Hvordan komme høyt på Google

Hvordan komme høyt på Google

Jeg blir ofte spurt om hva som skal til for at et firma skal komme høyt opp på Google når kunder søker. Her er svaret.

Det å ha god synlighet på Google er verd enormt mye penger for de fleste bedrifter, siden så mange kunder søker etter varer og tjenester der.

Det er egentlig tre mulige måter å komme godt opp på Google; to som er gratis og en som er betalt. Jeg skal forklare alle tre:

  • Kjøpe annonser
  • Bruke Google My Business
  • Jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO)

1. Kjøpe annonser

Det svaret som koster er penger er at du kjøper annonser på Google Ads. Da kan du selv bestemme hvilke søkeord du vil at annonsen skal komme opp på, hva det skal stå i annonsen og hvilken webside kunden skal komme til når han klikker på annonsen. Se eksempler på bildet under.

Har du en nettbutikk, kan du dessuten sette opp en datastrøm fra nettbutikken din, slik at produktene vises direkte på Google når kunden søker. Slike annonser heter «Product Listing Ads» og de krever at du har en såkalt Google Merchant-konto.

Annonser på Google

Det som er spesielt bra med disse annonsene er at de er såkalte PPC- eller «pay-per-click»-annonser. Dette betyr at det er gratis å ha annonsen stående hvis ingen klikker på den, og du betaler kun per klikk. Dermed slipper du å betale for annonsering som ikke fungerer.

2. Bruke Google My Business

Google My Business er en gratis tjeneste som Google tilbyr, der alle bedrifter som har en fysisk beliggenhet kan legge seg inn. Denne tjenesten gjør at du kommer opp på kartoppføringene når noen søker etter det du selger, slik du ser i dette eksempelet (samme søk som bildet over, men litt lenger ned på søketreffsiden:)

Karttreff fra Google My Business

De bedriftene som kommer først i karttreffet, er de som ligger nærmest den personen som søker.

Google My Business gjør også at du får en informasjonsboks om ditt firma til høyre på søketreffsiden når noen søker etter firmanavnet ditt. Når du har tatt eierskap til din egen Google My Business kan du påvirke hvilke bilder som kommer opp og hva som står her:

Høyrespalteoppføring hentet fra GMB ved søk på firmanavn

3. Jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO)

Selv om annonsene står først på søketreffsiden, går over 90 % av alle klikk på Google til de ekte, gratis oppføringene. Her kan du ikke kjøpe deg en plass, derimot må du fortjene den gjennom en kombinasjon av å ha en en teknisk god publiseringsløsning for websidene dine, og det å lage godt innhold. Fellesbetegnelsen for slikt arbeid er søkemotoroptimalisering, eller SEO.

Søkemotoroptimalisering er å jobbe bevisst for å få gode oppføringer. Dette arbeidet omfatter å jobbe med både tekniske og innholdsmessige faktorer, og dessuten å jobbe for at andre skal lenke til nettopp dine sider.

Google rangerer alle indekserte websider etter sin egen algoritme, som dessuten endres jevnlig. Denne algoritmen er strengt hemmelig, og du vil aldri få noen svar fra Google på hva som gir god rangering. Derimot er det jo svært mange mennesker i hele verden som jobber med å rangere mest mulig, og de viktigste hovedprinsippene for algoritmen er kjent blant disse.

Bare på det tekniske snakker vi om ca 240 forskjellige sett med signaler som måles på forskjellige måter. Alt fra domenestrategi til måten visningsmalene er satt opp, hastighet i serverrespons, bruk av redirects og en haug med andre ting spiller inn.

For de fleste som ikke selv er tekniske, er dette ikke faktorer man kan påvirke direkte. I stedet er man avhengig av en del gode valg. Her er de tre viktigste:

  • Velg riktig domene. For norske sider, rettet mot norsk publikum, er sider på .no det beste. Sider på .as, .nu og lignende rangerer dårligere.
  • Velg riktig webhotell. Du trenger et raskt webhotell med god service og grei pris. Mange, inkludert meg selv, anbefaler ProIsp. (Nei, jeg har ikke noe samarbeid med dem, og lenken over er ikke sponset. Jeg er evig #ikkespons!)
  • Velg riktig publiseringsløsning. WordPress er gratis og veldig godt tilrettelagt for SEO. Det finnes billigløsninger som er enklere å ta i bruk enn WordPress, men de er ikke på langt nær like godt teknisk optimalisert for synlighet. Det er ikke uten grunn at WordPress er verdens aller mest brukte publiseringsløsning med stoooor margin. Over 35+ % av alle websider i verden bruker WordPress. Bare pass på at du velger riktig WordPress – WordPress.org og ikke WordPress.com. Du kan lese om forskjellen i denne artikkelen som jeg skrev i fjor.

BONUS: Vi i Webgruppen (der jeg jobber) har laget et gratis videokurs med oppsett av WordPress på ProIsp som viser deg prosessen trinn for trinn. Denne veiledningen viser deg også hvordan du deretter gjør nettstedet til en nettbutikk med utvidelsen WooCommerce. Hvis du bare vil ha et nettsted og ikke en nettbutikk, kan du bare stoppe etter kursets del 2.


Andre elementer

Ser vi bort fra det tekniske, er det også en rekke innholdsmessige faktorer som påvirker synligheten. De viktigste av disse er hvilke ord man bruker i menyer og innhold (hvis kunden din søker etter «peis» hjelper det lite om du skriver om «ildsted»), hvordan menyene er satt opp, hvilke overskrifter du lager og hvordan publiseringsverktøyet håndterer innholdet.

Synlighet på Google er dessuten aldri absolutt. Ingen har «topp-plassering» på Google – det kommer alt an på hvem som søker og hva de søker etter.

Å få førsteplass på Google når man søker etter navnet på bedriften, er for eksempel veldig enkelt. De aller fleste selskaper – også de som har dårlige løsninger og bruker dem lite effektivt – har som regel det. Ser man på søkeord med lav konkurranse (for eksempel «begravelsesbyrå Ytre Smøla» så er det også ganske enkelt. Derfra blir det vanskeligere etter hvert som søkeordene blir mer generelle og konkurransen blir hardere.

Ser du på mer generelle søkefraser som for eksempel «vaskemaskin» eller «kaffetrakter» vil du se at to aktører kniver om topp-plassering i Norge: Power og Elkjøp. Begge disse har svært gode løsninger, og de bruker dem på svært riktige måter. I tillegg har de begge veldig store nettsteder med mange titusener av sider. Volum teller også.

Personlig brukerhistorikk påvirker dessuten rangeringen, hvilket gjør at sider man ofte besøker kommer høyere opp i søk. Dermed tror man gjerne at man selv gjør det bedre enn det som er tilfellet for andre søkere, fordi man jo selv gjerne er ofte inne på egne sider.

I tillegg er det viktig å lage innhold som er så godt at andre har lyst til å lenke til det. Google tolker nemlig lenker som anbefalinger, så sider som mange lenker til blir ansett som bedre sider enn de som få lenker til.

Du kan og bør også dele dine egne artikler i sosiale medier, slik at du får lenker derfra også.

Lykke til med din synlighet!

Hvis du har lyst til å lære mer om søkemotoroptimalisering og andre former for digital markedsføring, så har vi i Webgruppen mange kurs.

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *