Har du vært på sosiale medier-kurs med meg har du kanskje hørt meg si at Snapchat er den kanalen du går inn i sist – og du gjør det først når du allerede gjør alt annet riktig.
Jeg må nå nyansere dette rådet med et unntak: Ren annonsering på Snapchat. For akkurat nå, akkurat her, er dette markedets billigste oppmerksomhet.
Snapchat er det nest største sosiale mediet i Norge, og har vært det i flere år nå. Ifølge Ipsos hadde nesten 2,7 millioner nordmenn profil på Snapchat i 4. kvartal 2018, og hele 73 % av disse er på Snapchat hver eneste dag. (Bare Facebook er større, med 3,3 millioner profiler og 83 % daglig bruk.)
Redaksjonelt nærvær vanskelig
Samtidig er altså Snapchat en kanal der det er vanskelig å ha et relevant firmanærvær som ikke blir kleint. Enkelte redaksjonelle medier får det til, og caset med Helsesista er velkjent, men disse er unntak og ikke regler.
Mange firmaer sliter med å finne en autentisk firmastemme for Snapchat, og også med å finne et konsept i kanalen som faktisk skaper genuin verdi for brukerne. Takeovers og influencer marketing blir da mulige veier å gå, og det er selvfølgelig helt supert for de som lykkes med det.
Til nå har imidlertid de fleste bedriftene simpelthen valgt å la Snapchat være som kanal – men det finnes altså et alternativ.
Snap Ads gir billig oppmerksomhet
Alternativet er de såkalte Snap Ads, som simpelthen er annonser som vises mellom stories i Snapchat, for den målgruppen man velger, og der bruker kan sveipe opp for å komme til den landingssiden annonsøren har valgt.
Og her har Snapchat gjort et smart valg: I motsetning til Facebook Ads, Linkedin Ads og Twitter Ads trenger man ikke å ha noen firmaprofil i kanalen for å kjøpe annonser. Jeg kan dermed for eksempel logge meg på som Nina og kjøpe annonser for Webgruppen, selv om Webgruppen ikke har noen egen profil i kanalen.
Bakgrunnen for at jeg denne uken gjorde nettopp det, var at to forskjellige dyktige fagfolk, helt uavhengig av hverandre, snakket til meg nettopp om Snap Ads, og hvordan kontaktprisen for tiden er vesentlig lavere på Snapchat enn for eksempel på Facebook/Instagram og YouTube (som er de mest brukte annonsekanalene i sosiale medier).
Forklaringen på dette er selvfølgelig svært enkel: Snapchat er en annonsekanal som få foreløpig bruker, hvilket betyr at konkurransen er lav og prisen deretter. Dette vil helt sikkert forandre seg over tid, men altså:
Akkurat her, akkurat nå, er Snapchat den billigste annonsekanalen på nettet.
Behagelig selvbetjening
Siden flere hadde sagt dette, måtte jeg selvfølgelig prøve. Jeg logget meg på, tidlig i uka, gjennom Ads.snapchat.com
Siden jeg jo underviser i digital marketing har jeg prøvekjørt de fleste større selvbetjeningsplattformene for digital markedsføring. Noen er direkte vanskelige å sette seg inn i (for eksempel Google Ads), mens andre er mulige å få til med litt veiledning (for eksempel Facebook Ads). Men altså: Snapchat tar kaka! Maken til enkelt og brukervennlig grensesnitt har jeg faktisk aldri sett.
Det tok meg rekordkort tid å sette opp en kampanje for vår oppkommende innholdskonferanse Content Slam
Svært hyggelig klikkpris!
Jeg hadde altså satt målsettingen for annonsen til swipes, altså klikk inn til landingssiden Contentslam.no Og her er altså resultatene:
Som du ser, har min lille testkampanje endt opp med en ESPCU (= Effective Cost Per Swipe Up) på 20 cent, altså ca kr 1,70 pr klikk. Til sammenligning betaler vi normalt nærmere ti ganger dette for trafikk fra Google og Facebook, som er der vi bruker mest annonsekroner per i dag.
Med andre ord; mine to bransjekolleger hadde helt rett: Du får simpelthen veldig billig trafikk fra Snapchat akkurat nå. I tillegg er altså innlegget blitt vist til over 72 000 norske brukere for en pris på rundt 1700 kroner. Dette er også en hyggelig lav eksponeringspris – det koster meg 23 kroner å nå 1000 mennesker; det vi i markedsføring kaller CPM (Cost per Mille – pris pr 1000 eksponeringer.)
Trafikk og konvertering
Nå kan man selvfølgelig argumentere for at eksponering ikke er salg, og trafikk er ikke det samme som konvertering. I klartekst: Det at folk ser annonsen, eller endog kommer inn til nettsiden, betyr ikke nødvendigvis at de kjøper noe der.
Faktisk nevnte også begge mine bransjekolleger uavhengig av hverandre at Snapchat er “høyt i trakta”, hvilket jo er markedsføringssjargong for at det fungerer til å gi deg oppmerksomhet, men ikke nødvendigvis klikk eller salg.
Men vet du hva? For oss har det også gitt både kurant klikkrate og konkret salg. Faktisk: Snapchat-trafikken har til nå gitt nøyaktig den samme salgsprosenten som epostmarkedsføringen av den samme konferansen har gjort. Men NB! Disse tallene er foreløpig langt fra signifikante; altså jeg har foreløpig alt for små data til å trekke noen endelige konklusjoner.
For meg betyr det imidlertid foreløpig dette:
Det er første gang jeg har prøvd annonsering på Snapchat, men det blir garantert ikke den siste!
Har du lyst til å lære mer om nettannonsering eller andre aspekter ved digital marketing? – Vi i Webgruppen har en rekke kurs:
Legg igjen en kommentar