Ikke glem websiden!

Facebook er kanskje det nyeste og mest moderne du driver med i webkommunikasjon, men ikke glem at det fremdeles er webben som er den viktigste verdidriveren for din digitale satsning.

Vi som driver med webkommunikasjon og/eller nettmarkedsføring bruker nå gjerne flere forskjellige digiale kanaler, og vi bruker dem til forskjellige ting. Da blir det lett slik at man bruker mesteparten av tankevirksomheten på det nyeste og hotteste, og så er det lett å glemme at det kanskje ikke er der den viktigste verdiskapningen skjer.

Dette innlegget er altså et forsøk på å mane til besinnelse i forhold til hva man bruker tid og krefter på, og hvor mye ressurser man bruker på hvert tiltak i forhold til hva man får tilbake. I klartekst: La for all del ikke selve nettstedet ditt forfalle selv om du er veldig opptatt av Facebook for tiden.

Websiden er selve “navet” i den digitale satsningen for svært mange. Det er naturligvis fordi det er her man driver de viktigste hovedkonverteringene, for eksempel:

  • Å formidle nøkkelinformasjon om bedriften, dens varer og tjenester.
  • Å selge varer og/eller tjenester.
  • Å høste leads.
  • Å ta imot bookinger og bestillinger.
  • Å skaffe epostadresser til en salgsliste.
  • Å ta imot jobbsøknader.
  • Å være “selvbetjeningskiosk” for alle former for informasjon som kunden trenger.
  • Å fungere som pressesenter.

I tillegg til dette benytter man naturligvis også en rekke trafikk-genererende kanaler. Disse har i hovedsak til hensikt å sørge for at de som leter etter oss finner oss (søkemotorer), at de som allerede kjenner oss får en nyhetsstrøm av hva vi driver på med (Facebook), og også at de som ikke allerede er oppmerksomme på oss blir oppmerksomme på hva vi har å tilby (diverse annonsekanaler).

Forholdet mellom disse to funksjonene på et nettsted kan uttrykkes gjennom denne formelen:

Her står X for trafikk – brukere inn til nettstedet – og CR står for Conversion Rate, altså prosentandelen av disse brukerne som gjør det vi ønsker de skal gjøre; for eksempel å bestille produktet vårt.

De trafikkdrivende kanalene er kanaler vi benytter for å øke X. Dette omfatter typisk:

  • Søkemotorer
  • Facebook
  • Epost
  • Twitter
  • Katalogtjenester
  • Bannerannonser

Andre kanaler benytter vi fordi de driver konverteringer. Dette gjelder først og fremst websiden, men kan også være en nettbutikk (om vi har det), vår YouTube-kanal eller vår firmablogg.

Når jeg av og til blir spurt om jeg tror at Facebook kommer til å erstatte websider, svarer jeg alltid nei, under henvisning til at Facebook først og fremst er en trafikk-kanal, mens websiden først og fremst er en konverteringskanal.

Og når Facebook og websiden gjør forskjellige ting, er det veldig dumt å ha fokus på den ene og ikke på begge.

I tillegg er det veldig dumt å bruke masse tid og krefter på å markedsføre seg på Facebook, dersom websiden ikke faktisk leverer nøkkelinformasjonen når man til slutt kommer inn dit.

Sist men ikke minst vil jeg gjerne oppfordre til å ta en liten titt i webstatistikken for å kontrollere hvor trafikken faktisk kommer fra. Er det virkelig Facebook som er den store trafikk-motoren, eller er det fremdeles Google som står for mesteparten av trafikken? Eller kanskje det er direkte trafikk som kommer høyest ut – i så fall trenger du antagelig å jobbe med både søkemotoroptimalisering og sosiale medier, men det får være tema for en annen bloggpost.

I dag ville jeg egentlig bare dette: Invitere deg til å ta en liten reality check og se hvor verdiskapningen i realiteten foregår. Og til å disponere ressursene dine deretter.

 

Nina Furu

2 kommentarer til «Ikke glem websiden!»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *