Forenklet Social Media Map

For noen dager siden offentliggjorde INMA en «social media map» som skal vise deg alle tjenestene du burde ha dårlig samvittighet for ikke å  ha hørt om. Jeg tillater meg herved å skjære igjennom og forenkle.

Sosiale medier-bildet er mye enklere enn du tror!

La oss først være respektfulle nok til å si at noen har gjort en flott jobb! Noen har mappet ut en hel rekke sosiale (og mindre sosiale) tjenester, og har tegnet opp et veldig fint kart. Det ser sånn ut:

Du kan laste det ned i full størrelse fra denne lenken:

http://www.ovrdrv.com/social-media-map/pdf/social-media-map.pdf

Føler du deg passelig overveldet nå? – I så fall så har bildet oppfylt sin hensikt. Jeg formoder at hensikten er at seeren skal føle at dette er et utrolig komplekst landskap, som en vanlig nettredaktør ikke klarer å holde oversikten over. Dermed er du klar for å kjøpe hjelp, helst fra et dyrt mediebyrå.

Kan jeg være så snill å få lov til å rope opp om keiserens nye klær? Det er da virkelig ikke så vanskelig som dette i virkeligheten?

I virkelighetens (og ikke hypens) verden, er det fortsatt sånn at det er på websiden din du konverterer. Det er der du formidler informasjon, gjør et endelig salg eller genererer en lead.

Det er fremdeles sånn at det er søkemotorene og epost (for de som driver med sånt) som er de viktigste trafikk-kanalene.

Og så har vi fått en viktig ny trafikk-kanal de siste par årene. Ja, én (ikke hundrevis). Den heter Facebook.

Facebook er en fantastisk måte for privatpersoner å holde kontakten med vennene sine. Og med de merkevarene de har et forhold til. Dette er viktig. For merkevarene, og for de selskaper som klarer å skape fornuftige Facebook-konsepter.

Det er foreløpig veldig langt fra alle selskaper som klarer å bruke Facebook på en bra måte, men det forandrer ikke hovedpoenget: Facebook er en viktig trafikk-kanal (og fungerer dessuten ofte bra til kundeservice).

Websiden, søk, epost og Facebook. Det er hovedsaken for de fleste. Og hvis du vil glasere kaka finnes det noen ting til:

Det er ikke mange som bruker Twitter i forhold til Facebook og Google. Det finnes 200 000 opprettede norske Twitter-kontoer, men kanskje ikke mer enn rundt 30 000 aktive norske twitrere. Disse 30 000 er imidlertid viktige mennesker, og mange av dem er journalister og politikere. Så Twitter kan være en kanal å ha et forhold til, i hvert fall hvis du driver aktivt med PR. Eller er i medie-bransjen.

Hvis du retter deg mot en yngre målgruppe, eller du har innhold som lettere lar seg gjengi på video enn som tekst/illustrasjon, bør du dessuten ha et forhold til YouTube. Det er norges fjerde største nettsted ifølge den internasjonale ranking-tjenesten Alexa, og den er verdens nest største søkemotor.

Alle kan annonsere på YouTube, og det kan være effektivt. Men å være innholdsleverandør for YouTube er først og fremst relevant for deg som jobber med multimedia, eller som har et konsept som egner seg for viral sprening. Mister Melk er super på YouTube. Mister Blomkål … not so much. Det er veldig lett å gjøre mageplask med forsøk på viral markedsføring på YouTube hvis du ikke behersker formen og sjargongen.

Alternativt kan man bruke YouTube som en ren informasjonskanal. Det vinner man nok ingen reklamepriser på, men det kan være nyttig for brukerne å se på video (heller enn å lese som tekst) hvordan man for eksempel monterer en avtrekksvifte, bare for å nevne ett eksempel.

I tillegg så gleder vi oss til alle annonseproduktene på YouTube rulles ut i det norske markedet. De har veldig mye trafikk å by på for smarte annonsører!

LinkedIN er også en greie, spesielt for rekruttering. Der bør du ha en firmaside, og du kan tråle faggrupper og lignende etter relevante kandidater dersom du har ledige stillinger. Begge deler er gratis, og du setter opp firmasiden selv på en times tid.

Men altså: Dette sosiale medier-kartet fra Overdrive Interactive, det beskriver en virkelighet som kanskje er der i hype-land. Som kanskje er der i reklamebyrå-land, og som kanskje er der i «jeg-er-mer-hipp-og-kul-enn-deg»-land.

I virkelighetens verden er situasjonen en annen.

Jeg tillater meg derfor å lage mitt eget sosiale medie-kart, eller «Alternative Social Media Map«, om du foretrekker at det skal høres litt mer kult ut. 🙂 Mitt kart ser sånn ut:

 

 

Dette kartet beskriver at det er websiden din som er navet i den digitale virksomheten. Det er her du gjør et salg, høster en lead eller formidler dybdeinformasjon.

Men du har trafikk-kanaler, og de er verd å legge arbeid i å få til å fungere. Jo flere brukere du får inn på siden din, jo flere muligheter har du til å konvertere.

Søkemotorer en én slik kanal (SEO og/eller AdWords fungerer utmerket), og altså: Facebook er en annen.

Du bør definitivt ha en Facebook-side (det er gratis, og kan du finne et konsept som er egovennlig nok for bruker får du både likes og en effektiv push-kanal!). Kanskje bør du også drive med Facebook-annonsering i tillegg. Segmenteringsmulighetene er fantastiske!

Men altså: Jeg syns mitt kart er bedre enn INMA sitt. In fact, hvis du jobber etter kartet mitt, så tror jeg at jeg kan love deg en litt mer oversiktlig og enkel hverdag, og jeg tipper at du dekker 90 % av målgruppen din, og konverterer ca 95 % av potensialet.

Men det kan altså hende at du må finne på noe annet å bruke konsulent-budsjettet ditt til. 🙂

3 thoughts on “Forenklet Social Media Map

  1. Hei Nina.
    Et meget fornuftig oversikt du kommer med . Vil bare nevne at mye av det jeg «ser» på ligger på «blip.tv» og «Vimeo.com». Så har vi forskjellige forum som også kan være en god kanal for å få «markedsført» seg / produkter. Men det krever mer tid / arbeid.
    Ser at du har med Google, men hva med Plus.Google.com? (Google +)? Tror du at de noengang kan konkurrere med Facebook?

  2. Hei Nina! Veldig bra artikkel! Men jeg ser du skriver at det er gratis å legge ut stillinger som bedrift, men det får ikke jeg til å stemme. Kan du bekrefte det?

    1. Hei, Christian,
      Du har helt rett og jeg skrev feil! Det er ikke gratis å legge inn jobber for en bedrift – det er derimot gratis å søke i jobber for en arbeidstager. Jeg har rettet det nå, og takker for korreksen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *