Hva er Inbound Marketing?

Inbound Marketing er en variant av innholdsmarkedsføring (content marketing) der du får kunden til å komme til deg, i stedet for at du selv maser på kunden.

Å drive med inbound marketing handler ofte om å lage “kundemagneter” som tiltrekker seg potensielle kunder. Slike magneter kan være nyttige videoer, bloggartikler, ebøker og mye annet.

Det norske inbound marketing-byrået Inbound Norway har laget denne figuren for å forklare inbound marketing (modellen er en fornorsking av HubSpot sin amerikanske modell, som brukes over hele verden):

Som du ser handler det her om å bruke en rekke virkemidler som blogger, sosiale medier, landingssider, epostmarkedsføring mm, som til sammen gjør at man driver inbound marketing.

I første omgang er målet å tiltrekke seg nye kunder. Typisk skjer dette ved at kunden søker etter informasjon på Google og får opp leverandørens firmablogginnlegg, eller at han ser et spennende gratis tips delt i sosiale medier. Dette gjør at han klikker seg inn til en av leverandørens landingssider (blogg, webside e.l.).

Der må man så få kunden til å gi fra seg kontaktinformasjon, slik at man kan følge ham opp senere. Dette kan skje ved at man tilbyr en gratis ebok, et lite videokurs eller noe annet verdifullt innhold (såkalt “premiuminnhold”), mot at kunden oppgir sin epostadresse eller annen kontaktinformasjon.

Deretter kan man markedsføre mot denne kunden, typisk via epost. I noen tilfeller bruker man automatiske systemer (såkalt “marketing automation”) som gjør at kunden får tilsendt forhåndsdefinerte serier av eposter. Disse har vanligvis til hensikt å gjøre kunden mer og mer interessert i å kjøpe. Begrepet “leadsscoring” betyr at den potensielle kunden får “poeng” for hver interaksjon (å laste ned en ebok kan for eksempel gi 10 poeng, mens det å klikke seg inn på et blogginnlegg kan gi 2 poeng). Når poengsummen overskrider et visst nivå, kan det utløse at man tar nærmere kontakt med kunden, for eksempel per telefon.

Hensikten i “Selge”-fasen er selvfølgelig å gjøre ett eller flere salg til kunden.

Den siste fasen handler om å få kunder til å bli så begeistret at han anbefaler bedriftens varer eller tjenester til andre. Slike begeistrede kunder kalles “ambassadører”, og et firma som har en del ambassadører vil typisk få gode omtaler i sosiale medier uten å behøve å gjøre det selv.

Lyst til å lære mer om digital markedsføring?

– Vi i Webgruppen har en mengde kurs om salg og markedsføring på nett.

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *