Slik utnytter du de nye innleggsalternativene på Facebook

Du har sikkert lagt merke til at du har fått noen nye alternativer der hvor du publiserer nye innlegg på firmasiden din på Facebook. De ser omtrent slik ut:

Hvilke alternativer som er mulige for hver side, kommer an på typen side og på hvilke innstillinger som er gjort. Eksempelet under er basert på Facebook-siden til Webgruppen, som er en lokal sidetype.

Faktum er uansett at disse nye valgene gjør det enklere for deg å oppnå resultater med Facebook-siden. Under får du en rask gjennomgang av hver av punktene og hva de gjør:

Del et bilde eller en video

Klikker du på denne, får du opp en serie “maler” for forskjellige innlegg du kan lage på siden:

Å bruke denne knappen gjør det rett og slett enklere å lage innlegg som ser ut og oppfører seg slik du ønsker. I tillegg blir det enklere å se hvilke forskjellige muligheter du har.

Annonsér for bedriften din

NB! Dette valget er ikke noen erstatning for å fremme innlegg – der er det fremdeles Frem-knappen på det enkelte innlegget, eller (for de som ønsker flere alternativer) Facebook Ads Manager som er de riktige valgene.

Det knappen gjør, er imidlertid å gjøre det enklere  å annonsere for selve bedriften/Facebook-siden – uavhengig av det enkelte innlegg. Knappen gir disse undervalgene:

Her vil nok et av de mest brukte alternativene bli “Promoter siden din”, som er valget dersom du ønsker å få flere likere på siden. Velger du dette fra menyen over, kommer du inn i Ads Manager på riktig sted, og får en ferdig utfylt annonse som ser slik ut:

Et par av undervalgene i denne knappen finnes også direkte tilgjengelig gjennom de neste hurtigknappene:

Få folk til å ringe deg

Dette valget lager automatisk en annonse for firmasiden, der handlingsknappen er en ringe-knapp. Denne annonsetypen kjøres naturlig nok kun i Facebook-appen på mobil, og ikke på desktop.

Få meldinger

Denne knappen gjør nesten identisk det samme som den foregående, men handlingsknappen er her “Send melding”. Denne kjører både på app og i nettleser/på desktop.

Hjelp folk med å finne bedriften din

Dette er nok en variasjon på samme tema, men her er handlingsknappen knyttet til å få en veibeskrivelse fram til bedriften. Denne knappen finnes kun der sidetypen er lokal og/eller det er lagt inn geolokasjon på bedriften.

Opprett et arrangement

Med denne knappen kan du opprette et arrangement på vegne av bedriften.

Opprett et tilbud

Dette er en spesialknapp som gir deg muligheten til å lage egne tilbud som så kan fremmes i nyhetsfeeden:

Ønsker du å gi direkte tilbud i kundens nyhetsfeed er det mye å hente på å utforske mulighetene i denne innleggstypen.

Skriv et notat

Denne sidetypen gjør at du kan lage en lenger tekst som blir liggende på Facebook-siden din. Er du interessert i å utforske mulighetene for å bruke denne funksjonaliteten i markedsføringsøyemed, anbefaler vi denne artikkelen fra Social Media Examiner.

Start en direktesendt video

Enkelte sider har også denne knappen:

Denne knappen gjør det mulig å publisere til Facebook Live, altså å sende en video i sanntid på Facebook. Videoen blir også liggende som innlegg på tidslinjen, og kan ses senere av de som ønsker.

Direktesendt video fra firmasider på Facebook er kun tilgjengelig fra sider som er verifiserte. Verifiseringsfunksjonaliteten er i skrivende stund ikke enda rullet ut til alle norske sider.

 


Har du lyst til å lære mer om sosiale medier? Vi i Webgruppen har mange kurs. 

 


Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *