Hva slags Facebook-side skal du lage?

Sist oppdatert november 2018

Det finnes mange grunner til at bedriften bør opprette en egen Facebook-side. Den viktigste er kanskje at Facebook er landets største nettsted, og at de fleste Facebook-brukere er inne flere ganger om dagen. En side på Facebook er en plass langs «motorveien» av nettbruk.

Dessuten: Å lage en egen Facebook-side er gratis, og det er enkelt. Det er bare å gå på www.facebook.com/pages/creation

Du kommer da til en side som gir deg to valg:

… og det er ofte her problemet oppstår: Hva slags type Facebook-side skal du velge?

Det korte og konsise svaret på dette er som følger: Vær ærlig! Ikke prøv å lure systemet! Velg den typen side som best samsvarer med det du i virkeligheten skal lage en side for.

Faktum er at hvilken sidetype du velger vil legge en del føringer for hvilke muligheter du får med siden sin, så jo riktigere du velger, jo bedre tilpasset funksjonaltet får du. Her jobber hele Facebook-teamet for å tilrettelegge for deg, så lenge du velger riktig type side.

Du har nå bare to hovedkategorier av valg, og skillet er egentlig mellom organisasjoner og enkeltpersoner. 

Her er alternativene:

Bedrift eller merke

Dette er valget om du har en bedrift eller organisasjon som driver kommersiell eller offentlig virksomhet, uavhengig av om du har fysiske lokaler eller driver på nett.

Underkategoriene i dette valget er for eksempel Frisørsalong, Advokat eller Restaurant, men også Nettsted og Statlig virksomhet.

Fellesskap eller offentlig person

Dette er det rette valget for privatpersoner, men også idrettslag og andre uformelle sammenslåinger som ikke er egne bedrifter. Mye innen kultur og idrett går også inn i denne kategorien, som Film eller Konsertturne.

Andre underkategorier er for eksempel Idrettsutøver, Musiker/Band, Frivillighetstjeneste og Avis. Men altså, er avsender for siden et firma, er det egentlig den andre kategorien som er best.

Du kan endre

Skulle du angre på det valget du gjør her, har du heldigvis muligheten til å endre det etterpå. Det er imidlertid ikke alltid mulig å endre navnet på siden og webadressen (det såkalte «brukernavnet»), så det er best om konseptet ditt er gjennomtenkt før du oppretter siden.

Hvis du har valgt feil sidetype, eller ønsker å endre innstillingen, kan du endre denne senere. Les hvordan sidetypen kan endres


Lyst til å lære mer om sosiale medier? Vi i Webgruppen har mange kurs

99 tanker om “Hva slags Facebook-side skal du lage?

  • 18/02/2018 på 16:19
    Permalink

    Hei! Jeg har hatt egen nettside i «100»år for min business, foredrag, kurs etc. Jeg ønsker nå å legge denne ned og bruke sosiale medier mer aktivt. Har hørt at det er mulig å opprette en slags «nettside» via fb. Har du noen tips i den sammenheng? Vet det er firma som tilbyr hjelp til dette, kjenner du til slike firma?
    Takknemlig for svar
    RaK

    Svar
    • 19/02/2018 på 09:36
      Permalink

      Hei.
      Jeg vil faktisk ikke anbefale deg å legge ned websiden din, fordi det er denne som først og fremst sikrer deg synligheten på Google. Å opprette en Facebook-side i tillegg er imidlertid en god idé. For å lage en firmaside på Facebook må du først være på Facebook som privatperson, altså at du må lage en Facebook-profil for deg personlig. Når dette er gjort (eller hvis du allerede er på Facebook), kan du følge instruksjonene på denne siden: https://www.facebook.com/business/help/104002523024878 Du trenger to bilder – et stort breddeformatsbilde som viser noe om det du driver med (for eksempel en masse brødvarer om du er baker osv.) og et profilbilde, som typisk er logoen din eller et utdrag av denne (bildet må kunne fungere i veldig lite format, så noe veldig enkelt og grafisk fungerer best). Det finnes nok mange som kan hjelpe deg både å opprette og vedlikeholde Facebook-siden din, men det beste er om du klarer å gjøre det selv. Du bør jo gjerne poste noe på siden din i hvert fall et par ganger i uken, og det blir fort kostbart om man skal betale for dette hver gang. Lykke til!

      Svar
  • 05/11/2018 på 15:04
    Permalink

    Hei, vi er ett grendelag og ønsker en side for bare medlemmer. Hva må vi velge

    Svar
    • 07/11/2018 på 10:53
      Permalink

      Hei. Du kan ikke lage en side som bare enkelte brukere skal se – en side er enten åpen for alle eller stengt for alle (noe man gjerne bruker når man bygger opp siden). Du kan også utestenge enkelte brukere fra en Facebook-side om det trengs, men du kan ikke si at bare enkelte brukere skal kunne se siden. Hvis du ønsker at bare noen skal se innlegg, er det mye bedre å lage en Facebook-gruppe. Du kan se på dette bildet hvor du klikker for å opprette en gruppe: Opprett gruppe fra desktop Velg lukket gruppe hvis du vil at alle skal se hvem som er medlemmer, men ikke hvilke innlegg som finnes, og velg hemmelig gruppe hvis du ønsker at bare medlemmer skal se både hvem som er medlemmer og hva som postes av innlegg.

      Håper dette svarte på spørsmålet ditt. :-)))

      Svar
  • 30/01/2019 på 02:27
    Permalink

    Hei
    Skal opprette ein side eller gruppe for eit idretslag. Den skal fungere som informasjons og diskusjonskanal for medlemmer OG som infokanal for å rekruttere nye medlemmer som SØKER etter min idrett på mitt sted. Kva er best av side og gruppe? Kva for valg vil føre til flest oppføringar i den enkelte sin nyhetsfeed, slik at ALLE nye poster blir lest?

    Svar
    • 30/01/2019 på 09:39
      Permalink

      Hei. Jeg tror kanskje det beste i dette tilfellet vil være en gruppe. Men ingen ting gjør at man når ut til alle medlemmer/følgere i nyhetsfeeden; det er den enkeltes aktivitet i gruppa som avgjør om vedkommende får mange eller få av gruppens poster opp. Og med en gruppe har du heller ikke mulighet til å betale for å nå ut til flere enn de du når organisk; annonsering er det bare sider som kan gjøre. Så det finnes ikke noen perfekt løsning, men jeg tror altså at en gruppe i dette tilfellet vil fungere best, siden alle medlemmer da kan poste inn i gruppa og bidra til større aktivitet.

      Svar
  • 31/03/2019 på 16:41
    Permalink

    Hei Nina, jeg har en bedrift som tidligere har opprettet mange bedriftsider (undersider) for egne kantiner. Dette har stort sett gått greit.
    Men har nå slitt med å lage en til. Jeg får opprettet denne, men den aktiveres ikke i Pages hvor jeg administrerer sidene mine. Jeg ser den, men når jeg klikker havner jeg tilbake i pages.
    Alle andre bedriftsider jeg har har også en unik @adresse. Men den siste har ikke fått det. Jeg la bare inn sidenavn og bransje og fulgte FB henvisningene.
    Er det slik at FB først skal godkjenne og aktivere min side før jeg kommer videre?
    (PS. det er litt mer tilgang via iphone/ipad appen en PC)

    Svar
    • 01/04/2019 på 12:34
      Permalink

      Hei. Hvis du ikke definerer en annen @-adresse, kan du opprette denne også senere, så du kan jo bare gjøre ferdig siden og så prøve igjen. Det er rett som det er at enkelt-funskjonalitet i Facebook ikke fungerer – som regel fordi de jobber med den. Du kan også vente et par dager og prøve igjen.
      – Nina :-)))

      Svar
  • 11/06/2019 på 15:29
    Permalink

    Hei. Jeg har en kjær hobby, jeg syr diverse ting, og selger en del gjennom kjente og venner. Kunne tenke meg en egen side på Facebook, utenom min private profil, hvor jeg kunne legge ut bilder av det jeg har sydd, og det jeg syr.
    Mitt varemerke er : Marits Design & Hobbysøm.
    Hvordan gjør jeg dette?
    Vennlig hilsen Marit Halvorsen

    Svar
    • 11/06/2019 på 16:14
      Permalink

      Hei, Marit. Hvis du bruker desktop, så bare går du til Facebook med en vanlig nettleser og klikker på «opprett» øverst i den blå stripen. Deretter velger du «side» og bare fyller ut det du blir bedt om å fylle ut. Hvis du bruker app på mobil, kan du åpne Facebopok-appen, klikke på de tre strekene nederst til høyre, velge «sider» og så «opprett side». Lykke til med siden din!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *