Hva er forretningskritisk med en webside?

Hva er forretningskritisk med en webside?

Siden jeg er aktiv i en rekke faggrupper på Facebook, er det ett spørsmål som jeg stadig ser at kommer opp: «Hvilken webløsning bør jeg velge?»

Mange anbefaler løsninger som er enkle for nybegynnere å ta i bruk, og kan ikke forstå hvorfor ikke den vurderingen skulle trumfe alt annet. Andre begynner i helt feil ende, og spør hvem som er flinke til å designe «fine» websider.

Jeg tenker at alle disse vurderingene i siste instans koker ned til dette ene spørsmålet: Hva er egentlig forretningskritisk med en webside? Hvilken jobb skal websiden gjøre for bedriften? Hvilken forretningsmessig funksjon skal den fylle? Og hvilket verktøy gir deg en side som best kan oppfylle disse funksjonene?

Jeg vil prøve å besvare nettopp dette:

Hvilken funksjon skal websiden fylle?

Etter min mening må websiden gjøre flere jobber for en bedrift. Her er de viktigste av dem:

  • Skaffe bedriften nye kunder
  • Være informasjonsbank og oppslagsverk for all relevant informasjon om bedriften og dens virksomhet
  • Formidle bedriftens verdiforslag
  • Hjelpe bruker med å finne den informasjonen han leter etter
  • Hjelpe bruker med å utføre de oppgavene han kommer for å gjøre
  • Reflektere bedriften på en positiv måte

For å utføre disse jobbene må siden være lett å finne, enkel å betjene og kommunisere de riktige tingene.

Websiden er dessuten navet i bedriftens digitale virksomhet, ettersom det jo er der konverteringer skapes, og det er dit man leder folk når man deler innhold i nyhetsbrev eller i sosiale medier. Dette forholdet er uttrykt i denne modellen for elementene i en digital strategi.

Skal vi konkretisere dette med en side som er lett å finne, enkelt å betjene og som kommuniserer de rette tingene, kan vi gjøre det i en helt praktisk liste over nødvendige egenskaper ved websiden. Disse egenskapene er direkte forretningskritiske for at websiden skal skape verdi for en bedrift:

Faktorer som er forretningskritiske for at websiden skal skape verdi

Dette er forretningskritisk ved en webside:

  • At du har en
  • At innholdet ditt rangerer godt på Google
  • At du får til å betjene løsningen, slik at du får oppdatert og lagt til nytt innhold

Jeg vil gjerne si et par ord om hver av disse faktorene.

Hvorfor trenger du en webside?

  • Du trenger en webside fordi du trenger et nærvær på nett.
  • Websiden gir deg et nærvær der du selv har 100% kontroll på innholdet.
  • Websiden fungerer som en informasjonsbank for all informasjon om din bedrift og deres varer/tjenester.
  • Websiden er der du legger artikler, blogginnlegg, fagtips og annet nyttig innhold som du så deler i sosiale medier. Når folk klikker på innholdet du har delt, kommer de inn på websiden din.
  • Websiden er der du driver konverteringer.
  • Websiden er grunnlaget for synligheten din på Google.

Hvorfor må du ha synlighet på Google?

Praktisk talt alle brukere går online for å finne informasjon, og de aller fleste velger Google som kilde til informasjon. Det å komme opp på førstesiden av Google når folk leter etter deg og det du tilbyr er derfor forretningskritisk.

Å komme på førsteplass når noen søker etter deg ved navn er ikke vanskelig. De aller fleste bedrifter klarer det. Selv om du bare har en Facebook-side, kan denne komme opp når folk leter etter deg ved navn. (I tillegg kan og bør du lage en gratis Google My Business-oppføring for bedriften din, slik at du kommer opp på karttreffet.)

Men selv om Facebook-siden din kan gjøre at du kommer opp på førsteplass når man leter etter deg ved navn, vil den ikke gjøre at du kommer opp når man leter etter tjenester du leverer, varer du selger, produkter du tilbyr eller informasjon om din virksomhet.

Hvis du ønsker denne synligheten på Google (og det gjør du!) så trenger du en «ordentlig» webside og ikke bare et nærvær i sosiale medier. (Selv om et nærvær i sosiale medier også er et veldig fint supplement til websiden og Google.)

Det å komme godt opp i rangeringen på Google er et spørsmål om å gjøre veldig mye forskjellig riktig – både tekniske og innholdsmessige faktorer. Men det å velge feil publiseringsløsning kan gjøre at du ikke vil klare å rangere godt uansett om du har et godt innhold og gjør gode andre grep.

De løsningene som er best i forhold til synligheten på Google, er først og fremst WordPress, og så er det noen større løsninger som EpiServer og Enonic. Disse andre har en prislapp som er tilpasset «enterprise-nivå» (= kun for veldig store bedrifter), mens WordPress er gratis. Det gir jo et ganske klart grunnlag for å velge for mange.

Hvorfor må du kunne oppdatere sidene dine?

Fordi du trenger å kunne oppdatere priser, legge til nye artikler, legge ut nye bilder og generelt oppdatere slik at du alltid kommuniserer de riktige tingene.

Oppdaterthet er også en forutsetning for å rangere godt på Google.

Det finnes billige løsninger som er mer brukervennlige enn WordPress. De er imidlertid vesentlig dårligere enn WordPress i forhold til å sikre søkesynlighet. Dessuten er de «proprietære», altså at du er bundet til en enkelt leverandør for fremtiden.

WordPress er en fri kildekode-løsning som svært mange forskjellige leverandører kan, og kan levere på. Det samme er forøvrig tilfelle med Episerver.

Av de store gratisløsningene (WordPress, Joomla og Drupal), er WordPress klart den mest brukervennlige. Det krever en liten innsats å komme inn i det (det samme kan sies om et hvilket som helst IT-system), men når du først er i gang, er det rimelig greit å jobbe med for de aller fleste, også de som ikke har IT-bakgrunn.

I tillegg finnes det rause fagmiljøer som for eksempel den offisielle Facebook-gruppen for WordPress i Norge, der det finnes haugevis av dyktige folk som gjerne gir råd om du står fast.

Vi i Webgruppen har også laget et gratis nettkurs i hvordan du setter opp WordPress og nettbutikk-utvidelsen WooCommerce (Hvis du ikke vil ha nettbutikk, kan du bare stoppe etter video nr 5.)

Ellers har vi jo også en mengde kurs om du vil lære mer om digital marketing.

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *