Hvordan sette opp Google Analytics

Gratisverktøyet Google Analytics er kanskje din aller beste kilde til kundeinnsikt. Analytics hjelper deg å se hva kundene gjør på ditt nettsted, hvilket innhold kundene liker og hva som ikke fungerer så godt. I tillegg kan du finne ut hvilke markedsføringstiltak som fungerer og hva som er «penger ut av vinduet». Men dette krever altså at du har satt opp Google Analytics.

Første gangs oppsett

Google Analytics fungerer slik at det er et lite script i kildekoden på siden din som samler inn data. Dette scriptet må legges inn. Slik gjør du:

Hvis du ikke har konto fra før:

Hvis du selv ikke har Google Analytics-pålogging fra før må du da gå til www.google.no/analytics og velge «opprett en konto». Her blir du bedt om å fylle ut nettstedsinformasjon og URL i et skjema som dette:

Husk å stille inn tidssone i Google Analytics

Husk å stille inn riktig tidssone. Hvis du ikke gjør dette vil alle klokkeslettene i din Google Analytics bli feil, og du kan komme til å å tro at du har mest trafikk på andre tider av døgnet enn det som er tilfellet.

Du velger om du vil dele dine data (anonymt) med Google eller ikke. Har du disse valgene avkrysset vil du få anledning til å se dine egne tall opp mot en benchmarking innen den bransjen du har satt opp. Bransjeinndelingen er dessverre ganske grov, men det er likevel nyttig å se disse dataene.

Hvis du har konto fra før:

Hvis du selv allerede har en Google Analytics-pålogging kan du simpelthen logge deg på med denne. Så trenger du å lage Analytics-script for en ny side. Dette gjøres slik:

  1. Logg deg på Google Analytics
  2. Klikk på «Administrasjon»
  3. Klikk på listeboksen under kontoer
  4. Velg «lag ny»

Her klikker du for å lage ny konto i Google Analytics

 

Hvis du allerede har konto og satt opp måling på siden, men får ikke tall:

I så fall kan det hende for eksempel at du har redesignet ditt nettsted og at sporingsscriptet ikke er blitt med i de nye malene. I så fall trenger du å finne et script som allerede er generert, og det gjør du her:

  1. Logg på Google Analytics
  2. Velg «Administrasjon»
  3. Velg «Sporingsinfo» i midtre kolonne
  4. Velg «Sporingskode»
  5. Kopier sporingskoden

Finn Google Analytics sporingskode

Slik ser sporingskoden ut

Denne koden (fra og med <script> til og med </script> må nå limes inn i kildekoden for ditt nettsted. Koden skal limes inn i <head>-elementet av kildekoden, rett før </head>-koden. Dette kan du ikke nødvendigvis gjøre selv, men din programmerer eller designleverandør kan hjelpe deg med dette. Det er veldig fort gjort.

Det finnes også en annen mulighet til å legge inn koden, nemlig å bruke det som heter Google Tag Manager. Dette kan du eventuelt lese mer om her. Den metoden som er beskrevet over, er imidlertid ofte den enkleste for å komme raskt i gang. Dersom ditt nettsted allerede benytter Tag Manager, må du imidlertid bruke denne til å legge inn Analytics-scriptet.

Når koden er installert trenger du bare å logge deg på www.google.no/analytics for å se tallene som gradvis tikker inn. Vær forberedt på å vente i hvert fall noen dager før du får tall som er verd å se på. Jo lenger koden har ligget inne på siden, jo mer pålitelige tall får du.

Lyst til å lære mer om webanalyse?

Vi i Webgruppen har en rekke kurs i Google Analytics.

Vi håper å se deg på et kurs hos oss!
 

 

 

Eksempel på en digital markedsplan

Det finnes mange måter å skrive en markedsplan for nett/digitale kanaler på.

Her finner du ett eksempel på et oppsett som jeg av og til bruker på mine kurs:

Eksempel på digital markedsplan (Word-dokument)

 

Dette eksempelet kan du godt laste ned, tilpasse og bruke i ditt eget arbeid Filen er en åpen Word-fil så det er lett å jobbe videre med dokumentet.

Har du lyst til å lære mer om digital markedsføring? – Da anbefaler jeg spesielt Sertifiseringskurs i Digital Marketing, som vi arrangerer i Webgruppen og der jeg og kollega Jakob Thyness er lærere. Vi får veldig bra tilbakemeldinger på dette kurset, som går over fem dager og gir deg hele bredden i fagfeltet.

digital-markedsplan

3 trinn til å jobbe effektivt med søkemotoroptimalisering (SEO)

3-trinn-seoDet å jobbe for å få best mulig søketreff-plasseringer på Google er viktig for de fleste. Søkemotoroptimalisering, eller SEO forkortet, er derfor del av jobb-beskrivelsen for de fleste nettmarkedsførere og web-redaktører.

Samtidig er dette et enormt fagfelt, hvor man fort kan miste både oversikten og motet.

På våre kurs anbefaler vi derfor ofte denne 3-trinns planen for å jobbe med SEO:

Trinn 1 – en årlig gjennomgang av mulige problemområder

Når du begynner å jobbe med SEO for første gang, og også årlig deretter, anbefaler vi å ta en gjennomgang med forskjellige verktøy for å avdekke mulige problemer i forhold til nettstedets søkesynlighet.

Noen verktøy som er viktige å bruke i denne sammenhengen er:

  • Google Analytics – får siden stadig mer trafikk fra Google, eller synker tallet?
  • Google Search Console – hvilken synlighet har du på de enkelte søkeord? Er det indekseringsproblemer som flagges fra Google? Har du mange 404-feil?
  • Google Mobile Friendly Test – sjekk om siden er mobilvennlig. Hvis ikke blir du straffet med dårligere rangeringer.
  • Google Page Speed Insights – sjekk hvor rask siden er. Sider som er for trege straffes med dårligere rangeringer.

Verktøyene over er gratis. Hvis du ønsker å gå enda videre i diagnostikken, finnes det betalte proffverktøy som også kan avdekke en rekke problemer:

Hensikten med en slik gjennomgang er å utvikle en arbeidsliste for oppretting og forbedring.

Trinn 2 – Løpende overvåking av trafikktall

Følg med  Google Analytics eller annet webanalyseverktøy løpende, og sett gjerne opp varslinger dersom trafikk fra Google synker under et gitt nivå. Om du integrerer Google Analytics med Google Search Console kan du også knytte varslinger til synkende trafikk på enkelte ord.

Du bør alltid ha en liste med dine viktigste søkeord, slik at du kan monitorere disse spesielt. Denne listen kan også justeres utfra erfaringsbaserte tall om hvilke søkeord som gir deg den mest lønnsomme trafikken (høyest konverteringsrate og/eller høyest målverdi).

For å huske å følge med på dette, er det lurt å lage et eget dashbord i Google Analytics med SEO-målinger, slik at du kan sette opp denne til å sendes automatisk til deg selv hver måned.

Trinn 3 – SEO i innholdsproduksjon

Når du jobber med løpende innholdsproduksjon er det viktig at du hele tiden tenker SEO, særlig når du skriver overskrifter. Driver du content marketing bør hver enkelt artikkel ha søkeord/søkefrase som den er tenkt å skulle rangere på, og så bør denne frasen forekomme i overskrift (og følgelig også i title tag).

Bruker du WordPress anbefaler vi at du laster ned innstikket Yoast SEO som hjelper deg å plassere fokus-søkeordene riktig i de forskjellige tekstelementene på siden.

Men uansett hvilket webpubliseringsverktøy du bruker bør du passe på at de viktigste søkeordene finnes

  • I overskrift / title tag
  • I ingress / meta description
  • Flere ganger i teksten
  • I lenketekster
  • I mellomtitler
  • Eventuelt i filnavn på bilder
  • Eventuelt i bildetekst og alt-attributt

Hvis du jobber med disse tre trinnene på en systematisk måte, tror jeg at jeg kan love deg stadig bedre resultater fra Google!

Lyst til å lære mer om søkemotoroptimalisering? – Kom på kurs da vel!

Webgruppens kurs i søkemotoroptimalisering

 

 

Slik regner du ut CPA – Cost Per Aquisition

custom-designed-sneakers-14CPA (Cost Per Aquisition) er en av de aller viktigste måleparametrene på nett: Hvor mye betaler du for å få en faktisk, betalende kunde?

Tenk deg situasjonen: Du har en nettbutikk og selger joggesko. Et par joggesko koster for eksempel 1000 kroner for kunden, og du har et overskudd på (for eksempel) 500 kroner per par.

Så lenge du betaler mindre enn 500 kroner for å få en betalende kunde, så tjener du penger. Men hvis du må betale over 500 kroner for å få en kunde, går prosjektet med tap.

Det viktigste måleparameteret blir da: Hvor mye må du betale for å få en kunde? Dette er det som på fagspråket kalles CPA – Cost Per Aquisition, eller pris per kunde på norsk.

Hvis du kjøper annonser der du betaler per klikk, er det lett å regne ut CPA. Annonsering på Google AdWords er PPC (pay per click) annonsering. Også på Facebook kan du bestemme om du vil betale per visning eller per klikk, og hvis du velger å betale per klikk får du også her en forutsigbar CPA.

Det vil si, du får en forutsigbar CPA dersom du vet et annet veldig viktig måltall, nemlig din konverteringsrate eller CR (Conversion Rate) på engelsk. CR er prosentandelen av kunder som kjøper på din side.

La oss ta et regneeksempel: Hvis du kjøper PPC-annonsering på Google og betaler 5 kroner per klikk, koster det deg 500 kroner å få 100 kunder inn i nettbutikken din. Hvis 10 % av disse kjøper av deg, blir prisen per kunde 500 / 10 = 50 kroner. Når det koster deg 50 kroner å tjene 500 kroner er det veldig god butikk! Hvis bare 1 % av kundene kjøper, blir regnestykket i stedet 500 / 1 = 500 kroner, og det er akkurat break even i det eksempelet vi satt opp over.

Eller med andre tall: Hvis du i stedet må betale 30 kroner per klikk, koster det deg 3000 kroner å få 100 kunder inn i nettbutikken. Hvis konverteringsraten din fremdeles er 10 %, så koster det altså 3000 / 10 = 300 kroner per kunde. Du har en CPA på 300, og siden du tjener 500 per salg så er dette fortsatt lønnsom virksomhet.

Hvis du liker det matematisk, så er formelen for å regne ut CPA slik:

Skjermbilde 2015-04-24 kl. 10.04.07

Altså: Prisen per kunde = prisen for 100 klikk delt på konverteringsraten.

Og hvis du lurer på hvordan du finner ut konverteringsraten din, er dette noe som kan settes opp i Google Analytics. Slik setter du opp konverteringsrateberegning i Google Analytics (artikkel på engelsk).

Hvis du regner ut din CPA og passer på at du ikke byr mer enn CPA’en tilsier for annonseklikkene du kjøper, kan man kanskje si at det er vanskelig å gå med tap på nettannonsering. Naturligvis forutsatt at du har en rimelig konverteringsrate på nettstedet ditt.

Har du lyst til å lære mer om web? Vi i Webgruppen har en mengde forskjellige kurs.