Har du lagt merke til at folk søker annerledes nå enn før?
I stedet for bare å Google, spør vi nå ChatGPT, vi snakker med Alexa, eller vi bruker stemmen til å få raske svar fra telefonen. Dette endrer alt – også hvordan vi må tenke på synlighet på nett.
Den viktigste brikken i dette spillet heter AEO.
Hva er AEO?
AEO står for Answer Engine Optimization. Det handler om å optimalisere innhold slik at det blir funnet, forstått og brukt av KI-baserte svarmotorer som for eksempel ChatGPT, Gemini eller Copilot.
I motsetning til tradisjonell SEO, hvor målet er å rangere i søkeresultater og få klikk inn til nettsiden, handler AEO om å gi det beste svaret direkte i søket – og på den måten bli synlig og relevant i et helt nytt landskap.
Hvorfor er dette viktig nå?
Dette er viktig akkurat nå fordi brukeradferden er i ferd med å forandre seg. Stadig flere bruker KI-verktøy som førstevalg når de skal finne informasjon.
Tidlig i 2024 spådde Gartner at så mye som 25 % av søkene forsvinne fra Google og over til KI-baserte svarmaskiner innen 2026. Nå ser det ikke ut til at det ikke går helt så fort som det, og dessuten er det mer et spørsmål om både-og heller enn enten-eller, men faktum er uansett at ChatGPT og de andre svarmaskinene er blitt en stadig viktigere arena for posisjonering.
Der Google gir søker mange alternativer å velge mellom (dvs mange forskjellige sider å klikke seg inn på), gir ChatGPT kun ett svar. Da blir det jo for mange svært interessant å være premissgiver for dette ene svaret.
Med andre ord: Den som optimaliserer for AEO nå, får et konkurransefortrinn.
Hvordan fungerer det?
For å lykkes med AEO må du:
- Besvare konkrete spørsmål. Svar kort og presist, gjerne i form av FAQ-er, definisjoner og liknende.
- Bruke strukturerte data. Schema-markup er et helt sentralt virkemiddel for å hjelpe KI-en til å forstå innholdet ditt.
- Skape ekspertbasert og troverdig innhold. KI-modeller prioriterer kilder de har tillit til.
- Bygge en digital merkevare. Jo flere som nevner deg, søker etter deg, lenker til deg og refererer til deg, jo bedre blir du som premissgiver, sett fra språkmodellens side.
- Lage en LLMS.txt-fil til nettsiden din. Den blodferske, foreslåtte standarden LLMS er en slags blanding av robots.txt og XML sitemap, utviklet spesielt for store språkmodeller.
- Distribuere innhold som data. Gjør innholdet ditt tilgjengelig uavhengig av konkrete grensesnitt som nettlesere eller apper, for eksempel via såkalte «headless» CMS-er eller API-er. Dette gjør det lettere å hente for svarmotorer.
Men… trenger vi ikke klikket?
Godt spørsmål! Tradisjonell SEO handler jo først og fremst om å få brukeren til å klikke seg videre til nettsiden, slik at man kan utløse en konvertering der.
AEO fungerer annerledes. I stedet for å skaffe trafikk, knytter effekten seg først og fremst til merkevarebygging, slik det var i før-digital tid. Merkevarebygging gjør deg «top-of.mind», og den som kunden først tenker på når behovet melder seg, er den som oftest blir valgt.
I tillegg er påvirkningskraft og holdningsendring enda sterkere når bruker kun får ett, definitivt «fasitsvar» i stedet for mange alternativer å velge mellom. Mange organisasjoner og andre virksomheter ønsker å være premissgivere og tankeledere innen sine konkrete emner. AEO gjør dette mulig.
Hva bør du gjøre nå?
AEO er fortsatt veldig nytt. Få virksomheter jobber målrettet med AEO, så her er det en mulighet til å kapre markedsandeler for de som er tidlig ute!
Bare husk at dette handler om å påvirke mer enn om å skaffe klikk, så det er lurt å tenke nøye gjennom både OM og i så fall HVORDAN dette skal være verdiskapende for virksomheten. Hvis du ikke har noen gode svar på det, er det antakelig vel så lurt å fokusere på det som gir direkte lønnsomhet, for eksempel tradisjonell SEO.
Nå er ellers god, tradisjonell SEO en forutsetning for å få god AEO også. Ingen går direkte fra ingen synlighet til god AEO. Veien går via både tradisjonell SEO og optimalisering for «posisjon null» og andre former for «nullklikkssøk», slik sliden nederst på siden viser. Har du allerede jobbet med begge deler en stund, har du et svært godt utgangspunkt!
Og det du i hvert fall IKKE bør gjøre, er å stikke hodet i sanden og tenke at dette går over. Nå innoveres det i svært høyt tempo innenfor alt som heter KI, så det er bare å henge med!
Vil du lære mer om hvordan du kommer i gang med AEO i praksis? Jeg holder kurs og foredrag om dette, blant annet kurset «AEO – SEO for ChatGPT og KI».
