Hva er Pinterest, og hvorfor bør du bry deg?

Det kommer stadig nye sosiale medier. De fleste vil jeg råde deg til å vente med å involvere deg i til du ser om de oppnår kritisk masse. Andre kan det være verd å holde øye med fra starten. Pinterest faller i den siste kategorien.

Du har sikkert fått med deg at det er mye snakk om Pinterest akkurat nå. Så hva er egentlig Pinterest?

Slik jeg ser det er Pinterest i bunn og grunn den digitale versjonen av en aktivitet jeg og mange ande damer bedriver jevnlig: Se-hva-jeg-har-funnet-leken. Du vet, når du har kjøpt et par sko som er så fine at du bare MÅ vise dem fram når venninnene kommer på besøk.

På Pinterest trenger du ikke engang å kjøpe skoene for å vise dem fram – du bare «pinner» dem, og dermed lages det et lite oppslag på en av dine oppslagstavler med det bildet du har valgt.

Helt konkret så skjer dette ved at når du melder deg på Pinterest får du et bokmerke å legge i nettleseren. I noen nettlesere kan dette legges rett på verktøylinjen:

 

Når dette er på plass, er det bare å klikke på bokmerket når du er på en side du liker, og dermed får du muligheten til å velge et bilde fra siden du er på til å legge på din egen oppslagstavle. Normalt har du flere oppslagstavler, for eksempel «Mine Favoritt-ting» eller «Sko jeg ønsker meg»:

I tillegg følger man jo gjerne også andre, så når man logger seg på får man et utvalg av andres favorittprodukter og pins:

Og så er spørsmålet: Er dette noe du skal gidde å bruke tid på?

Som bruker må jeg si at Pinterest er forbausende moro! Jeg surfer jo på nettet likevel, og nå kan jeg enkelt dele produkter, bilder, bøker o.l. med ett klikk. Dessuten finner jeg veldig ofte ting andre har «pinnet» som jeg er interessert i.

Og er dette noe du skal interessere deg for som profesjonell webmarkedsfører? Antagelig! For hvis jeg ikke tar mye feil, er Pinterest begynnelsen på faktisk og praktisk peer-to-peer netthandel. Pinterest egner seg helt spesielt godt for bilder fra nettbutikker, noe som burde kunne skape målbart referansesalg for flere.

Hvor stort Pinterest blir er vanskelig å si. Det er mer gøy enn jeg trodde, og for markedsførere er potensialet stort. Spørsmålet er vel kanskje mest hvor mange forskjellige sosiale medier vi orker å forholde oss til over tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *