De tre viktigste grepene du kan ta på nett i 2015

Stadig flere forstår hvor avgjørende digitale kanaler er for bedriftens markedsføring, og det er bra! Men det betyr også at konkurransesituasjonen hardner til. I 2015 blir det viktig å ikke bare gjøre digitale tiltak, men å passe på å gjøre dem BEDRE enn konkurrentene.

Så her er mine tre beste tips for å få til dette:

1. Begynn med kunden og jobb deg bakover

Alle markedsaktiviteter på nett kan og bør være styrt av hvor kunden din er og hva han etterspør der. Her er noen av spørsmålene du må ha svar på for å styre markedsbudsjettet på en formålstjenlig måte:

  • Hvilke digitale (og eventuelt analoge) berøringspunkter har du med kunden før han kjøper noe av deg?
  • Hvilke muligheter har du til å påvirke kunden underveis i denne prosessen?
  • Hvilke ord søker kunden din etter når han leter etter det du selger på Google?
  • Hvilke spørsmål søker kunden svar på før han bestemmer seg for å kjøpe det du selger, og hvilket innhold kan du lage for å komme opp som svar på slike søk på Google?
  • Hvilke tilbud, budskap og arrangementer vil kunden din respondere på i nyhetsstrømmen på Facebook?
  • Hvor ofte ønsker kundene dine å få epost fra deg?
  • Hva er det som får kunder til å snakke pent om deg i sosiale medier?

Har du mange forskjellige kundegrupper, kan det også være lurt å lage såkalte personas, altså fiktive enkeltbrukere som representerer en hel gruppe av kunder, og forsøke å skissere relevante budskap og berøringspunkter for hver av dem.

2. Slutt å tro, og finn ut fakta!

På nett er det ingen unnskyldning for å basere beslutninger på synsing og antagelser. Vi kan og bør måle effekten av alt vi gjør, og vi bør passe på at vi hele tiden gjør mer av det som fungerer og mindre av det som ikke fungerer.

Det finnes flere verktøy som hjelper deg å måle effekten av tiltak. Det mest brukte er gratisverktøyet Google Analytics, og har ikke noen i din organisasjon allerede kompetanse på dette verktøyet er det på høy tid å få det.

Med systematisk måling finner du ut blant annet dette:

  • Hvilke markedsføringstiltak fungerer, og hvilke gjør det ikke?
  • Hvilke kanaler er det faktisk som gir deg kunder inn til websidene dine?
  • Hvor godt fungerer websidene til å få kunder til faktisk å bestille, faktisk å ta kontakt, faktisk å gi fra seg epostadresser og så videre?

Når du vet dette kan du også begynne å jobbe med det som heter CRO (conversion rate optimization) eller konverteringsoptimalisering; altså å gjøre små justeringer som du løpende måler effekten av for å sørge for at websiden fungerer så bra som mulig.

Det er nemlig først når så mange som mulig ender opp med å kjøpe noe av deg på websiden din at du virkelig får uttelling for markedsføringstiltak som driver dem dit.

3. Bruk testballong-metoden

I før-digital tid var det vanlig å legge et budsjett for året med oppsatte summer for de forskjellige aktivitetene, som man så brukte opp etter hvert som året skred frem.

Dette er en modell som ikke passer veldig godt til digitale aktiviteter, og som i verste fall får deg til å brenne av penger uten effekt.

Fordi vi på nett kan måle alt vi gjør, kan vi nemlig også passe på at pengene blir brukt der effekten er størst. Og om enkelttiltak fungerer eller ikke, vet vi ofte ikke før vi har prøvd.

Derfor er det viktig at du ikke nå sitter og tenker at du i 2015 skal bruke et bestemt beløp på AdWords, et bestemt beløp på Facebook og så videre.

Du kan selvfølgelig godt ha en samlet budsjettpott å disponere for digitale aktiviteter, men hvordan denne skal fordeles er det lurt å beslutte underveis.

Hvis du velger å drive “lean marketing”, som det ofte kalles, så bruker du alltid først en liten sum på en prøveballong: Prøv et par annonser på Google i et par uker, prøv et par betalte oppdateringer på Facebook og så videre.

Når du ser at noen prøvetiltakene beviselig fungerer, bruker du mer penger på nettopp denne aktiviteten. Aktiviteter som ikke fungerer blir avsluttet før du rekker å kaste bort for mye penger på dem. Og hele veien måler du nøye og gjør små justeringer underveis, slik at du alltid får mest mulig igjen for innsatsen.

NB! Her er det viktig å poengtere noe: Dersom du ser at en kanal ikke fungerer, så er det ikke sikkert at det er kanalen som er feil. Det kan hende at du gjør den på feil måte.

I klartekst: Om du for eksempel ikke får god nok ROI på Google-annonsering betyr ikke det nødvendigvis at du ikke bør bruke penger i denne kanalen. Men det betyr at du må justere det du gjør. Kanskje har du valgt feil søkeord? Kanskje har du gal budstrategi? Eller kanskje annonsen din er skrevet på feil måte? Alt dette er ting du kan og bør justere underveis.

Måling gir deg mulighet til å få løpende tilbakemeldinger, og digitale tiltak er aldri låste – du kan alltid justere utforminger, tekster, bilder, oppdateringer etc. løpende. Faktisk er dette en veldig viktig fordel med digitale tiltak, som du gjør lurt i å utnytte.

Digital markedsføring kan og bør ikke være et sjansespill. I stedet bør det være en systematisk prosess der du løpende sørger for at ting fungerer best mulig. På den måten får du alltid maksimal uttelling for markedsføringskronene, og et best mulig salg, enten budsjettet er stort eller lite.

Godt nytt år!


Lyst til å oppgradere nettkompetansen i 2015? Se kursoversikten her.

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *