 15:04
    Permalink

    Hei!
    Har både en gruppe og en side. Vi driver en Pub/utested med forskeligne konserter. Siden har nesten 1700 følgere, og gruppen ca 900 følgere.
    Jeg har ikke helt forstått hvordan disse følgere får info om våre arrangementer. Prøver jeg å dele/invitere, så deler eller inviterer jeg kun mine venner/følgere.???
    Anbefaler du å slå sammen gruppen og siden?
    Jeg har lagt opp en business facebook.

    Svar
    • 11/12/2017 på 08:25
      Permalink

      Hei.
      Hvis du som profil eller siden din som side (om denne har opprettet gruppen) deler noe inn i gruppen, kommer dette ut i nyhetsfeeden til noen av de andre som er med i gruppen. Akkurat som at når du som siden deler noe på siden så kommer det ut til noen av de som følger siden. Jeg sier NOEN AV de som er med i gruppen/følger siden, fordi det aldri sprer seg til alle. Hvor mange og hvem som får det i sin feed kommer blant annet an på om de har likt og kommentert på sidens/gruppens poster før. Jo mer man signaliserer sin interesse gjennom å like, dele, kommentere og klikke på poster fra en side/i en gruppe, jo mer ser man av disses oppdateringer.
      Det går ikke an å slå sammen en side og en gruppe.
      Mange hilsener,
      Nina :-)))

      Svar
  • 06/02/2018 på 14:41
    Permalink

    Hei Nina.
    Jeg har via min profil laget en side for et lag i en frivillig organisasjon. Jeg logger meg inn på FB med mitt passord og kan administrere både min personlige side og organisasjonens. Jeg har lagt inn 2 andre personer som redaktører.
    Må de bruke mitt passord eller kan de gå inn med sine egne FB passord?
    Når de kommer inn på organisasjonens side, kan de da komme over på min personlige side ved en feiltagelse etc?

    Svar
    • 06/02/2018 på 14:52
      Permalink

      Hei.
      De andre logger seg da inn med sine egne, individuelle passord, og vil kunne publisere på vegne av siden på lik linje med deg. Kunden vil ikke se hvem som publiserer, bare at siden gjør det. De andre vil heller ikke se dine private meldinger, som du publiserer fra din private profil, med mindre du privat er venner med dem på Facebook. Både du og de vil imidlertid se hvem av dere som har publisert på vegne av bedriften (altså som siden) ved hver enkelt anledning, selv om kundene ikke ser det. Håper du skjønte hva jeg mente. :-)))

      Svar
  • 09/02/2018 på 16:10
    Permalink

    Hei!
    Vi har opprettet en Facebook-side: https://www.facebook.com/hesteskoenteater/
    for å profilere vår bedrift Hesteskoen Teater og Musikk.

    Som navnet antyder lager vi teater (hovedsaklig for barn) og spiller musikk (hovedsaklig for eldre). Vi har flere teaterproduksjoner og ønsker å vise dem fram på siden vår, men ikke som arrangementer, heller som produkter. Har du noen tips til hvordan vi kan gjøre det?

    På forhånd takk for hjelpen!

    Mvh Steinar

    Svar
    • 12/02/2018 på 11:22
      Permalink

      Hei.

      Du har kanskje en webside eller en bookingløsning der det er mulig å bestille billett til arrangementet? I så fall kan du lage lenkeposter der du lenker til denne og forteller litt om arrangementet. (Husk å bytte ut bildet med et bedre hvis det som kommer opp når du legger inn lenken ikke fungerer.) Du kan også lage promoteringsgrafikk, for eksempel på gratistjenesten Canva (www.canva.com) eller med apper som WordSwag eller Over og så kan du legge ut disse som bildeposter med en liten følgetekst.

      Husk at hvis du velger å lage arrangementer på siden, så kan du stille inn at arrangementene kommer først på siden så brukere ser dem med en gang. Det gjør du ved å stille inn Innstillinger / Rediger side / drag-and-drop elememtene for å justere rekkefølgen. Putter du Arrangementer først, er det altså dette bruker ser med en gang han kommer inn på siden.

      Lykke til!

      Svar
  • 18/02/2018 på 16:19
    Permalink

    Hei! Jeg har hatt egen nettside i «100»år for min business, foredrag, kurs etc. Jeg ønsker nå å legge denne ned og bruke sosiale medier mer aktivt. Har hørt at det er mulig å opprette en slags «nettside» via fb. Har du noen tips i den sammenheng? Vet det er firma som tilbyr hjelp til dette, kjenner du til slike firma?
    Takknemlig for svar
    RaK

    Svar
    • 19/02/2018 på 09:36
      Permalink

      Hei.
      Jeg vil faktisk ikke anbefale deg å legge ned websiden din, fordi det er denne som først og fremst sikrer deg synligheten på Google. Å opprette en Facebook-side i tillegg er imidlertid en god idé. For å lage en firmaside på Facebook må du først være på Facebook som privatperson, altså at du må lage en Facebook-profil for deg personlig. Når dette er gjort (eller hvis du allerede er på Facebook), kan du følge instruksjonene på denne siden: https://www.facebook.com/business/help/104002523024878 Du trenger to bilder – et stort breddeformatsbilde som viser noe om det du driver med (for eksempel en masse brødvarer om du er baker osv.) og et profilbilde, som typisk er logoen din eller et utdrag av denne (bildet må kunne fungere i veldig lite format, så noe veldig enkelt og grafisk fungerer best). Det finnes nok mange som kan hjelpe deg både å opprette og vedlikeholde Facebook-siden din, men det beste er om du klarer å gjøre det selv. Du bør jo gjerne poste noe på siden din i hvert fall et par ganger i uken, og det blir fort kostbart om man skal betale for dette hver gang. Lykke til!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *