Når bør du prøve annonsering på Facebook?

Når bør du prøve annonsering på Facebook?

Mange som har firmasider på Facebook er usikre på når det er riktig å prøve betalt fremming/annonsering. Her er noen gode tips for deg som skal teste dette for første gang:

Sørg for at siden er presentabel

Du bør aldri betale for å fremme innlegg på en side som ikke er godt satt opp. Hvis folk liker annonsen vil de bli nysgjerrige på firmaet, og klikke seg inn for å se på siden. Da er det viktig at det ser bra ut! Det betyr at du må ha:

  • Et profilbilde som representerer virksomheten din (feks logo eller del av logo) som vises tydelig i miniformatet 32 x 32 pixler.
  • Et coverbilde eller -video som gir seer en god følelse knyttet til bedriften eller virksomheten din.
  • Minst 10 innlegg fordelt over litt tid, som alle representerer gode og interessante poster bruker kan få i nyhetsfeeden sin om han velger å følge din side.
  • All informasjon i “Om” seksjonen er fylt ut.
  • Du har lagt opp et bilde og en tekst i “Vår Historie” slik at denne ikke står som et tomt, grått felt på siden.

Bruk Ads Manager og ikke “Latmannsknappen”

Det er enkelt å fremme et innlegg ved å klikke på “Frem”-knappen som står under innlegget, men velger du denne metoden er det mange innstillinger du burde gjøre som ikke er tilgjengelige for deg.

De som jobber profesjonelt med fremming og annonsering på Facebook bruker alltid Facebook Ads Manager. Denne kommer du til ved å bruke en PC (ikke mobil), gå inn på Facebook, klikke på tannhjulet øverst til høyre og velge “Opprett annonse”.

Her får du nemlig muligheten til å bestemme hvor annonsen skal vises (anbefaler først og fremst å vise den i folks nyhetsfeed, ikke så mye i nettverk, i Messenger etc.), nøyaktig hvilke folk du vil den skal vises for (anbefaler deg å stille inn både sted, alder/kjønn og interesser for å treffe best mulig).

Velg målsetting “Engasjement” i første omgang.

Lag en god målgruppe

Når du annonserer på Facebook kan du selv bestemme hvem som skal se annonsen din i sin nyhetsfeed. Her er det viktig at du matcher budskapet i innlegget med publikum. Selger du en kjærlighetsrooman, så målrett mot de som er interessert i kjærlighetsromaner – selger du make-up så målrett mot de som er interessert i mote og skjønnhet, og så videre.

Facebook har fantastisk mange muligheter for å segmentere presist, og jo flinkere du er til å velge riktig målgruppe, jo bedre fungerer markedsføringen. De fleste velger å segmentere i tre nivåer:

  • Geografi – hvor ønsker du at annonsen din skal bli vist?
  • Demografi – angi kjønn og alder for de du vil skal se annonsen
  • Psykografi – legg inn noen stikkord for interesser som de som ønsker å kjøpe produktet ditt har

Lag et godt innlegg

Du kan bruke et innlegg du allerede har på siden som annonse, eller du kan lage et innlegg inne i Ads Manager. Velger du det siste vil innlegget ikke ligge som et vanlig innlegg på siden din, men det vil likevel komme opp i nyhetsfeeden for de du har bestemt.

Det er vanlig for nybegynnere å bruke eksisterende innlegg. Da er det også enkelt å se respons og rekkevidde på innlegget inne på siden din.

Bare pass på at innlegget egner seg til å bli fremmet. Det betyr at det bør ha bra bilde/video, bør snakke om et konkrete produkt eller en tjeneste og ha en konkret call-to-action, altså at du oppfordrer kunden til å kjøpe. Her er ett eksenmpel på et slikt innlegg:

eksempel på Facebook-annonse

Du kan selvfølgelig også gjerne legge inn telefonnummer eller lenke til bookingside i teksten.

Test annonsen i kort tid

For å se om du får respons, er det lurt å ikke bruke for mye penger innledningsvis. Du kan ofte teste med bare et par hundrelapper, dersom du setter opp kort annonsetid – helst bare 1-2 dager. Dette stiller du inn selv i Ads Managerr, og du kan også se eksempel på hvor mange du vil nå ut til og hvor mye engasjement du vil få for det budsjettet du har lagt inn. (Merk at estimatet er per dag, så velger du to dager får du altså dobbelt så mye som estimatet viser og så videre.

Pass på å følge med og se om det har noen effekt. Hvis ikke du synes du får nok ut av annonsen, prøv å endre noe og prøve igjen, nok en gang med lavt budsjett og kort tid, inntil du finner ut hva som fungerer for deg!

Lykke til!

 

Har du lyst til å lære mer om markedsføring på Facebook? – Vi i Webgruppen har mange kurs om dette og andre emner innen digital marketing.

Betalt fremming på Facebook

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *