Optimal produktbeskrivelse i nettbutikk

Optimal produktbeskrivelse i nettbutikk

Hvordan bør egentlig et produkt presenteres i en nettbutikk? Her er 10 gode elementer som bør være med.

Disse tipsene er del av en Facebook Live-sending jeg holdt for Webgruppen. Artikkelen fra sendingen heter Tips og Triks for Nettbutikk, og den kan leses (eller sees på video) i sin helhet på Webgruppens nettsted.

Her er de 10 elementene:

Ha fine produktbeskrivelser

Produktbeskrivelsene er sentrale for å sikre salget av et enkelt produkt. Ett eksempel på en produkbeskrivelse som er godt i tråd med allment anerkjent bestepraksis, er denne fra ellos.no:

Produktbeskrivelse fra ellos.no

1. Overskriften på siden / produktbetegnelsen blir hentet inn i title tag på siden; et element som er sentralt for å bygge gratis synlighet på Google. Her er det viktig at man ikke bare sier “jrJelis 2/4 sleeve midi dress”, men at også ordet kjole (som er den generelle produktbetegnelsen) er med. I og med at man både sier “kjole” og “midi dress” får man også dekket både den norske og den engelske betegnelsen. Mange norske brukere søker på engelsk – spesielt er dette vanlig blant yngre brukere.

2 og 3. Bilder. Et stort og fint produktbilde bør dominere produktsiden. I tillegg kan man ha supplerende bilder og videoer som viser produktet både frilagt og (om relevant) vist i bruk/på modell.

4. Prisen må vises tydelig, utvetydig, i relevant valuta og gjerne med stor font.

5. Stjernerangeringer av produktet skaper troverdighet og styrker salgsbeslutningen.

6. Mye tekst om produktet. Det er kun et kort utdrag av teksten som er vist i første skjermbilde, men denne inneholder en “les mer”-lenke som gir utdypende informasjon. Faktisk er veldig mye mer tekst tilgjengelig om produktet, både informasjon om stoffet, størrelsene, modellens høyde og mye mer. Denne teksten kan med fordel legges bak en lenke (som her) eller i form av mer utfyllende tekstlige beskrivelser lenger ned på siden. Volumet av tekst og forholdet mellom tekst og bilde er også et SEO-signal.

7. Tilbud om delbetaling gjør det enklere å gi etter for impulsen om å kjøpe produktet.

8. Alternativer for størrelse, farge og andre valg må være tydelige og brukervennlige. De må også stå over kjøpsknappen på siden.

9. Kjøpsknapp i en tydelig annen farge enn andre farger på siden. Det er også bra at knappen er ganske stor og at den har en forståelig tekst. Har man ganske stor trafikk, kan man med fordel A/B-teste både farge, størrelse og tekst på kjøpsknappen.

10. Trygghetselementer. Dette er det vi kaller “spikere” i teorien om den perfekte landingssiden. Spikerne skal gjøre kunden trygg i absolutt siste fase, og bør plasseres i umiddelbar nærhet til kjøpsknappen (typisk rett under) slik at dersom kunden nøler med å klikke på kjøpsknappen så kan han se disse tekstelementene, og man reduserer avbrutt kjøpsintensjon.

Har du lyst til å lære mer om salg og markedsføring på nett?

Vi i Webgruppen har mange kurs!

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *