Hvordan kjøpe annonser på Instagram?

Her er trinn-for-trinn-forklaringen på hvordan du går fram for å kjøpe annonser på Instagram:

Eksempel på Instagram-annonse, her fra Adams Matkasse
Eksempel på Instagram-annonse, her fra Adams Matkasse

Annonser på Instagram er betalte innlegg som kommer opp i nyhetsfeeden for den valgte målgruppen. Til forskjell fra vanlige Instagram-innlegg, går det an å klikke på annonsen. Det er heller ikke nødvendig at de som ser annonsen følger bedriften på Instagram. Se eksempel til høyre.

Du lager Instagram-annonser selv, gjennom annonsegrensesnittet på Facebook. Prisen beregnes på samme måte som Facebook-annonser, hvilket betyr at du ofte kommer langt med hundrelapper.

Slik gjør du for å lage en Instagram-annonse på enkleste måte:

  1. Du må ha en Facebook-side for bedriften din.
  2. Du må koble Facebook-siden sammen med Instagram-kontoen til bedriften. Dette gjør du når du er på siden din på Facebook, velger “Innstillinger” og så “Instagram-annonser”:
Figur som viser hvor du klikker for å koble sammen Facebook og Instagram
Her klikker du for å koble sammen Instagram-kontoen og Facebook–siden

Nå er du klar for å lage annonsen:

  1. Lag en Facebook-post for annonsen du vil lage. Både bildeposter og lenkeposter fungerer.
  2. Figur som viser hvor du klikker for å lage nye annonser på Facebook
    Her klikker du for å lage nye annonser på Facebook

    Klikk på den lille svarte trekanten øverst i høyre hjørnet på Facebook (i den blå stripen) og velg “Opprett annonse”) – se figur til høyre.

  3. Velg annonsetypen “Frem innleggene dine”.
  4. Hvis du er administrator på flere firmasider, så velg relevant firmaside.
  5. Velg det innlegget du ønsker å fremme fra rullgardinmenyen.
  6. På neste side får du nå muligheten til å velge målgruppen for annonsen din. Her har du alle alternativer som finnes på Facebook; kjønn, alder, beliggenhet, interesser og veldig mye mer. (Fordi Facebook eier Instagram, og fordi brukeren har Facebook-appen og Instagram-appen på samme mobil, overfører Facebook enkelt kunnskapen om bruker over til Instagram.)
  7. Velg hvor mye penger du vil bruke – du ser ute i høyrespalten hvor mange du får for det beløpet som er valgt. I eksempelet under ser du hvordan du for eksempel når mellom 700 og 1800 brukere på Instagram for 55 kroner per dag. Prisen vil variere etter den målgruppen du har valgt. Grunnen til at beløpet ikke kan angis nøyaktig, er at det kommer an på hvor mange andre som også vil annonsere mot de samme brukerne samme dag:
    Figur som viser hvordan man ser annonsepris på Instagram
    Slik ser du annonsepris på Instagram

     

  8. Gå videre til neste side. Her kan du nå se hvordan annonsen vil bli seende ut både på Facebook og Instagram.
  9. NB! Klikk for å fjerne oppføringene på Facebook hvis du bare vil ha annonsen på Instagram. Hvis ikke kjøres den begge steder! 
    Figur som viser hvordan man bare får annonsen på Insagram og ikke på Facebook
    Husk å fjerne de annonsestedene du ikke vil ha med

     

  10. Gratulerer, du er nå i gang med Instagram-annonsering!


Har du lyst til å lære mer om annonsering og markedsføring i sosiale medier? – Sjekk ut våre kurs.

Nina Furu

Én kommentar til «Hvordan kjøpe annonser på Instagram?»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *