Kunstig intelligens

10 prompts alle markedsførere må kunne

Det er naturligvis uendelig mange måter for markedsførere å bruke forskjellige KI-tjenester, men her er i hvert fall en liste med 10 prompts som alle markedsførere og kommunikasjonsfolk burde kunne.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

I eksemplene under har jeg brukt ChatGPT når jeg har testet dem ut (du kan se resultatene i videoen over). I stedet for ChatGPT kan du naturligvis godt bruke Copilot, Google Gemini, Perplexity eller en annen GPT du liker.

For hver av promptene finner du finner en generell mal, der ord i hakeparentes indikerer informasjon som du fyller ut med det som er relevant for deg. I tillegg finner du et eksempel på en faktisk, konkret prompt. Hvis du vil se resultatene som hver av promptene har gitt, finner du det i videoen over.

Her er de 10 promptene:

1. Kunderesearchprompten

Alle markedsførere trenger å kjenne kundene sine godt. Faktisk har jeg laget en helt egen livesending om bare det å bruke KI til å få mer kundeinnsikt. Den kan du se på YouTube: Forstå kunden med KI. Her er prompt-malen:

Du er <målgruppe/persona>. Fortell meg hva som motiverer deg, hva som frustrerer deg og hva som er viktigst for deg når du skal kjøpe <produkt>.

Ett konkret eksempel på bruk av denne malen er dette:

Du er en 60 år gammel kvinne, som har tid og penger til opplevelser. Fortell meg hva som motiverer deg, hva som frustrerer deg og hva som er viktigst for deg når du skal kjøpe en reise for et voksent par til Frankrike.

2. Verdiforslagsprompten

Verdiforslaget er svaret på kundens spørsmål «What’s in it for me». Med andre ord, hva er det som gjør at produktet eller tjenesten din er noe kunden din burde ønske seg?

Med et godt verdiforslag, har du kjernen i din markedsføringskommunikasjon. Her er malen:

Oppsummer den unike verdien av <produkt/tjeneste-beskrivelse eller URL til produktside> i forhold til konkurrentene. Fokuser på aspekter som har sterkest appell til <målgruppe/persona>.

Konkret eksempel:

Oppsummer den unike verdien av Fjordkraft som strømleverandør i forhold til konkurrentene. Fokuser på aspekter som har sterkest appell til barnefamilier.

3. Den kreative prompten

OK, her er det uendelig mange mulige variasjoner, siden du kan be KI-tjenester om både tekster, bilder, videoer, musikk og mye mer. Men her er en ganske generell mal:

Gi meg <X antall> innholdsideer til en <format> som vil appellere til <målgruppe> i <fase av kundereisen>. <Legg også til relevant kontekst dersom KI-tjenesten ikke allerede vet hva du driver med>

Jeg er frisør. Gi meg 10 innholdsidéer til Instagram-poster som vil ha en appell til kvinner i 30-årene som vurderer å bytte salong.

4. Tekstforfattings-prompten

KI er en herlig sparringpartner i forhold til å skrive tekster av alle slag! Her kan du få innspill til overskrifter, vinklinger, hooks, ingresser, disposisjoner og mye mer. Du kan naturligvis også be KI om å gi deg ferdige tekster, selv om det også kan være gode runner til å gjøre den ferdige skrivingen selv.

Skriv <X> forslag til <tekstelement> om <tema> i <skrivestil>. Teksten skal formidle <verdiforslag>.

Skriv 5 forslag til e-post emnefelt om datasikkerhet i en profesjonell stil. Teksten skal formidle at datasikkerhet er en investering i trygghet i en usikker verden.

5. Gjenbruksprompten

Det tar tid å lage innhold, så all gjenbruk gjør at du får mer uttelling for innsatsen. KI kan hjelpe deg å lage nytt innhold av noe du allerede har laget.

Lag en <ønsket format> på bakgrunn av det som står på denne siden: <URL>

(Du kan naturligvis klippe og lime det innholdet du ønsker å bruke som utgangspunkt, i stedet for å lenke til en URL.)

Lag en Instagram-post på bakgrunn av det som står på denne siden: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/miksere-og-blendere/blender/nutribullet-pro-900-blender-nb907cp-sjampagne/778550

NB! Hvis du vil jobbe ekstra effektivt med akkurat gjenbruk, har jeg en spesialtrent GPT du kan få tilgang til. Den kan du lese mer om her: Ombruksmaskinen.

6. Tone-of-voice-prompten

Mange virksomheter har faste retningslinjer for såkalt tone-of-voice, altså hvordan man ønsker at kommunikasjon fra virksomheten skal høres ut. Dette kan man lære ChatGPT om, slik at man får det riktige inntrykket på kommunikasjonen.

Man kan også bruke andre stiler om man ønsker, for eksempel en bestemt forfatter, en kjent markedsfører eller liknende. Her er promptmalen:

Skriv om dette i stilen til <ønsket person, eventuelt egen definert tone-of-voice>

I ChatGPT kan du legge inn faste retningslinjer for hvordan du vil din tone-of-voice skal være. Du finner demonstrasjon av dette i videoen lenger opp på siden.

Skriv om dette i stilen til Henrik Ibsen

7. Innvendings-prompten

Kunden har alltid mer eller mindre uttalte reservasjoner og innvendinger i forhold til budskapet ditt. Ved å adressere disse innvendingene blir din overtalelse sterkere. For å gjøre dette trenger du imidlertid å vite hvilke innvendinger det er snakk om:

Gi meg de 5 viktigste innvendingene en kunde kan ha om <produkt>, og foreslå informasjon/argumenter som adresserer dem

Gi meg de 5 viktigste innvendingene en kunde kan ha om språkkurs i fransk, og foreslå informasjon/argumenter som adresserer dem

8. SEO-prompten

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å tilpasse innholdet sitt slik at det er best mulig egnet for å bli funnet av kunder på Google. Etter min mening bør man være forsiktig med å masseprodusere artikler med SEO-hensikt (mer om dette i videoen), men det er naturligvis helt innenfor å sparre om for eksempel overskrifter:

Gi meg 5 forslag til søkemotoroptimaliserte overskrifter for en artikkel om <emne>

Gi meg 5 forslag til søkemotoroptimaliserte overskrifter for en artikkel om språkkurs i fransk

9. CRO-prompten

CRO står for Conversion Rate Optimization, og handler om å optimalisere for eksempel nyhetsbrev, landingssider, annonser etc. for at effekten skal bli maksimal. Et sentralt verktøy i dette arbeidet er det som heter A/B-testing, altså at man tester ut forskjellige alternativer opp mot hverandre (for eksempel alternativ A opp mot alternativ B).

For å gjøre dette, trenger man flere alternativer, og med KI er det enkelt å finne forskjellige varianter å teste med.

Foreslå varianter for A/B-testing av en <format> om <innhold>

Foreslå varianter for A/B-testing av en e-post om språkkurs i fransk

Her kan man naturligvis også laste opp eller lenke til den versjonen man allerede har, og be KI-tjenesten komme opp med forskjellige varianter av denne.

10. Historiefortellingsprompten

Storytelling er en kraftfull markedsførings-teknikk! Ved å fortelle konkrete historier om kunder som har opplevd suksess, om hvordan produktene er blitt til og mye mer kan man knytte sterkere relasjoner med kunder og interessenter.

Det er naturligvis høyst uetisk å bruke KI til å finne på kundehistorier og denslags som som ikke er sanne! Men KI kan hjelpe deg å finne ideer til historier som du så kan du lete etter faktiske eksempler på.

Foreslå historier man kan fortelle som kan relateres til <produkt eller innhold>

Foreslå historier man kan fortelle som kan relateres til et språkkurs i fransk

Jeg håper du har fått noen idéer til praktiske måter å bruke KI på som kan styrke din egen markedsføring.

Vil du lære mer om ting som dette, så holder jeg en hel del kurs og vi arrangerer også årskonferansen AI-con om bruk av KI i digital markedsføring og innholdsproduksjon.

Du vil kanskje også like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *