Hvordan kan firmaer bruke Twitter?

Du har en webside, du har en Facebook-side, du har en Linkedin-side og du er klar for mer. Men hvordan kan egentlig firmaer bruke Twitter på en god måte?

20140719-232255-84175047.jpg

Nøkkelen ligger i å innse at Twitter er en annerledes kanal enn for eksempel Facebook. Dette gjelder ikke Twitter over hele verden, men her i Norge er det slik: Der Facebook handler om koseprat og kattunger, er Twitter mye «hardere», mer preget av det eksterne nyhetsbildet og samfunnsdebatten. Der Facebook handler om privatsfæren, handler Twitter om det offentlige rom.

I Norge er det faktisk også en helt klar demografisk forskjell på brukerne. Facebook har over 3 millioner brukere, og er for «hvermannsen». Ifølge TNS Gallup har Twitter ca 800 000 brukere i Norge, men svært mange av disse (estimert ca 40 prosent) er ikke aktive. De har laget en profil en gang, men følger ikke opp.

Og av de gjenværende kanskje 500 000 er bare halvparten jevnlig aktive. Hvilket gir oss kanskje 250 000 aktive norske Twitrere – vesentlig færre enn Facebook sine 3 millioner. Men her er poenget: Disse 250 000 brukerne er viktige personer! Mange av dem er journalister, mange er politikere, mange er aktive samfunnsdebattanter, hvilket gjør Twitter til en fantastisk arena for debatt og påvirkning. Og det gjør Twitter til en særdeles viktig PR-kanal!

Så hvordan kan bedrifter utnytte dette? – Først og fremst ved å tenke Twitter som en kanal mot presse og for omdømme, heller enn (som Facebook) en kanal for å drive kundedialog. (Selv om det kan være dette også.)

Er du flink til å bruke mentions (= klikkbare omtaler av navngitte brukere, for eksempel @NinaFuru) og hashtagger (= klikkbare referanser til bestemte emner, for eksempel #sosialemedier) kan du fort gjøre pressen oppmerksom på de sakene du ønsker å sette fokus på. Du kan også invitere andre til å svare eller spille tilbake på de emnene du twitrer om:

20140719-233245-84765396.jpg

På denne måten kan du altså profilere deg og din virksomhet som fagkompetanse innen et bestemt felt. Du kan også bruke Twitter til å «plante» saker som du håper pressen skal plukke opp. Eller du kan bruke Twitter til å fremme ditt/bedriftens syn på aktuelle saker:

20140720-102122-37282948.jpg

Dette betyr også at du kan og bør ha regler ala dette for Twitter:

  • Twitre om nyheter fra din verden; produktnyheter, lanseringer, oppdateringer mm.
  • … Eller kom med (helst noe kontroversielle) påstander om faget ditt eller saker som vedrører din virksomhet.
  • Spill inn på fagdebatter som vedrører ditt/bedriftens felt.
  • Finn de sentrale hashtaggene innen ditt fagfelt og pass på å bruke disse når du twitrer.
  • Gi mention til viktige meningsbærere innen din tematikk, slik at de svarer og dermed skaper blest om din nyhet for sine egne følgere.
  • Vær tilgjengelig for pressefolk om de følger deg opp med spørsmål knyttet til din twitring.

Lykke til!


Lyst til å lære mer om Twitter som PR- og kommunikasjonskanal? – Vi i Webgruppen har en rekke kurs om emnet:

Se alle kurs om Twitter som markedsførings- og PR-kanal

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *