Hva er eide, betalte og fortjente flater?

I kommunikasjonskretser er det vanlig å skille mellom eide, betalte og fortjente flater.

Eide flater er de flatene som bedriften selv eier, for eksempel websiden, epost/nyhetsbrev eller for den sakens skyld internavis.

Betalte flater er den eksponering og annonsering som man betaler for, for eksempel bannerannonser eller annonser på Google og Facebook.

Fortjente flater er det andre sier om en. Når andre skriver et innlegg på ens Facebook-side, legger inn en kommentar på bloggen, lager en tweet som handler om bedriften eller lignende er det fortjente flater.

Kombinasjonen av disse tre er jo det man prøver å få til, gjerne et samspill som gjør at hver av tingene kommer til sin rett. Dette kalles også “right touching”; å nå ut til riktig bruker med riktig budskap på riktig måte i riktig flate til rett tid.

—————————-

Lurer du på noe annet? Vi i Webgruppen har en rekke kurs om webkommunikasjon og salg-/markedsføring på nett.

Nina Furu

Én kommentar til «Hva er eide, betalte og fortjente flater?»

  1. Vi har valgt å lansere bloggsamfunnet i 2 deler. Første del er en rekrutteringskampanje hvor vi oppfordrer mennesker som allerede følger MatPrat i egne kanaler til å opprette blogg og dele matoppskrifter, del to vil være for å skape trafikk til bloggsamfunnet via kjøpte og fortjente kanaler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *