Hvordan lage en bra bedriftsprofil på Instagram?

Instagram er en kanal som bare blir mer og mer relevant for oss markedsførere. Her er fem konkrete grep som gir deg et godt utgangspunkt for å promotere et firma på Instagram:

1. Lag en quilt som representerer din merkevare

Quilten eller lappeteppet er de bildene du ser når du kommer inn på bioen til bedriften. Her er prinsippet: Når jeg ser på quilten din ønsker jeg å se din merkevare; altså: Jeg ønsker å få et godt og positivt inntrykk av hva slags firma dere er og hva som er virksomheten deres. Gjerne også hva slags vinkel/profil/posisjonering dere har.

Her er to eksempler på gode quilts:

Utdrag fra Instagram-quilten til den engelske matbutikk-kjeden Sainsburys Kjeden har fokus på gode råvarer og høykvalitets mat, uten å være alt for dyr og utilgjengelig. Omtrent som Meny her hjemme. De viser kun bilder av tilberedt mat, uten mennesker i bildene.
Utdrag fra Instagram-quilten til klesmerket Odd Molly. Odd Molly spesialiserer seg på trenden boho luxe, altså «finere hippie-klær». Legg merke til hvordan motivene varierer, men stemningen og følelsen i bildene er konsekvent, og bygger opp under merkevaren.

Fordi det er så viktig at quilten representerer bra, er det også stadig mer vanlig å slette bilder som ikke passer inn og ikke bygger opp under det rette inntrykket.

2. Lag en biotekst som representerer deg bra

Bioteksten er sentral for å fortelle brukeren hvem du er. Legg arbeid i en god og representativ bio som forklarer på en kort og konsis måte hvem du er og hva du driver med.

Ikke glem å inkludere et verdiforslag – noe som gir kunden en grunn til å velge å følge deg.

Du kan også bruke emojis til å skape en mer levende tekst. Og her er et pro tip hvis du ønsker å styre hvor ny linje kommer i teksten: Lag din biotekst i notisblokk-appen først, og så klipper og limer du den inn. Da får nemlig mye mer kontroll på utformingen.

Her er noen eksempler:

I vårt firma Webgruppen bruker vi emojis i bioteksten. Vi promoterer også våre jevnlige Facebook Live-sendinger.
Norwegian har med sitt verdiforslag, sin branded hashtag og henviser til Facebook for kundehenvendelser

3. Bruk stories til ”kikk-bak-kulissene” og/eller tilbud

Stories-formatet er det raskest voksende sosiale medier-formatet i verden. Selv om stories-formatet opprinnelig ble lansert av Snapchat, er det Instagram som er blitt «kongen» av stories, med over en halv milliard daglige brukere på stories alene!

Tall fra Statista.com

Dette formatet er spesielt godt egnet til «kikk bak kulissene» – altså å vise kunden litt av hva som skjer hos deg. Her ser du noen eksempler:

Magasinet KK viser fram at de er på foredrag med Gwyneth Paltrow
Disse interiørarkitektene deler hvordan de jobber med tapeter, tekstiler mm.

Det kan også være lurt å prøve seg med tilbud i Stories, selv om man ikke ennå har de 10 000 følgerne som skal til for å få klikkbarhet på sveip-opp i stories. Det er fullt mulig å lage promo på enkle måter uansett:

Denne motekjeden bruker også Stories til å få vist fram produktene sine
Denne kaffeforretningen reklamerer for sine kaffebryddingskurs på en enkel og grei måte – ingen klikking nødvendig

4. Fest stories-elementer som ”fremhevet”

Som mange har oppdaget, kan man nå lage seg en slags «undermeny» på Instagram gjennom å sette enkelte stories-elementer som «fremhevet»:

Butikkjeden Crate & Barrell bruker fremhevede stories til å vise fram forskjellige produktkategorier og -kolleksjoner.

5. Fyll ut alle faktaboksene

Når man fyller ut bedriftsinformasjon med epostadresse, telefonnummer, gateadresse og lignende, får man handlingsknapper på profilen. Med disse knappene er det enkelt for kunden å ta kontakt.

Knappene lages ved at man velger å redigere bedriftsinformasjonen og så fyller ut den relevante kontaktinformasjonen.

Kontaktknappene er klikkbare og gjør det enkelt for kunden å kontakte deg
Kontaktinformasjonen kan redigeres i profilredigeringen (velg Bedrifts-informasjon / Kontaktalternativer)

Med disse fem punktene skulle du ha et godt utgangspunkt for å drive markedsføring på Instagram! Husk at det gjelder å poste godt og hyppig, være strategisk i bruk av hashtagger (på oppdateringer til quilten/nyhetsfeeden) og å jobbe bevisst for å bygge følgeren

Dette og mye mer kan du lære mer om i Webgruppens kurs om markedsføring i sosiale medier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *