Hva er gjennomsnittlig klikkrate (CTR) for annonser på nett?

statistikkEt viktig måleparameter på nett er CTR (click through rate), som altså er prosentandelen av de som har blitt eksponert for annonsen, som faktisk klikker.

Men hvor mye er egentlig gjennomsnittlig CTR (klikkrate)? Hvordan står det egentlig til med egne resultater?

Her er noen relevante tall i 2015:

Benchmarking-tall:

8,6 er gjennomsnittlig klikkrate fra organisk søketreff på Google. Dette tallet er regnet ut av meg som et gjennomsnitt for alle de 10 første plasseringene. I virkeligheten avhenger CTR av plassen. Første organiske søketreff på Google har en CTR på hele 31 %! (Kilde: Moz.com)

Ca 3 % er gjennomsnittlig klikkrate på epost (Kilde: Mailchimp)

2 % er gjennomsnittlig klikkrate fra annonser på Google, såkalte Google AdWords. (Kilde: Wordstream)

0,06 % er gjennomsnittlig klikkrate for bannerannonser i nettaviser og nettmagasiner (Kilde: SmartInsights)

0,04-0,05 er gjennomsnittlig klikkrate for annonser på Facebook (Kilde: Quora)

Dette sier jo en hel del om hva man får igjen for annonsekronene …

button (7)

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *