Hvordan fungerer markedsføring på Facebook?

Hvordan fungerer markedsføring på Facebook?

Vurderer du markedsføring på Facebook, men er litt usikker på hvordan du griper det an? – Da finner du en grunnleggende tinn-for-trinn oppskrift her.

Er du vant til tradisjonell markedsføring, tenker du kanskje at markedsføring handler om å kjøpe annonser. Det stemmer imidlertid ikke for Facebook, selv om du absolutt bør vurdere å betale litt (men vi snakker om hundrelapper og ikke tusenlapper).
20140716-110718-40038767.jpg

Den smarteste måten å drive markedsføring på Facebook handler i stedet om din egen Facebook-side. På denne siden kan du lage oppdateringer som du så kan betale for å få tydelig fram i brukernes nyhetsfeed. På den måten får du oppmerksomhet om budskapet ditt fra akkurat den målgruppen du ønsker, for en temmelig rimelig penge.

Men la oss ta det skritt for skritt. Slik driver du markedsføring på Facebook:

1. Lag din egen Facebook-side.

For å lage en egen side med full funksjonalitet må du være på Facebook som person først. Du må altså ha en Facebook-profil. Når du så er pålogget Facebook med din personlige bruker, kan du lage en Facebook-side for firmaet ditt. Hvis du er i tvil om hva slags sidetype du bør velge, så les dette blogginnlegget.

Sett opp siden din med topp-bilde og profilbilde, og fyll ut relevant informasjon om bedriften din.

2. Lag et par innlegg på siden.

Før du begynner å bygge antall likere på siden, så er det lurt å ha noen innlegg inne. Dette gjør at mulige likere som sjekker ut siden din se at de faktisk kommer til å få noe fornuftig informasjon fra deg om de velger å like siden din.

Lurer du på hva du skal lage innlegg om, så kikk på dette blogginnlegget for noen konkrete tips.

3. Jobb med å få likere.

Dette var et viktigere ledd i prosessen før enn enn nå, men det er fortsatt en del å hente på en liker-skare.

Opprinnelig var jo hele poenget med Facebook som markedskanal at du hadde en side, fikk folk til å like siden og så kunne oppdatere på slik at det kom ut i nyhetsfeeden til alle likerne. Men etter endringer Facebook gjorde i 2012 og 2013, er det nå blitt slik at du kun når ut til noen få av likerne dine uten å betale for det (estimert ca 10 % sommer 2014). Og når det nå er slik at du uansett må betale for å nå ut, så kan man jo argumentere for at det er liten vits i å jobbe for å få likes først – da kan du like gjerne betale for å nå den målgruppen du ønsker å nå med hvert enkelt innlegg. (Er du interessert i denne debatten, så les for eksempel dette blogginnlegget av HPN Hansen.)

Argumentet for likevel å bygge likere er at dette er en helt spesialisert målgruppe, som faktisk ønsker å høre fra deg. Og du kan jo også betale for å nå ut til nettopp disse brukerne i nyhetsfeeden også.

Vil du jobbe med å bygge likere, finner du noen tips i dette blogginnlegget.

Velger du å la være, kan du hoppe over dette punktet og gå rett til neste:

4. Promoter innlegg i nyhetsfeed

Dette er egentlig det viktigste punktet i prosessen nå, men punkt 1 (og tildels 2) er en forutsetning for at dette skal virke.

Trikset nå er at du lager innlegg som har en tilstrekkelig markedsverdi til at det er verd å betale for å promotere dem. Dette kan selvfølgelig i sin mest banale form være at du promoterer et produkt direkte. Et eksempel på en slik oppdatering ser du her:

20140716-190224-68544449.jpg

En annen variant er at du arrangerer en konkurranse. Her får du ekstra drahjelp fordi nære venner av de som kommenterer på innlegget ditt også kan få sett innlegget i nyhetsfeeden uten at du betaler for det. Slik gratis spredning via venner ligger innebygd i systemet til Facebook.

Her er eksempel på en typisk konkurranse-oppdatering:

20140716-190639-68799264.jpg

En tredje variant er at du lager oppdateringer om arrangementer og hendelser som du ønsker at kunden din skal ta del i. Her er et eksempel på dette:

20140716-191807-69487415.jpg

Det aller mest effektive er imidlertid om du kan gi kunden din noe som han gjerne vil ha og oppfatter som verdifullt, samtidig som du selv får en ringeliste med varme leads. Et typisk eksempel på dette er at du gir bort en gratis rapport eller en ebok, og for å få den må bruker fylle ut litt informasjon om seg selv (epost, navn, firma mm). Her får du en flott kontaktliste som du kan markedsføre deg mot senere, enten pr epost, telefon eller på andre måter:

20140716-212351-77031334.jpg

Det er altså bare fantasien som setter grenser for hva du kan lage av oppdateringer. Men når du har laget en oppdatering som det er verd å markedsføre, så er den enkleste måten å klikke på knappen rett under oppdateringen:

20140716-192520-69920999.jpg

Her kan du selv velge både hvor mye du vil betale (og følgelig hvor mange du ønsker å nå ut til), og hvilken målgruppe du ønsker å nå.

Har du lyst til å lære mer om markedsføring i sosiale medier? – Vi i Webgruppen holder en rekke kurs om dette: Se alle kurs om markedsføring i sosiale medier.

Nina Furu

2 kommentarer til «Hvordan fungerer markedsføring på Facebook?»

  1. Hei! Dette ser interessant ut. 🙂
    Jeg skal starte med undervisning i gitar og har opprettet en side for “Gitarkurs”, men hvilke muligheter har man for at folk kan melde seg på mitt kurs via Facebook? Ser det finnes muligheter for å legge til knapper for “Kontakt, Registrer”, etc, men da må man henvise til en webside og det har ikke jeg. Jeg tenker å kjøre 8-ukers kurs én eller to ganger i uken, så en kalender hvor man legger opp kurset, hadde vært ypperlig.
    Er dette mulig, tror du/dere?

    1. Jeg ville anbefale deg å lage en webside hvor du kan ha denne funksjonaliteten. WordPress er en gratis løsning, og du kan også legge inn kalenderfunksjonalitet, bestilling og andre ting som ferdige innstikk og widgets. Du kan også da legge inn disse sidene som undersider på Facebook, men husk at Facebook innholdsapper/undersider ikke vises på mobil, og at mesteparten av bruken på Facebook er mobil.

      Den beste måten å promotere ting på Facebook er derfor ofte å ha websider for det som du så deler som innlegg på din Facebook-side, og så betaler du for å fremme disse innleggene i nyhetsfeeden for brukere som er i målgruppen.

      Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *