Make it count – godt eksempel på Twitter-kampanje

Det er nettopp blitt 2012 og jeg sitter og surfer litt løselig på Twitter, sånn som man av og til gjør. Plutselig legger jeg merke til at jeg har fått opp en “promoted trend”, altså en hashtag som noen har betalt for å gjøre synlig.

Hashtaggen lyder #makeitcount, og promoteringen ser sånn ut:

Nå har det seg slik at jeg har vært ganske skeptisk til dette med “promoted trends” på twitter. Litt sånn “er det virkelig noen som gidder å klikke på sånt”, liksom. Men så er det likevel noe med denne hashtaggen, “make it count”, som vekker nysgjerrigheten min. Så jeg klikker på den likevel.

Det jeg da oppdager er at dette er en kampanje fra Nike. De fremmer budskapet om at du må bruke tiden din på noe fornuftig, du har et helt nytt år til rådighet, så “make it count”.

Nyhetsstrømmen så slik ut:

Dette er jo faktisk en god måte å bruke promoted trends på. Ikke bare får Nike vist seg fram globalt, de får også knyttet sitt navn til det positive ved et nytt år og det positive i å satse og “gi jernet” – dette er jo verdier som står merkevaren Nike nært.

Og de andre tweetene i strømmen understøtter for det meste hovedbudskapet; nå er det bare å stå på – Make It Count!

Hele interaksjonen tar ikke mange sekundene. Men jeg har fått en berøring med merkevaren Nike som er både relevant og positiv, og det var antagelig det de var ute etter.

Som en ettertanke syns jeg også det er interessant å observere at en slik kort, 2-sekunders “engage” (ref REAN-matrisen) er et markedsføringsmål i seg selv i vår lynkjappe, oppmerksomhetsflakkende medieverden.

Og slik kan det altså gjøres.

————————————————————————————————

PS: Er du helt blank på Twitter, så holder vi et gratis introduksjonskurs den 16. januar: http://www.webgruppen.no/kursoversikt/introduksjon-til-twitter-gratis-kurs-16-januar/

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *