Dette må du tenke på i høst

Sommerferien lakker mot slutten, og det er tilbake på jobb for de fleste av oss. Når vi nå skal ta tak igjen er spørsmålet dette: Hva er det vi trenger å ha på plakaten for høsten?

Hovedtrenden er, som den har vært lenge, SoLoMo – altså Social, Local, Mobile.

Hva Social angår, har du vel for lengst tatt Facebook i bruk, tilpasset deg til Timeline og satt opp annonser (eller enda bedre: Sponsede hendelser). Den viktigste nyheten her er kanskje annonser i nyhetsfeeden; en stor mulighet for deg som er annonsør. Med denne muligheten kan du betale for å få innleggene fra siden din inn i nyhetsfeed-området for alle likerne dine, for på den måten å nå ut til flere enn de i snitt 17 % du når ut til i dag.

For å benytte deg av denne muligheten legger du først ut oppdateringen på siden din og så kan du bestille denne saken promotert på selve saken:

Når det gjelder Local er dette med geotagging (bruk av geografiske koordinater) noe som kun ganske få har tatt i bruk så langt. Og det er synd, for en stadig økende del av nettbruken er mobil, og når vi bruker mobilen til å surfe med, vet mobilen også hvor vi er. Dette åpner for en rekke spennende muligheter, fra innsjekking på Facebook til app’er som utnytter geotagging til å foreslå relevante restauranter i nabolaget.

Hvordan kan geotagging skape verdi for ditt firma? Det er et spørsmål som du med fordel kan begynne å tenke på i høst, om du ikke allerede har gjort det.

Trenden Mobile refererer til at stadig flere surfer med fingerbetjente enheter, altså iPad og smarttelefon. Særlig iPads kommer nok til å påvirke bruksmønstrene sterkt i 2013 og videre, fordi app-tilnærmingen gjør at vi både blir mer oppgaveorienterte (en app er for konkrete enkeltoppgaver som bruker har på ditt nettsted, særlig de som stadig skal løses) og at vi blir mindre tålmodige med alt som ikke er direkte relatert til vårt konkrete brukerscenario.

Er konsekvensen av dette at nettstedet ditt bør se mer ut som en app? At du bør tørre å velge kompleksiteten bort til fordel for å vie forsiden til den enkelte tingene de fleste brukere kommer for?

For noen er det kanskje det. Ett eksempel på et nettsted som gjør nettopp dette er denne:

For andre vil det kanskje være mer naturlig å gå for å få i både pose og sekk: Å lage en dedikert app for mobil og iPad for noen utvalgte bruksmønstre, mens man beholder et nettsted med mer omfattende og utdypende informasjon for all annen bruk.

En aktør som nå gjør nettopp dette, er NSB:

Hva skal være din strategi på dette området? Det kan du gjerne bruke høsten til å finne ut, om ikke dette allerede er på programmet ditt.

Helt sikkert er det i hvert fall at vi går en spennende høst i møte, med mange muligheter for å gjøre det enda bedre på nett.

Jeg håper vi sees ved skolestart!

2 thoughts on “Dette må du tenke på i høst

  1. Hei Nina!
    En liten korreksjon: iPad er et produktnavn. Det finnes mange andre typer nettbrett – så det er mer korrekt å snakke om nettbrett enn iPad.

  2. Desverre har ikke NSB detektering av enhet, og videresender ikke til mobilsiden når man er på mobil.
    Ser at flere aktører ikke har denne funksjonen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *