Hvorfor skal du satse på sosiale medier?

Representerer du et firma, har du kanskje lenge lurt på om – og hvordan – du bør satse i sosiale medier. Skal du ha en Facebook-side? En Linkedin-side? Være på Twitter? Gjøre noe på Instagram? Og i så fall hvorfor?

Her er noen gode grunner til å satse i de forskjellige kanalene – og noen indikasjoner på at du bør la være:

Facebook:

Over 3 millioner nordmenn er på Facebook. Vi sjekker Facebook hele dagen, hele uken. Facebook er en perfekt kanal for å “småprate” med kunder og interessenter, i et forum som kunden selv er svært fortrolig med.

Grunner til å satse der:

  • Du ønsker en kanal for kundepleie og oppfølging av eksisterende kunder og interessenter.
  • Du ønsker en push-kanal for markedsføring mot forbrukere.
  • Du ønsker å være enkelt tilgjengelig for tilbakemeldinger fra kundene dine.
  • Det er gratis å ha en firmaside.
  • Kunden din er der hele tiden, og det er lett å nå ut med budskapene dine (hvis du bare betaler en liten sum; vi snakker hundrelapper)

Grunner til å la være:

  • Du ønsker ikke å ta en småprats-dialog med kundene dine, eller har ikke ressurser til å vedlikeholde en slik dialog.
  • Du er en ren business-to-business-aktør og tror ikke at det er naturlig for kundene dine å ha dialog med deg “på privaten”.
  • Du er redd for tilbakemeldinger fra kundene dine (men da har du antagelig forretningsmessige problemer som uansett bør løses.)

Twitter

Twitter er en fantastisk PR- og varslingskanal. Den er mer formell enn Facebook, dialogen er ikke om de små, nære ting, men mer om de store samfunnsspørsmål. I Norge er det mye tunge meningsbærere som bruker Twitter; politikere, journalister og denslags. Dette gjør også Twitter til en bra PR-kanal.

Grunner til å satse der:

  • Du kan varsle brukerne dine raskt om viktige ting.
  • Du kan inngå i en større samfunnsdebatt om politiske eller faglige spørsmål.
  • Du kan vekke pressens interesse for dine saker.
  • Du kan enkelt selv følge med på den faglige utviklingen innen bedriftens felt.
  • Det er gratis å ha en Twitter-profil.

Grunner til å la være:

  • Du har ingen ting å melde i denne offentlige sfæren.

Linkedin

Linkedin har allerede rundet 1 million brukere i Norge, og er verdens viktigste nettverk for å bygge og vedlikeholde profesjonelle nettverk. Kjerneprofilen på Linkedin er den enkelte brukers CV. Det betyr også at det på Linkedin er lett å søke opp personer som har den profesjonelle profilen man ønsker, og at man kan markedsføre seg kun mot brukere med bestemt kompetanse, eller annonsere kun mot ledere. Det er også både mulig, ønskelig og gratis å lage firmasider på Linkedin.

Grunner til å satse der:

  • Ha en firmaside slik at potensielle jobbsøkere kan lese om deg (for Linkedin er nettopp et sted der potensielle jobbsøkere leter etter firmainformasjon).
  • Ta kontroll over en firmaside som allerede er blitt opprettet, men som ingen styrer kommunikasjonen på (slike firmasider finnes det masse av på Linkedin, så gjør et søk på ditt eget firmanavn for å se om det finnes en side som bør fikses litt på).
  • Bruke firmasiden til å fortelle nytt om bedriften til de som er interesserte i bedriften.
  • Knytte nettverk mellom bedriftens ansatte og kunder/prospekter.
  • Bruke Linkedin aktivt i rekruttering.
  • Finne potensielle amarbeidspartnere i inn- og utland.
  • Lete opp potensielle kunder (= “prospekting”).
  • Markedsføre varer og tjenester, spesielt om man driver business-to-business-virksomhet.

Grunner til å la være:

  • Man ønsker å holde en så lav firmaprofil som mulig. (Jeg kan ikke tenke meg hvorfor man skulle ville gjøre det, men det er eneste grunnen jeg kan se til ikke å være på Linkedin som bedrift.)

Instagram

Instagram er en foto-app for mobil, der man kan ta bilder og dele dem med venner. Man kan også følge andres bilder, og man kan merke bildene med såkalte hashtagger som er tegnet # fulgt av en tematisk beskrivelse (for eksempel #oslo eller #visitoslo om man tar bilder av Oslo by). Selskapet er eid av Facebook og har kommet svært raskt inn i det norske markedet.

Grunner til å satse der:

  • Du har visuelt tiltalende produkter.
  • Du tar mye bilder på arrangementer, messer o.l.
  • Kundene dine er opptatt av å ta bilder og/eller interesserte i fine bilder.
  • Du ønsker at kundene dine skal markedsføre produktene dine for deg ved å ta bilde av dem og dele med venner (typisk hashtag-konkurranse av typen “Ta bilde av deg selv i kjolen du kjøpte hos oss og merk den med #seminkjole. Vi trekker en vinner som får en kjole gratis”.)

Grunner til å la være:

  • Du selger abstrakte produkter som ikke lar seg ta bilde av.
  • Det skjer ingen ting visuelt relatert til din bedrift.
  • Du har begrenset med ressurser (tid og/eller penger) til å bruke på sosiale medier, og mener andre kanaler er viktigere.

Vil du lære mer? – I Webgruppen har vi kurs om Facebook, Linkedin og Instagram. Vi har også kurs om sosiale medier generelt. 

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *