Hvordan bruke kategorier og stikkord i blogg

Både kategorier og emneord er viktige virkemidler for å sikre søkesynligheten i en blogg. Her er hvordan du bruker dem:

Enkeltinnlegg merkes med kategoribetegnelse(r) som beskriver emnet for innlegget.

Det er vanlig å vise en oversikt over kategoriene i sidespalten på bloggen. Når man klikker på en kategoribetegnelse får man en utlisting av alle innlegg i den enkelte kategorien.

På denne måten fungerer kategoriene som en slags ”temameny” for bloggen. Det er vanlig å ha ca 10-15 ganske generelle kategoribetegnelser i en blogg. I noen løsninger er det kun mulig å merke et innlegg med en enkelt kategoribetegnelse.

For å sikre søkesynligheten på bloggen er det viktig at kategoribetegnelsene er gode triggerord.

Emneord/”tagger”/stikkord er enkeltord som beskriver innholdet i artikkelen. Disse er vanligvis mer spesifikke enn kategoriene, og man merker gjerne et enkelt innlegg med flere forskjellige emneord.

Har en matblogg et enkeltinnlegg med oppskrift på rosinboller kan for eksempel kategorien være ”oppskrift” eller ”bakverk”, mens stikkord kan være ”boller”, ”rosiner”, ”baking”, ”barneselskap”, ”kaker”, ”sukker”, ”mel”, ”egg” og mye mer. Man kan tenke på stikkordene som det som tilsvarer hashtagger (også kalt ”emneknagger” på norsk) på Instagram og Twitter.

Det er mulig å lage en klikkbar meny av stikkordene også. Dersom denne er presentert på en slik måte at de stikkordene som er mest brukt vises størst, kalles dette en emnesky.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *