I løpet av mars 2012 må alle firmasider på Facebook legges om til Timeline-utseendet. Slik kommer du i gang.
Som så mye annet på Facebook er også dette veldig enkelt. Når du kommer inn på siden din (hvis du er administrator), finner du nå et informasjonsfelt i toppen. Feltet har en knapp der det står “Forhåndsvis”. Om du klikker på denne, er du i gang.
Du kan også starte forhåndsvisningsprosessen ved å klikke på den grønne knappen merket “Forhåndsvisning” på Facebook sin informasjonsside om de nye firmasidene.
Når du har gjort dette er du i forhåndsmodus av det nye designet. Det du gjør her blir ikke offentlig før du klikker “Publiser”. Du har frist inntil 30. mars med å redesigne – etter dette blir alle sidene endret.
Det viktigste du trenger å gjøre i første omgang, er å legge opp et nytt hovedbilde på siden. Dette vil komme øverst på siden, der jeg på min side nå har paret i solnedgang:
Dette bildet farger veldig mye av sidens look-and-feel, så her er det lurt å velge et sterkt og godt bilde. Du kan naturligvis endre og bytte ut dette bildet når som helst.
Det er verd å merke seg at Facebook ikke tillater tilbud, priser eller rene reklamer her – et godt foto som har med din merkevare eller dine produkter å gjøre er det du ønsker å bruke.
Formatet på bildet er 850 x 315 pixler i breddeformat. Større bilder blir skalert ned, og mindre bilder blir forstørret – det siste ser typisk ikke så bra ut, da bildekvaliteten blir redusert.
Videre vil jeg anbefale deg å ta rundturen som du blir invitert til inne i det nye designet. Her får du mange viktige innspill og tips til hvordan du kan fremheve enkelte oppdateringer og tone ned andre.
Hele tanken bak de nye firmasidene er å “fortelle historien” til ditt selskap/din merkevare. Dette kommer til å understøttes av nye annonsemuligheter av typen “sponsored stories”. Dette nye annonseilbudet kalles “Facebook Reach Generator”. Reach Generator er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge, men kommer ganske sikkert snart.
Du får også en presentasjon av nyhetene på Facebook “live” på Webforum 2012, der Petter Høie fra Facebook i Norge holder keynote-foredrag om nettopp disse nye endringene og mulighetene.
Legg igjen en kommentar