Nina Furu er en digital markedsfører og kommunikatør med over 30 års erfaring i norsk nettbransje. Hun holder kurs og foredrag, driver rådgivning og har skrevet en rekke fagbøker om digital markedsføring og kommunikasjon. Den nyeste heter Digital markedsføring og kommunikasjon med KI og lanseres i april 2025. Furu holder også jevnlige gratis livesendinger og driver podcast om digital markedsføring.

Bakgrunn

Nina Furu har bakgrunn som skribent, og laget sine første nettsider da world wide web først kom til Norge på 1990-tallet. Hun var nettredaktør bl.a. for magasinene DET NYE, Bonytt og Foreldre & Barn, og ble i 1997 rekruttert til Orkla Medias portalsatsning, HjemmeNett. Her var hun redaktør i hele tjenestens levetid, frem til “dot-com-døden” i 2001. Samme år utga hun sin første fagbok om webkommunikasjon med tittelen Redigering for Web.

Hun startet Nettredaktørskolen i 2003, og dette kurskonseptet drives fortsatt.

I 2006 startet hun sammen med ektemannen Jakob Thyness selskapet Webkvalitet, som senere ble til Webgruppen og deretter KnowHouse. Dette selskapet drev med kurs i forskjellige aspekter av digital markedsføring og kommunikasjon, for eksempel kurs i sosiale medier, søkemotoroptimalisering, videoproduksjon med mobil, GDPR, nettjuss og en rekke andre emner.

Selskapet var også norsk forhandler av sertifiseringsprogrammene til Digital Marketing Institute og UX Design Institute, og leverte bedriftsinterne kurs og foredrag med Nina Furu og andre fageksperter.

KnowHouse meldte oppbud i desember 2024 på grunn av salgsnedgang i kursbransjen. Nina Furu driver nå samme virksomhet i egen regi, og tidvis i samarbeid med andre kursaktører.

Komplett bibliografi

Nina Furu har skrevet følgende bøker:

  • I arbeid, Schibsted, 1993 (Dette var forlaget Schibsteds første digitalt produserte bok.)
  • Redigering for web, Høyskoleforlaget, 2001 – utgitt i flere opplag
  • Webkommunikasjon, Høyskoleforlaget, 2006 – utgitt i flere opplag
  • Slik skriver du for nett, Kommunikasjonsforlaget, 2010
  • Fra triggerord til hashtag, Høyskoleforlaget, 2011
  • Sjangerskriving for digitale kanaler, Cappelen, 2013
  • Markedsføring og kommunikasjon på nett, Cappelen Damm, 2017
  • Markedsføring og kommunikasjon på nett, Cappelen Damm, 2021 (revidert opplag)
  • Digital markedsføring og kommunikasjon med KI, Cappelen Damm, 2025

Bilder av Nina Furu

Her er noen bilder av Nina Furu som kan brukes i forbindelse med bedriftsinterne kurs eller andre arrangementer:

Nina Furu i sosiale medier

Nina Furu – videobibliotek på YouTube

Nina Furu – podcast

Nina Furu – Facebook-side

Nina Furu på LinkedIn