36 regler for sosiale medier

Denne samlingen kommer fra magasinet Fast Company sitt nye september-nummer, så her har jeg absolutt ikke suget av eget bryst. Les originalartikkelen her, med alle referanser til opphavsmenn og -kvinner for hver regel.

Reglene er imidlertid så ekstremt gode at jeg tillater meg en norsk oversettelse:

1. Hvis alt du gjør er å svare på klager, så er klager det eneste du får.

2. Stopp og spør deg selv: Ville et ekte menneske ha sagt dette?

3. Alle sier at de ikke vil ha reklame. Det de egentlig mener er at de ikke vil bli snakket ned til.

4. (For)brukeren er på sin egen side. Ikke på din.

5. Når kapitaliseringsgraden stiger, synker (for)brukeropplevelsen.

6. Ikke prøv å være smart. Bare vær smart.

7. Sosial tilstedeværelse er 24/7, ikke et engangsstunt.

8. Skriv alltid et svar.

9. Ha en ROI. Alltid. (ROI = return on investment)

10. Folk vil heller snakke med Telenor-Tove enn med Telenor.

11. Løs problemer for folk som snakker om deg, selv om de ikke snakker til deg.

12. Alt kommer ikke til å fungere, og det er helt greit.

13. Ta til deg negativ omtale om din merkevare.

14. Alle har innflytelse.

15. Om fans sprer ditt innhold uten din tillatelse, tilby deg å hjelpe dem.

16. Det er lov å drive brukerne til ditt nettsted og ikke til Facebook sitt.

17. Oppdater siden din, eller slett den.

18. Ikke tving folk til å gjøre X, Y og Z. Det holder med X.

19. I fjor: Spy ut innhold. I år: Optimaliser innholdet.

20. Bli bestekompis med Facebook-redaktøren din!

21. Sosiale medier eksisterer ikke i et vakuum. Få sosiale medier og andre kanaler til å spille sammen.

22. Desktop er allerede vunnet terreng. Kampen står på mobil.

23. Hvis du ikke kan se et økonomisk overskudd, har du kastet bort pengene dine.

24. Folk slåss for personvernet sitt.

25. Den eneste måten å oppskalere word-of-mouth er gjennom betalt annonsering.

26. Ha en kriseplan.

27. Ikke bruk annonser til å støtte opp dårlig innhold. Bruk det til å aksellerere virkelig bra innhold.

28. Glem enkeltpersoner. Du lager innhold som understøtter dannelsen av grupper.

29. Folk ønsker ikke å handle der hvor de henger med vennene sine.

30. Konkurranser og loddtrekning er helt ok, hvis du vil fostre kortvarige forhold.

31. Folk bryr seg om hva du hadde til frokost – hvis du er et matvaremerke.

32. Pinterest funker.

33. Dine fans eier merkevaren din.

34. Hvis sosiale medier kjeder deg, er det fordi du prøver få ut mer verdi enn du selv skaper.

35. Tenk lenger enn til forfengelighetsmål som antall followers.

36. Det er en organisme, ikke en prosess.


Hvis jeg får lov til å legge til en liten regel til for egen regning, er det denne:

Representer din bedrift i sosiale medier selv. Det er mye lettere å faktisk være autentisk enn å late som om man er det!

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *