De tre grunnreglene for content marketing (innholdsmarkedsføring)

three-simple-rulesContent marketing seiler opp som den viktigste trenden innen nettmarkedsføring for 2014, men det er tre grunnregler for content marketing som du ikke kan bryte om du vil lykkes:

1. Innholdet må ha en verdi

Det at du skriver en artikkel har ikke noen verdi i seg selv. Ikke det at du etablerer et community heller. Verdien oppstår først når du lager (eller formidler) innhold som er relevant, interessant og nyttig for din bruker.

Dette kan for eksempel være:

  • Guider
  • Ebøker
  • Veiledninger
  • Tips og triks
  • Fagnyheter
  • Bruksanvisninger
  • Tips til optimalisering
  • Case-studier

For å lage slikt innhold må du kjenne kunden din godt nok til at du vet hvilke behov han har for informasjon, veiledning eller for den sakens skyld underholdning, og så må du produsere innhold som søker å møte disse behovene.

2. Du må plassere innholdet der bruker finner det

Dette betyr at du må sørge for at innholdet er tilgjengelig der hvor din (eksisterende eller potensielle) kunde forventer å finne slikt innhold. I praksis betyr dette følgende flater:

  • Google
  • Nyhetsbrev
  • Sosiale medier

Hver av disse flatene har sine egne spilleregler som du må følge:

Google handler det i praksis om å finne ut av hva din prospektive kunde søker etter, og lage artikler som har disse søkeordene eller søkefrasene i overskriften. Hvis malen på nettstedet/bloggen din er riktig satt opp, og det ikke er enormt mange andre som skriver tilsvarende innlegg, vil artikkelen din komme opp som godt rangert søketreff på Google. Søkeord og overskrifter som benytter disse er verdidriverne.

epost er også overskriftene avgjørende. Her må du ha en mailingliste å sende nyhetsbrev til, og så må du passe på å skrive et subject-felt som tydelig viser mottager hvorfor han burde åpne akkurat denne mailen. I tillegg trenger du gode teasere inne i mailen, og calls-to-action som frister bruker til å klikke. Og husk at dette ofte må gjøres uten å basere den umiddelbare kommunikasjonen på bilder, siden bilder ofte blir blokket i mottagers epostleser. Det handler om mailingliste, subject-felt, lenke – og naturligvis landingsside.

I sosiale medier handler det om de raske, relevante berøringene. Morsomme bilder på Instagram og Facebook, jobbnyttige oppdateringer på Linkedin og Google Plus, og nyhets- og debattrelaterte kortinnlegg (med relevante hashtags og mentions) på Twitter. Timing, utforming og lekenhet er stikkord.

Husk også at de tre syndikeringskanalene (Google, Epost og sosiale medier) normalt ikke er enten-eller, men både-og. Vi produserer gjerne artikler sentralt som vi så tipser brukerne om både på Google, i nyhetsbrev og i sosiale medier. En og samme artikkel trenger å kunne fungere som landingsside både fra søketreff, epostteaser og oppdatering i sosiale medier.

3. Innholdet må skape verdi for deg også.

Det er supert å lage innhold som er av verdi for bruker, og ofte er dette vurdering nummer én når man skal sette seg ned og lage en sak. Samtidig er jo dette av liten verdi for bedriften selv, om man ikke også sørger for at oppdateringen har en verdi for bedriften også.

Dette er ofte så enkelt som at man husker på å lenke inn til salgssidene. Et eksempel: Du har skrevet en flott, liten sykkelguide som heter ”Slik gjør du sykkelen klar for våren”. Artikkelen gir leseren en mengde klare og konsise tips, og til og med en liten sjekkliste. Og nederst i denne artikkelen (etter at bruker har fått det verdifulle innholdet) skriver du: Du kan også kjøpe pussesett til sykkel i vår nettbutikk. Den understrekede teksten lenker inn til den aktuelle produktsiden i nettbutikken.

jabjab

Man kan også legge til rette for dette i selve malen på innholdsnettstedet, slik at man ikke behøver å tenke på det i hver enkelt artikkel. Da handler det ofte om å ha bunnelementer og høyrespalteelementer som er salgsdrivende.

Det er også mulig å lage flere forskjellige oppdateringer som har stor verdi for kunden men ikke er verdidrivende for deg selv, for på den måten å holde kanalen åpen og beholde kundens goodwill for en og annen salgsdrivende henvendelse innomellom. Dette er det den anerkjente skribenten Gary Vaynerchuk omtaler som en «jab, jab, jab, right hook» – strategi, i boken ved samme navn.


Er du interessert i å vite mer om innholdsmarkedsføring? Vi i Webgruppen holder flere kurs om content marketing og andre webrelaterte emner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *