Alt jeg vet om salg har jeg lært i smykkeboden

De som kjenner meg privat vet at jeg lager smykker som hobby og av og til selger disse på marked/torg/senter, bare for gøy. En ekstra bonus er hvor mye dette har lært meg om salg og markedsføring!

imageTorget (eller markedet, eller kjøpesenteret) er nemlig den mest direkte og umiddelbare formen for møte mellom kjøper og selger. Klarer du å stå ansikt til ansikt med kunden din og overtale, så kan du selge. Om du ikke klarer dette i virkeligheten, kommer du nok til å få problemer med å selge på nett også. Prinsippene er nemlig helt like.

Så her er noen lekser jeg har lært:

Produktet er alfa og omega. Du kan ikke selge folk noe de ikke vil ha.
I smykkeboden betyr dette riktig form og farge – og mye bling. På nett betyr det at du må ta utgangspunkt i brukerscenarier og informasjon som bruker etterspør. Det er dette han vil ha, ikke alle de andre tingene du måtte ha på hjertet. Og du oppnår vesentlig mer om du tilpasser deg deretter.

Kunden er konge. Du kan lokke og friste, men aldri tvinge.
Hvis du vil ha noens penger, må du tilby dem noe de ønsker seg mer enn å beholde pengene i lomma. I en god handel vinner begge parter: Kunden får noe fint, du får pengene. Og selv når det ikke blir noe salg, må du ta det med godt humør.

Interaksjon er viktig! Dialog teller!
Sitter du helt stille og venter at salget skal skje av seg selv, har du tapt. Du må snakke med kunden, lytte til kunden, foreslå relevante produkter og tilby alternativer du tror han vil like. Hvis ikke dette er et business-case for sosiale medier, så vet ikke jeg!

Det lønner seg å gi noe for å få noe.
Et av mine beste salgstriks i smykkeboden er en liten eske med små, rosa resteperle-armbånd. Disse deler jeg ut gratis når det kommer småpiker forbi. Småpikene blir overlykkelige, og mammaene kjøper i takknemlighet – eller bare fordi jeg fikk dem til å stoppe opp ved boden min. På nettet kaller vi dette for content marketing.

Du må tørre å selge! – Stopp kunden når han går forbi! (Janteloven suger.)
I begynnelsen av min hobby-karrière hadde jeg vanskelig for å være pågående nok. Det føles på en måte litt skummelt og unorsk å skulle stoppe folk, foreslå at de kikket på tingene mine og oppfordre dem til å kjøpe. Det var først da jeg oppdaget to ting at dette endret seg: 1) Det virker! Hvis du påkaller folks oppmerksomhet så får du den faktisk. Og da selger du mye mer enn om du bare venter på de som stopper av seg selv. 2) Hvis du genuint tror på produktet ditt, er det jo ikke galt å fremme det. Da gjør du jo faktisk kunden en tjeneste ved å gi ham sjansen til å kjøpe. Janteloven får heller gjemme seg til en annen dag!

Smil! Hele dagen! – Både du og kunden får det hyggeligere med god service.
Salgsjobben er en sjarmoffensiv. Ingen syns det er hyggelig å handle med deg om du er sur og grinete, men hvis du smiler selv så får du smil tilbake. Det koster ingenting å gi god service, og du selger mer av det. I tillegg blir du faktisk i godt humør selv av å smile til andre. Dessuten får du god vareprat, og godt omdømme er gull verd, både i smykkeboden og på internett.


Interessert i å lære mer om salg og markedsføring på nett? Se webgruppens kurs om emnet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *