Hvordan komme høyt på Google
Jeg blir ofte spurt om hva som skal til for at et firma skal komme høyt opp på Google når kunder søker. Her er svaret.
Det å ha god synlighet på Google er verd enormt mye penger for de fleste bedrifter, siden så mange kunder søker etter varer og tjenester der.
Det er egentlig tre mulige måter å komme godt opp på Google; to som er gratis og en som er betalt. Jeg skal forklare alle tre:
- Kjøpe annonser
- Bruke Google My Business
- Jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO)
1. Kjøpe annonser
Det svaret som koster er penger er at du kjøper annonser på Google Ads. Da kan du selv bestemme hvilke søkeord du vil at annonsen skal komme opp på, hva det skal stå i annonsen og hvilken webside kunden skal komme til når han klikker på annonsen. Se eksempler på bildet under.
Har du en nettbutikk, kan du dessuten sette opp en datastrøm fra nettbutikken din, slik at produktene vises direkte på Google når kunden søker. Slike annonser heter “Product Listing Ads” og de krever at du har en såkalt Google Merchant-konto.
Det som er spesielt bra med disse annonsene er at de er såkalte PPC- eller “pay-per-click”-annonser. Dette betyr at det er gratis å ha annonsen stående hvis ingen klikker på den, og du betaler kun per klikk. Dermed slipper du å betale for annonsering som ikke fungerer.
2. Bruke Google My Business
Google My Business er en gratis tjeneste som Google tilbyr, der alle bedrifter som har en fysisk beliggenhet kan legge seg inn. Denne tjenesten gjør at du kommer opp på kartoppføringene når noen søker etter det du selger, slik du ser i dette eksempelet (samme søk som bildet over, men litt lenger ned på søketreffsiden:)
De bedriftene som kommer først i karttreffet, er de som ligger nærmest den personen som søker.
Google My Business gjør også at du får en informasjonsboks om ditt firma til høyre på søketreffsiden når noen søker etter firmanavnet ditt. Når du har tatt eierskap til din egen Google My Business kan du påvirke hvilke bilder som kommer opp og hva som står her:
3. Jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO)
Selv om annonsene står først på søketreffsiden, går over 90 % av alle klikk på Google til de ekte, gratis oppføringene. Her kan du ikke kjøpe deg en plass, derimot må du fortjene den gjennom en kombinasjon av å ha en en teknisk god publiseringsløsning for websidene dine, og det å lage godt innhold. Fellesbetegnelsen for slikt arbeid er søkemotoroptimalisering, eller SEO.
Søkemotoroptimalisering er å jobbe bevisst for å få gode oppføringer. Dette arbeidet omfatter å jobbe med både tekniske og innholdsmessige faktorer, og dessuten å jobbe for at andre skal lenke til nettopp dine sider.
Google rangerer alle indekserte websider etter sin egen algoritme, som dessuten endres jevnlig. Denne algoritmen er strengt hemmelig, og du vil aldri få noen svar fra Google på hva som gir god rangering. Derimot er det jo svært mange mennesker i hele verden som jobber med å rangere mest mulig, og de viktigste hovedprinsippene for algoritmen er kjent blant disse.
Bare på det tekniske snakker vi om ca 240 forskjellige sett med signaler som måles på forskjellige måter. Alt fra domenestrategi til måten visningsmalene er satt opp, hastighet i serverrespons, bruk av redirects og en haug med andre ting spiller inn.
For de fleste som ikke selv er tekniske, er dette ikke faktorer man kan påvirke direkte. I stedet er man avhengig av en del gode valg. Her er de tre viktigste:
- Velg riktig domene. For norske sider, rettet mot norsk publikum, er sider på .no det beste. Sider på .as, .nu og lignende rangerer dårligere.
- Velg riktig webhotell. Du trenger et raskt webhotell med god service og grei pris. Mange, inkludert meg selv, anbefaler ProIsp. (Nei, jeg har ikke noe samarbeid med dem, og lenken over er ikke sponset. Jeg er evig #ikkespons!)
- Velg riktig publiseringsløsning. WordPress er gratis og veldig godt tilrettelagt for SEO. Det finnes billigløsninger som er enklere å ta i bruk enn WordPress, men de er ikke på langt nær like godt teknisk optimalisert for synlighet. Det er ikke uten grunn at WordPress er verdens aller mest brukte publiseringsløsning med stoooor margin. Over 35+ % av alle websider i verden bruker WordPress. Bare pass på at du velger riktig WordPress – WordPress.org og ikke WordPress.com. Du kan lese om forskjellen i denne artikkelen som jeg skrev i fjor.
BONUS: Vi i Webgruppen (der jeg jobber) har laget et gratis videokurs med oppsett av WordPress på ProIsp som viser deg prosessen trinn for trinn. Denne veiledningen viser deg også hvordan du deretter gjør nettstedet til en nettbutikk med utvidelsen WooCommerce. Hvis du bare vil ha et nettsted og ikke en nettbutikk, kan du bare stoppe etter kursets del 2.
Andre elementer
Ser vi bort fra det tekniske, er det også en rekke innholdsmessige faktorer som påvirker synligheten. De viktigste av disse er hvilke ord man bruker i menyer og innhold (hvis kunden din søker etter “peis” hjelper det lite om du skriver om “ildsted”), hvordan menyene er satt opp, hvilke overskrifter du lager og hvordan publiseringsverktøyet håndterer innholdet.
Synlighet på Google er dessuten aldri absolutt. Ingen har «topp-plassering» på Google – det kommer alt an på hvem som søker og hva de søker etter.
Å få førsteplass på Google når man søker etter navnet på bedriften, er for eksempel veldig enkelt. De aller fleste selskaper – også de som har dårlige løsninger og bruker dem lite effektivt – har som regel det. Ser man på søkeord med lav konkurranse (for eksempel «begravelsesbyrå Ytre Smøla» så er det også ganske enkelt. Derfra blir det vanskeligere etter hvert som søkeordene blir mer generelle og konkurransen blir hardere.
Ser du på mer generelle søkefraser som for eksempel «vaskemaskin» eller «kaffetrakter» vil du se at to aktører kniver om topp-plassering i Norge: Power og Elkjøp. Begge disse har svært gode løsninger, og de bruker dem på svært riktige måter. I tillegg har de begge veldig store nettsteder med mange titusener av sider. Volum teller også.
Personlig brukerhistorikk påvirker dessuten rangeringen, hvilket gjør at sider man ofte besøker kommer høyere opp i søk. Dermed tror man gjerne at man selv gjør det bedre enn det som er tilfellet for andre søkere, fordi man jo selv gjerne er ofte inne på egne sider.
I tillegg er det viktig å lage innhold som er så godt at andre har lyst til å lenke til det. Google tolker nemlig lenker som anbefalinger, så sider som mange lenker til blir ansett som bedre sider enn de som få lenker til.
Du kan og bør også dele dine egne artikler i sosiale medier, slik at du får lenker derfra også.
Lykke til med din synlighet!
Hei Nina, takk for at du deler og har så mye spennende innhold. Jeg har et spørsmål som jeg tenkte jeg ville stille her på bloggen din, så kan gjerne flere interesserte få glede av å lese og lære av svaret ditt. Har du hørt om plattformen Quora? Det er en spørsmål og svar plattform. Stor i bl.a. USA, foreløpig liten i Norge. Men forhåpentligvis på vei. Man kan lage rom/grupper der med interessefelt og svare på spørsmål til følgere. Følgerne kan også bidra både med spørsmål og svar. Til forskjell fra eksempelvis Facebook er Quora åpen og svarene indekseres av Google. Dermed kan svarene finnes igjen i søkemotorer som google. Jeg administrerer et rom som heter Quora Gründerforum. Du finner det her: https://no.quora.com/q/tyksaucmbybyiajz?ch=10&share=b93615e3&srid=urVQ59
Jeg er selv bedriftsrådgiver og har en del eget innhold på egen nettside og blogg samt delinger på ulike sosiale medier. Så jeg tester om Quora kan passe inn i en slik innholdsmodell.
Spørsmålet er som følger: Har du tanker eller ideer om hvordan markedsføre denne type rom? Eller tenker du dette er type plattform som skal leve sitt eget liv og markedsføre seg selv gjennom de organiske søkemotortreffene spørsmålene gir?
Jeg spør fordi plattformen er såpass liten og jeg ser administratorjobben krever en del tid. Rom-funksjonen i den norske delen av Quora er nettopp åpnet. Så dette er jo helt nystartede muligheter for innholdsleverandører.
Noen ideer om veien videre med en slik nystartet rom gruppe på Quora? Synes du det er fornuftig bruk av tid med denne type satsning på noe som kan ta lang tid å bygge opp?
Min egen tanke er at Quora virker som en spennende plattform og at det kan være et av mange egg i «plattform» kurven. Men jeg er ikke sikker. Synes du man heller bør satse på ens egen blogg og markedsfør den alene, eller tenker du det er smart å være bredt representert? Hva tror du om mulighetene til Quora norsk versjon som delingsplattform for en liten innholdsleverandør som oss?
Hei.
Jeg liker Quora godt, og har både stilt spørsmål og gitt svar der tidligere. Om dette er verd innsatsen som del av en innholdsstrategi for ditt firma? – Jeg tror det kommer an på om du du syns det å drive et slikt forum er gøy eller ikke. Kynisk vurdert tror jeg nok at du vil få en høyere profil og bedre synlighet på å være aktiv i de sentrale Facebook-gruppene om emnet enn ved å drive et Quora-rom. Når det er sagt, så kan man jo gjøre mye som “ildsjel” uten at det lar seg regne hjem i kroner og øre – gitt at man er interessert i å bygge det opp som sådan. Hadde det vært meg, tror jeg at jeg ville satset mer på de foraene som er mer etablerte i Norge, men ildsjeler kan altså flytte fjell. Ønsker deg uansett lykke til! :-)))
Hei igjen Nina, takk for tilbakemelding. Jeg tenker du har helt rett. Quora norsk versjon er en underdog og en ildsjel jobb enn så lenge ja i forhold til innholdsstrategi. Men som du sier litt artig å se hvordan det kan gå på lengre sikt.
Jeg tenker Facebook vs Quora har en vesentlig forskjell i at Quora er et åpent forum og Facebook grupper et lukket. På Facebook har man et stort publikum som gir rask trafikk og man kan oppnå lenker og SEO verdi kjapt. Facebook er uovertruffent med et stort publikum der.
Men det som synes spennende med Quora er den langsiktige effekten av at forumet er åpent og at tekstene indekseres av Google. På noe lengre sikt kan man se for seg at søkemotorene blir smartere og at folk på sikt søker mer i hele setninger og spørsmål på Google. Hvis det er riktig spådom ser jeg for meg at indekserte nøyaktige spørsmål fra Quora kan ha en økt sjanse for å nå opp i søkemotorene for et publikum også utenfor Quora og Facebook. Og jeg tenker det er et poeng, ikke alle gründere søker seg inn i forumplattformer.
Jeg tror absolutt at det er rom for de åpne diskusjonsforumene også, ja. Og ettersom de har så stort volum, rangerer de jo nesten alltid bra på Google.