Et superkort lynkurs i webkommunikasjon.
Noen ganger blir jeg litt sliten. Kanskje det er fordi det var en lang og hyggelig aften i går og jeg er litt tung i hodet akkurat nå, men av og til så ser jeg på websider og så tenker jeg litt oh-my-god. Litt sånn “hva er vitsen?”, liksom.
Fordi det er så mange sider der man tydelig har brukt massevis av tid og krefter på å si en million forskjellige ting. Når det jeg som bruker egentlig bare vil vite er dette:
- Hva har du?
- Hva koster det?
- Hvordan kjøper jeg?
Fortell meg dette først, så kan du egentlig få si alt annet du ønsker etterpå. (Jeg er ikke en av dem som mener du bør slette mesteparten av innholdet ditt. Det finnes gode grunner til ikke å gå så langt, spesielt hensynet til søkemotorer.)
OK, så finnes det selvfølgelig nettsteder som har helt andre mandater – som skal formidle informasjon om smittsomme sykdommer eller om hva som er skattereglene for egen fiskerivirksomhet. Men kanskje man også der kunne gå mer rett på sak og si tydelig fra om for eksempel:
- Hva er regelen?
- Hva må jeg gjøre?
- Hvordan gjør jeg det?
Og driver du et lite nettsted, for et lite firma, som kanskje selger rørleggertjenester eller trykking av visittkort, så er rett-på-sak-tilnærmingen enda viktigere.
Tror du virkelig at kunden din er opptatt av når selskapet ble grunnlagt, hvilke verktøy du bruker eller hva som er forskjellen på 200 og 300 grams papir? I så fall tar du dessverre feil.
Vet du hva kunden din virkelig lurer på? – Han lurer på dette:
- Hva har du?
- Hva koster det?
- Hvordan bestiller jeg?
Svar på dette på forsiden din, så skal du se hva det gjør med salget!
Legg igjen en kommentar