Hvordan lage gode målgruppe-segmenter på Facebook

Facebook er en fantastisk kanal for å drive «lasermarkedsføring», altså at du matcher spesifikke budskap til smale målgrupper som er spesielt motiverte for å kjøpe det du selger. Nøkkelen til dette er å drive 3-lags segmentering:

3-lags segmentering for Facebook

Til mine kunder pleier jeg alltid anbefale en ufravikelig regel: Alltid ha minst tre lag med segmentering definert på annonsen før du kjører den på Facebook. Dette kommer til å øke resultatene dine, simpelthen fordi annonsen vil nå ut til nøyaktig den målgruppen som er tilbøyelig til å kjøpe av deg.

Her er de tre lagene:

Lag 1: Geografi

Du bør alltid begrense annonsemålrettingen på Facebook geografisk. Har du en fysisk butikk, restaurant eller lignende, eller driver du tjenesteyting der beliggenhet er viktig (frisør, rørlegger, gartner …)? I så fall kan du velge din egen beliggenhet på kartet og dra en radius på noen kilometer, eller eventuelt mil i mindre tettbebygde strøk.

Driver du ikke fysisk basert virksomhet kan du selvfølgelig sette hele Norge som målgruppe. Ønsker du å nå ut i Norden, fungerer det bedre om du lager en norsk annonse i Norge, en svensk i Sverige og en dansk i Danmark, selv om både svensker og dansker i utgangspunktet forstår skriftlig norsk.

Internasjonalt tenker man alltid på språk: Det er for eksempel liten vits i å målrette en engelskspråklig annonse mot land der befolkningen ikke nødvendigvis forstår engelsk. Du kan alternativt snevre inn målgruppen basert på språk i stedet for på geografi.

I tillegg anbefaler jeg deg å ikke målrette mot land der du ikke forstår kulturen (eller eventuelt har rådgivere som gjør det). Du kan komme til å bli både ufrivillig morsom og direkte fornærmende om du trår feil.

Lag 2: Demografi

Sier du at «alle» er interessert i å kjøpe produktet ditt, tar du høyst sannsynlig feil. Selv ekstremt universelle produkter, for eksempel tannpasta, kjøpes oftere av voksne enn av ungdom, og oftere av kvinner enn av menn. Dessuten er det nesten umulig å lage et budskap som treffer alle kjønn og aldre.

Derfor: Snevre inn målgruppen din på kjønn og alder. Facebook lar deg velge kvinner, menn eller begge, og å sette temmelig presise alderssegmenter. Bruk den muligheten, så får du bedre resultater på annonsen din!

Du har også andre spennende muligheter på Facebook knyttet til demografi, for eksempel at du kan målrette mot foreldre med barn i bestemte aldre, de som nettopp har forlovet seg, de som eier små bedrifter og mye annet. Klikk deg litt rundt i Facebook Ads Manager og se. Klikk på den lille trekanten øverst i høyre hjørne på Facebook på desktop, og velg «Opprett annonse», så kommer du dit:

Lag 3: Psykografi

Dette er egentlig Facebook sitt store konkurransefortrinn: Muligheten til å segmentere på interesse og adferd. Selger du hundemat, kan du segmentere mot de som er interesserte i hund. Har du skrevet en bok, kan du for eksempel segmentere mot de som liker kriminalromaner. Eller hva med de som er interesserte i fotball, strikking eller digital markedsføring?

Hierarkiet av interesser er enormt. Klikk på «utforsk» i det feltet i Ads Manager som heter «Interesse», så får du opp alle de faste interesse-mulighetene. Du har også muligheter til å skrive inn ting i fritekst. Mange Facebook-sider, varemerker, TV-serier etc. er blitt  til interesser på Facebook, og dermed kan du bruke dem til å målrette mot. Her er noen snedige segmenter:

  • Finn ut hvilke TV-serier din ideelle kunde typisk ser på, og målrett mot disse som interesse (det er antagelig forskjell på de som elsker Breaking Bad og de som elsker Sex & The City).
  • Finn ut hvilke bloggere, kjendiser, filmstjerner e.l. som din ideelle kunde liker, og målrett mot disse som interesse. (Ønsker du å nå de som følger Sophie Elise, eller de som er fans av Conor McGregor?)
  • Finn ut hvilke varemerker/brands som din ideelle kunde liker, og målrett mot disse som interesse. (Ønsker du å snakke til den klassiske Chanel-kvinnen eller Odd Molly-bohemen?)
  • Har du store konkurrenter kan du også se om de er blitt til interesser, og målrette mot disse.
  • Og det å finne tematiske interesser i emnehierarkiet, er selvfølgelig den enkleste varianten.

Bakgrunnen for alle interessesegmentene på Facebook er hvilke saker folk faktisk har klikket på, hvilke sider de faktisk følger, og hva de faktisk responderer på, så det er en relativt pålitelig segmentering. Og har du lyst til å se

Hele poenget med markedsføring på Facebook er jo at du kan lage helt spesifikke budskap med appell til helt konkrete målgrupper. Så gjør deg selv en tjeneste, og innfør regelen: Alltid minst tre lag med segmentering på en Facebook-annonse.

Har du lyst til å lære mer? – Vi i Webgruppen har en rekke kurs om sosiale medier og digital marketing.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *