Som firma: Er det lov å droppe Facebook som kanal?

No-Facebook-logoDet korte svaret på dette etter min mening er JA. Men det kommer helt an på hva din bedrift driver med, hvem som er dine kunder, og hvordan kundereisen fungerer i ditt tilfelle.

Faktum er jo at det er mange gode grunner for at et firma skal være på Facebook: Driver du med handel kan du drive gjensalg på Facebook. Driver du markedsføring kan du drive  kundepleie og driver du nettavis kan du løpende hente lesere gjennom nyhetsfeeden.

Men la meg ta et annet eksempel: Hvis du jobber business-to-business i en litt uglamorøs bransje, for eksempel stillasutleie. Tror du virkelig at dine kunder ønsker å ha en løpende småpratsdialog med deg på Facebook? Har du noe å si i kundens nyhetsfeed som hele tiden er interessant og engasjerende nok til at du fortsetter å være der? (I kundens nyhetsfeed, altså.) Eller er det sånn at du har mye mer å hente i andre kanaler?

I dette tilfellet tror jeg det siste er tilfellet. Selv eksisterende kunder av stillasutleie kommer neppe til å leie flere stillaser fordi om de har en relasjon til utleier på Facebook. De kommer til å leie stillas når de trenger det. Og de kommer enten til å velge en leverandør de allerede kjenner (i hvilket tilfelle du har kundens epostadresse og kan og bør drive markedsføring der), eller de kommer til å Google.

For stillasutleieren og andre som han, vil altså epost, søkemotoroptimalisering og AdWords være langt mer fornuftig bruk av markedsføringsressurser.

Når dette er sagt, så kan han selvfølgelig gjerne lage seg en Facebook-side også, hvis han har tid og kompetanse til løpende oppdatere Facebook-siden med så interessant innhold at det har noen som helst markedsføringseffekt. Og det er vanskelig å tenke seg et regnestykke hvor en slik innsats skal kunne gi positiv Return On Investment.


Lyst til å lære mer om relevant bruk av sosiale medier? Vi i Webgruppen har en rekke kurs om salg og markedsføring på nett.

One thought on “Som firma: Er det lov å droppe Facebook som kanal?

  1. Enig med du, MEN mener at selv stillasutleieren bør sørge for å være søkbar, delbar og nåbar på facebook. Ikke spesielt hensiktsmessig å skrive (og evt t.o.m. promotere) stilasrelaterte statusoppdateringer hver dag/uke, nei det er jeg enig i er bare tull. Men å droppe helt å være på face vil jeg ikke anbefale! 🙂 For mange, spesielt «18-30» er jo facebook den nye mailen. Også i b2b vil vi se etterhvert…

    Forøvrig takk for god blogg og nyttige delinger. Ha en herlig dag!

    -Øyvind

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *