Hvordan lage nettbutikk med Shopify?

Shopify er en av verdens største netthandelsløsninger, og en av de løsningene det er lettest å komme i gang med.

Slik gjør du det:

1. Gå til www.shopify.com

2. Skriv inn epoostadressen din, og klikk «Get Started».

3. Skriv inn ønsket passord.

4. Skriv inn ønsket navn til nettbutikken din.

Pass på at du på forhånd har sjekket om dette navnet er ledig som domenenavn, og om det er ledig på de viktigste sosiale medier som du har tenkt å være på. Det du skriver inn her blir nå ditt subdomene på Shopify. Altså, skriver du inn «Ninabutikken» blir ditt subdomene og din påloggingsadresse på Shopify for alltid https://ninabutikken.myshopify.com Du vil kunne endre visningsnavnet på butikken din senere, og du vil kunne kjøpe domener inne i Shopify, men dette subdomenet vil du ikke kunne endre. Det gjør egentlig ikke noe, for ingen andre enn deg ser dette om du kjøper et annet visningsdomene til butikken din.

5. Legg inn navn og adresse på deg selv, og klikk «enter my store».

Gratulerer! Din butikk er nå opprettet. Alt som gjenstår er designet og alt innholdet på den. Du blir også veldig godt tatt imot av de automatiske systemene i Shopify som hele veien hjelper deg å komme videre.

Her er imidlertid noen viktige ting å gjøre:

6. Klikk på «Online store» og velg «customize» på tema, slik at du kan tilpasse designet på nettbutikken din.

Design i Shopify styres av det såkalte temaet/theme som du har valgt. Jeg vil anbefale deg å kun bruke gratis tema til å begynne med. Du vil uansett måtte gjøre mange tilpasninger i starten, og de betalte temaene er ikke lettere å jobbe med enn de gratis – tvert imot. De gratis temaene i Shopify er veldig bra, og egner seg til det aller meste. Oppdager du etter at du har jobbet med butikken en stund at du trenger noe mer eller noe annet kan du eventuelt endre tema da. Det fine med temaer er jo at du kan endre temaet/designet, uten at innholdet ditt forsvinner, så du kan «redesigne» når som helst.

7. Klikk på «Products» i venstremenyen og legg inn produktene dine en etter en (eller som en dataimport).

Vær oppmerksom på at produktkategorier i Shopify heter «collections», så vær nøye med å legge collections på hvert produkt slik at de kommer fram på riktige stedet i menyen. Produkter du vil ha på forsiden merker du med collection-navnet Home page (= default), eller du kan eventuelt oppnevne en annen collection som forside-collection.

8. Sist, men ikke minst: Gå inn på «settings» helt nederst i venstremenyen og fyll ut så mye som mulig. Vær spesielt nøye med betalingsinnstillinger, shipping, moms og valutainnstilling. Betalingsløsningene Stipe og Pay Pal er enkle å komme i gang med.

Lykke til med din nettbutikk!


Har du lyst til å lære mer? – Vi i Webgruppen har en rekke kurs om salg og markedsføring på nett som kan hjelpe deg å skaffe kunder til nettbutikken din.


 

Slik regner du ut CPA – Cost Per Aquisition

custom-designed-sneakers-14CPA (Cost Per Aquisition) er en av de aller viktigste måleparametrene på nett: Hvor mye betaler du for å få en faktisk, betalende kunde?

Tenk deg situasjonen: Du har en nettbutikk og selger joggesko. Et par joggesko koster for eksempel 1000 kroner for kunden, og du har et overskudd på (for eksempel) 500 kroner per par.

Så lenge du betaler mindre enn 500 kroner for å få en betalende kunde, så tjener du penger. Men hvis du må betale over 500 kroner for å få en kunde, går prosjektet med tap.

Det viktigste måleparameteret blir da: Hvor mye må du betale for å få en kunde? Dette er det som på fagspråket kalles CPA – Cost Per Aquisition, eller pris per kunde på norsk.

Hvis du kjøper annonser der du betaler per klikk, er det lett å regne ut CPA. Annonsering på Google AdWords er PPC (pay per click) annonsering. Også på Facebook kan du bestemme om du vil betale per visning eller per klikk, og hvis du velger å betale per klikk får du også her en forutsigbar CPA.

Det vil si, du får en forutsigbar CPA dersom du vet et annet veldig viktig måltall, nemlig din konverteringsrate eller CR (Conversion Rate) på engelsk. CR er prosentandelen av kunder som kjøper på din side.

La oss ta et regneeksempel: Hvis du kjøper PPC-annonsering på Google og betaler 5 kroner per klikk, koster det deg 500 kroner å få 100 kunder inn i nettbutikken din. Hvis 10 % av disse kjøper av deg, blir prisen per kunde 500 / 10 = 50 kroner. Når det koster deg 50 kroner å tjene 500 kroner er det veldig god butikk! Hvis bare 1 % av kundene kjøper, blir regnestykket i stedet 500 / 1 = 500 kroner, og det er akkurat break even i det eksempelet vi satt opp over.

Eller med andre tall: Hvis du i stedet må betale 30 kroner per klikk, koster det deg 3000 kroner å få 100 kunder inn i nettbutikken. Hvis konverteringsraten din fremdeles er 10 %, så koster det altså 3000 / 10 = 300 kroner per kunde. Du har en CPA på 300, og siden du tjener 500 per salg så er dette fortsatt lønnsom virksomhet.

Hvis du liker det matematisk, så er formelen for å regne ut CPA slik:

Skjermbilde 2015-04-24 kl. 10.04.07

Altså: Prisen per kunde = prisen for 100 klikk delt på konverteringsraten.

Og hvis du lurer på hvordan du finner ut konverteringsraten din, er dette noe som kan settes opp i Google Analytics. Slik setter du opp konverteringsrateberegning i Google Analytics (artikkel på engelsk).

Hvis du regner ut din CPA og passer på at du ikke byr mer enn CPA’en tilsier for annonseklikkene du kjøper, kan man kanskje si at det er vanskelig å gå med tap på nettannonsering. Naturligvis forutsatt at du har en rimelig konverteringsrate på nettstedet ditt.

Har du lyst til å lære mer om web? Vi i Webgruppen har en mengde forskjellige kurs.

 

Gratis nettbutikk på 5 minutter

Jeg må bare innrømme at jeg er blitt forelsket – i en netthandelsløsning. Plattformen Ecwid lover deg ferdig nettbutikk på 5 minutter, og holder faktisk det den lover:

Skjermbilde 2015-04-12 kl. 20.58.03

Her han man simpelthen tatt enkelhet og brukervennlighet til neste nivå. Du kan logge deg på med Facebook eller Pay Pal, og kontoen din lages automatisk. Ønsker du nettbutikken din som app på Facebook-siden til bedriften din, er det også gjort med et par enkle klikk.

Nettbutikken din blir etablert på subdomene under Ecwid. (Min lille testbutikk ligger på Glimre.ecwid.com.) Du kan også enkelt inkludere hele nettbutikken i din WordPress-site, og altså på Facebook-siden din.

Der det jo ofte stopper for mange er med betalingsløsningen. Her er igjen saken løst så raskt og enkelt at du nesten ikke tror det er sant. Har du allerede en Pay Pal konto er det bare en avhuking for å koble den på. Og ønsker du å ta kredittkortbetaling, kan du etablere salgskonto på den nye superløsningen Stripe med  en enkelt skjema, og vips er også den saken i boks.

Det er ikke bare i oppsett at Ecwid er enkel. Også når det gjelder å legge inn produkter, går det utrolig mye raskere enn andre tilsvarende løsninger jeg har prøvd. Og tydelighet i innkomne ordre og pakkingsflyt fungerer også fint til mitt kjøkkenbenksprodukt.

Best av alt, så er løsningen altså gratis. Det vil si, den er gratis inntil 10 produkter. Over dette er det en pristrapp som begynner med 15 dollar pr mnd for inntil 100 produkter og går opp til 99 dollar per måned for ubegrenset antall. Uansett meget konkurransedyktig.

Det eneste jeg ikke er 100 % fornøyd med er at det ikke nødvendigvis er helt selvforklarende at kategoriene i nettbutikken faktisk er kategorier. I verste fall kan de mistas for produkter uten pris på. Min storefront ser slik ut:

Skjermbilde 2015-04-12 kl. 21.13.33

Jeg føler at neste nivå – etter at man har valgt kategori – har mer tydelige netthandelsmarkører:

Skjermbilde 2015-04-12 kl. 21.15.13

På den annen side sett er dette antagelig en liten pris å betale for alt det man får for en særdeles billig penge i denne løsningen. Konklusjonen kan bare bli at om du driver en liten hobbybutikk er dette et ualminnelig konkurransedyktig alternativ!

Lyst til å lære mer om netthandel? – Vi i Webgruppen arrangerer kurs om dette og andre emner innen nettmarkedsføring.

Hvordan få flere kunder på nett?

kunderNettet er blitt den viktigste kilden til å få nye kunder for svært mange bedrifter i dag. Men hvordan fungerer dette egentlig? Og hvordan kan din bedrift utnytte nettet på en effektiv måte?

Her er det viktigste rådet jeg kan gi deg:

Bli synlig på søkemotorer

Dette er kanskje det aller viktigste enkelttiltaket, fordi så mange bruker Internett til å finne leverandører. Både privatpersoner og bedrifter søker på Google for å finne informasjon om (og muligens kjøpe) både varer og tjenester.

MEN: Når kunden søker på Google, gidder han som regel ikke å lese mer enn første side av søketeffet. De bedriftene som kommer opp i første side på Google har derfor et stort fortrinn når det gjelder å bli kontaktet og valgt av kunder.

Så hvordan kommer man på første side på Google?

– Det finnes to måter å gjøre dette: Enten ved å betale for annonsering (det gule feltet øverst på siden og hele høyrespalten er annonser). Dette er ikke spesielt dyrt, og du betaler bare per klikk, så det kan være vel verd pengene. Men enda bedre er den andre metoden: Å få gode oppføringer i det «ekte» søketreffet. Dette kan du ikke kjøpe deg til, men du kan få det helt gratis om du har godt og relevant innhold på websidene dine, og passer på å bruke relevante søkeord på riktig måte i tekstene. (For eksempel bør søkeord/-setning forekomme i overskriften på siden, slik det gjør i dette blogginnlegget. Søker du på «hvordan få flere kunder på nett» på Google kommer denne artikkelen opp, fordi overskriften matcher søket,)

Og nettopp her er nøkkelen til å lykkes på Google: Du må tenke nøye på hvilke søkeord du vil bli synlig på!

Google fungerer jo slik at det bruker skriver inn i søkefeltet styrer de resultatene som kommer opp i søketreffet. Både annonsene og det ekte søketreffet er styrt ut fra de ordene bruker har skrevet inn. Skriver jeg «IKEA» på Google får jeg IKEA sine websider på topp. Men skriver jeg «bokhylle» får jeg alle sider som handler om «bokhylle» fra alle leverandører.

Og dette er altså litt av hemmeligheten. For når jeg spør bedriftsledere om relevante søkeord, tenker de fleste først og fremst på sin egen merkevare. Og selvfølgelig skal bedriften ha en topp-plassering på sitt eget firmanavn. Faktisk har de høyst sannsynlig dette allerede, hvis de har et eget nettsted med firmanavnet som webadresse.

Men faktum er jo at det ikke er her man kan ta nye markedsandeler. For den som søker på «IKEA» har jo allerede bestemt seg for at det er hit han vil gå. Den brukeren som søker på «bokhylle» har derimot tenkt så langt at han vil orientere seg om hva som finnes av bokhyller, men har ikke nødvendigvis valgt leverandør.

Spørsmålet er da altså: Hva tror du en kunde som leter etter dine varer eller tjenester søker etter på nett? Og hvordan kan du legge opp ditt nettsted slik at du kan lage sider som har disse søkeordene i overskriftene?

Det lønner seg å gjøre noen prøvesøk først og se hvordan konkurrentbildet ser ut. Kommer det mange relevante sider opp i det «ekte» søketeffet når du søker på det du tror kunden din søker på? Er det mange annonser der? – Jo færre som er på banen allerede, jo lettere er det å komme godt opp, både betalt og gratis.

Hvis det er veldig mange om benet allerede, kan du vurdere å bruke en såkalt long-tail-strategi, der du finner mer spesifikke søk eller mer sære synonymer der konkurrentbildet er enklere og annonsene billigere.

Noen tips til søkeord:

  • Prøv søkeordet i kombinasjon med et sted (man søker jo gjerne ikke bare «rørlegger» men for eksempel «rørlegger i Volda»)
  • Prøv søkeordet i kombinasjon med en spesialisering (ikke bare «rørlegger», men «rørlegger for bad» eller «rørlegger kjøkken»)
  • Prøv begge foregående tips i kombinasjon («rørlegger for bad i Volda»)
  • Prøv synonymer og omskrivinger (for eksempel «reparasjon av rør», «reparere lekkasje på bad», «montere kjøkkenvask» osv.)
  • Prøv disse omskrivningene også i kombinasjon med geografisk sted («montere vaskemaskin i Volda»)
  • Prøv skrivefeil og andre stavemåter («rør legger», «rørleger»)

Når du finner ord og kombinasjoner der du føler du kan ta en posisjon, så bestem deg for hvordan du skal få plass. Skal du betale eller produsere innhold? Eller kanskje begge deler?

Annonser kan du selv bestille via Google Adwords. Annonsen din må du så lenke til en side på ditt eget nettsted der du forteller om de varer/tjenester annonsen handler om. Og ikke glem å avslutte denne siden med et kontaktskjema eller en annen måte kunden kan komme i kontakt med deg på.

Velger du å skrive innhold for gratis rangering må du igjen huske på å avslutte siden med oppfordring til å ta kontakt, eller eventuelt et kontaktskjema her også.

Vil du lære mer om søkemotoroptimalisering og andre måter å få flere kunder på nett? Vi i Webgruppen holder en rekke kurs i Oslo, der du på en enkelt dag får mengder av konkrete og praktiske tips for effektiv markedsføring på nett og i sosiale medier.

Se alle kurs i salg og markedsføring på nett.