Slik får du trafikk til nettstedet fra Instagram

Slik får du trafikk til nettstedet fra Instagram

Instagram er det eneste større sosiale mediet som ikke støtter klikkbare lenker i oppdateringer. Som er resultat av dette kan det være vanskelig å tenke Instagram som en trafikk-kanal i forhold til landingssider på nettsted, nettbutikk eller blogg.

Helt umulig er det likevel ikke, som dette caset illustrerer:

Instagram-brukeren MadeByAndi har etablert seg i en nisje: Å blogge for hobby-entusiaster som drømmer om å leve av hobbyen sin. Bloggen hennes heter The Dream Job Shop. Her selger hun også etablererguider, nettkurs og mer.

Så hvordan kan hun bruke Instagram til å få potensielle nye kunder til nettstedet sitt?

– Blant annet med oppdateringer som denne:
20140805-185701-68221180.jpg

Her er bildet en collage med bilder fra et blogginlegg der hun intervjuer en som har gjort det som leserne drømmer om; etablert sin egen butikk. Blogginnlegget kan du lese om i bildeteksten:

20140805-185839-68319438.jpg

Til slutt i teksten sier hun at du finner lenken på profilen hennes. (Et annet alternativ ville være å skrive inn URL’en til en landingsside, men en bruker som ønsker å besøke siden må altså kopiere adressen inn i en nettleser, noe de færreste brukere gjør.) Dette gjør altså at landingssiden selv på Instagram bare er to klikk unna.

Klikker du på navnet hennes på oppdateringen, kommer du til profilen:

20140805-190328-68608187.jpg

Her ser du altså den klikkbare lenken til websiden. Dette er den eneste klikkbare lenkemuligheten som finnes på Instagram, og i dette tilfellet leder den til forsiden på bloggen hennes:

20140805-190455-68695466.jpg

En leser får jo her det aktuelle blogginnlegget, og kan dessuten klikke seg videre til andre blogginnlegg og til kjøpsmuligheter for kurs, betalte guider mm. I tillegg er det naturligvis også både mulig, enkelt og fristende å abonnere på nyhetsbrevet. – Kort sagt: Et klassisk eksempel på content marketing.

Fordi landingssiden her er en blogg, kan MadeByAndi ha en enkelt webadresse stående på profilen sin uten å endre den. En blogg er nemlig typisk satt opp til å vise siste blogginnlegg først på forsiden, så lenken vil alltid være relevant for det nyeste Instagram-innlegget hennes.

For andre, som ønsker å bruke samme strategi, men som har forskjellige landingssider man ønsker å lenke til fra gang til gang, kan man eventuelt forandre URL’en på Instagram-profilen når man legger ut en ny Instagram-post man ønsker å “lenke”.

Alternativt kan man bruke sin faste hovedadresse, og lage et tydelig element i første skjermbilde på websiden, som man lenker til relevant underside. Det gir riktignok et enkstra klikk, men til gjengjeld får man jo promotert den relevante landingssiden på nettstedets forside også, for de brukere som kommer hit uten å ha vært på Instagram først.


Lyst til å lære mer om Instagram?
Se Webgruppens aktuelle kurs i sosiale medier

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *