Hvorfor bør du bruke Google Analytics på ditt nettsted?
Det hender jeg får dette spørsmålet av kunder – gjerne fordi de trenger å forklare for sin egen ledelse hvorfor dette er et kurs de bør få ta. Her er svarene jeg pleier å gi:
1. Google Analytics forteller deg om du lykkes på nett.
De viktigste målene på om bedriften lykkes på nett er egentlig to viktige KPI’er: Hvor mye trafikk har man (hvor mange kommer til websiden din) og hva er konverteringsraten (hvor mange av de som kommer gjør det du vil de skal gjøre – typisk kjøper et produkt, fyller ut leadsskjema, laster ned produktark, melder seg på epostliste eller lignende). Forholdet mellom disse to faktorene uttrykkes i den såkalte “suksessformelen for å lykkes på nett”, som jeg har blogget om her: https://www.webgruppen.no/formel/ Begge disse to forretningskritiske KPI’ene måler du i Google Analytics. (Du kan til og med sette opp automatisk rapportering av dem, slik at øverste leder enkelt kan følge med.)
2. Google Analytics forteller deg hvem brukerne dine er
Det er nyttig og interessant å finne ut både kjønn og alder på besøkerne, hvor i landet/verden de holder til, om de bruker mobil eller PC og så videre. Du kan også se annen informasjon i lys av denne informasjonen, slik at du kan finne ut for eksempel hvilket innhold som er mest interessant for de unge brukerne, hvor i landet de mest lønnsomme kundene bor, om du sliter med å nå ut til et kvinnelig publikum og mye, mye annet.
3. Google Analytics forteller deg hvilke markedsføringstiltak som fungerer
I Google Analytics kan du enkelt se hvor mange brukere som kommer til deg fra Google, fra Facebook, fra Linkedin, og så videre – helt uavhengig av om du har drevet betalt annonsering eller ikke. For eksempel på Google kan du enkelt se om kundene kommer fra gratis oppføringer eller fra betalte annonser, og du kan se om du tjener mer på de som kommer fra betalt annonsering enn de som kommer gratis og mye mer. Å bruke penger, eller tid og krefter, på forskjellige markedsføringstiltak som SEO, content marketing og betalt annonsering er dumt hvis du ikke samtidig følger med på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Når du bruker denne informasjonen til å optimalisere, og gjør mer av det som fungerer og mindre av det som ikke fungerer, får du også dokumenterbart bedre resultater over tid.
4. Google Analytics forteller deg hvilket innhold som er mest populært
På alle nettsteder er det viktig at du vet hvilket innhold brukerne faktisk benytter. Dette er jo innholdet som bør løftes fram på forsiden, og som du bør legge mest ressurser i å optimalisere og vedlikeholde. Google Analytics gjør det enkelt for deg å sammenligne forskjellige sider; se hvor bruker oppholder seg lenge, og hvor han raskt forsvinner ut igjen. Alt dette hjelper deg å lage et nettsted med godt og riktig innhold – noe som igjen øker konverteringsraten.
5. Google Analytics gir deg overvåking og rapportering
Fordi nettstedet er så forretningskritisk som det er for en bedrift, er det også sentralt at du plukker det opp dersom det opptrer faresignaler som at trafikken synker fra en bestemt kilde, eller at enkelte sider ikke fungerer slik de skal. Google Analytics lar deg sette opp overvåking av forskjellige parametre, slik at du får en epost om bestemte verdier går over eller under de tersklene du har satt opp. I tillegg kan du med Google Analytics sette opp automatisk rapportering på forskjellige variabler til forskjellige personer. Dette gjør det enkelt for toppledelse og mellomledelse å holde øye med de krisike verdidriverne innen deres områder, og hjelper hele organisasjonen med å holde seg på track i forhold til mål og vekst.