Få konkurransefortrinn gjennom å jobbe bevisst med AEO – den varianten av SEO som handler om å posisjonere seg i forhold til KI-tjenester som ChatGPT og Google Gemini.
Måten folk søker på er i ferd med å endre seg. Vi er vant til å søke på Google, og få en rekke forskjellige nettsider som svar. Men etter at ChatGPT og andre «svarmaskiner» blir mer og mer brukt, ser vi at brukere ofte foretrekker et enkelt «fasitsvar» framfor å måtte klikke gjennom en serie nettsider selv.
I dette kurset lærer du hvordan AEO fungerer, og hvordan du kan legge til rette for at nettopp din virksomhet blir oppdaget av kunder som bruker det nye søket.
Kursinnhold
Fra SEO til AEO
- Hvordan søk og svarmaskiner som ChatGPT smelter sammen
- SGE (Search Generative Experience) og SAG (Search Augmented Generation)
- Hvordan AEO er annerledes enn klassisk SEO
Slik fungerer AEO
- Hvordan svarmaskiner finner og prioriterer innhold
- Søkeintensjon og tilrettelegging
- Hvordan demonstrere autoritet
Teknisk tilretteleggelse
- Strukturerte data og bruk av schema
- Nullklikksoptimalisering og PAA (people also ask)
- Hastighet og indekserbarhet
Strategisk riktig innhold
- Slik lager du innhold som er «KI-klart»
- Formatering av enkeltelementer i tekstene
- Innhold som demonstrerer autoritet
Testing og optimalisering
- Innholdstesting med ChatGPT
- Konkurrentanalyse og “reverse engineering”
- Løpende monitorering og fremdrift
Praktisk info
Kurset holdes som live webinar på Zoom torsdag 28. august 2025 kl 9.00 – 12.00
Deretter er neste kjøring av kurset 7. oktober 2025 kl 9.00 – 12.00
Høstens siste kursdato blir 27. november 2025 kl 9.00 – 12.00
Pris er kr 4980 som blir fakturert ved påmelding. Undervisning er mva-fritt.
Prisen inkluderer videoopptak av kurset og kursleders presentasjon.
Påloggingslenke sendes innen kursstart.
Påmeldingsfrist er ila dagen før kurset.
Påmelding er bindende. Slik bruker vi dine data
Påmelding
Dette kurset kan også holdes bedriftsinternt i din virksomhet; som foredrag, kurs eller workshop. Ta kontakt!