Slik legger du om til nye firmasider på Facebook

I løpet av mars 2012 må alle firmasider på Facebook legges om til Timeline-utseendet. Slik kommer du i gang.

Som så mye annet på Facebook er også dette veldig enkelt. Når du kommer inn på siden din (hvis du er administrator), finner du nå et informasjonsfelt i toppen. Feltet har en knapp der det står «Forhåndsvis». Om du klikker på denne, er du i gang.

Du kan også starte forhåndsvisningsprosessen ved å klikke på den grønne knappen merket «Forhåndsvisning» på Facebook sin informasjonsside om de nye firmasidene.

Når du har gjort dette er du i forhåndsmodus av det nye designet. Det du gjør her blir ikke offentlig før du klikker «Publiser». Du har frist inntil 30. mars med å redesigne – etter dette blir alle sidene endret.

Det viktigste du trenger å gjøre i første omgang, er å legge opp et nytt hovedbilde på siden. Dette vil komme øverst på siden, der jeg på min side nå har paret i solnedgang:

Dette bildet farger veldig mye av sidens look-and-feel, så her er det lurt å velge et sterkt og godt bilde. Du kan naturligvis endre og bytte ut dette bildet når som helst.

Det er verd å merke seg at Facebook ikke tillater tilbud, priser eller rene reklamer her – et godt foto som har med din merkevare eller dine produkter å gjøre er det du ønsker å bruke.

Formatet på bildet er 850 x 315 pixler i breddeformat. Større bilder blir skalert ned, og mindre bilder blir forstørret – det siste ser typisk ikke så bra ut, da bildekvaliteten blir redusert.

Videre vil jeg anbefale deg å ta rundturen som du blir invitert til inne i det nye designet. Her får du mange viktige innspill og tips til hvordan du kan fremheve enkelte oppdateringer og tone ned andre.

Hele tanken bak de nye firmasidene er å «fortelle historien» til ditt selskap/din merkevare. Dette kommer til å understøttes av nye annonsemuligheter av typen «sponsored stories». Dette nye annonseilbudet kalles «Facebook Reach Generator». Reach Generator er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge, men kommer ganske sikkert snart.

Du får også en presentasjon av nyhetene på Facebook «live» på Webforum 2012, der Petter Høie fra Facebook i Norge holder keynote-foredrag om nettopp disse nye endringene og mulighetene.

 

 

 

2 kommentarer

  1. John 03/06/2012 at 11:05 #

    Hei, om man har vært litt uviten og lagd en facebook side for firmaet sitt som en vanlig privat facebook konto, kan denne konverteres til en firmaprofil og samtidig beholde alle innlegg og poster? Eller må man begynne på nytt fra scratch og miste alt? Takk for svar :)

    • Nina Furu 03/06/2012 at 19:07 #

      Personer har profiler og bedrifter har sider – dette er et veldig grunnleggende skille på Facebook. Den rette fremgangsmåten for å starte en firmaside er at man har en personlig profil for seg selv som profil, og så benytter denne til å opprette en side via http://www.facebook.com/pages/create.php

      Har du imidlertid gjort det feil, og opprettet firmasiden som en profil er det mulig å gjøre om dette. Denne prosedyren, med lenker til å klikke på, finner du her: https://www.facebook.com/help/?page=213602951994043 (Hvis teksten er på norsk, så velg engelsk som språk så får du hele forklaringen. Den forklaringen du ønsker er ikke oversatt til norsk enda.)

      Lykke til!

Legg igjen en kommentar