Facebook handler om nyhetsstrømmen!

Den skreddersydde velkomstsiden er vel og bra, men det er hva som skjer ETTER dette som avgjør den virkelige verdien av Facebook-siden din.

For en ukes tid siden ble jeg oppringt av en journalist som spurte meg om jeg var enig i utsagnet om at en Facebook-like er verd tusen kroner. Jeg svarte som sant er, at det kommer helt an på:

Dersom man ikke bruker Facebook-kanalen riktig, er ikke en “Like” verd noe som helst. Dersom man derimot benytter kanalen godt, kan en “Like” være verd tusen kroner og mer til, spesielt om man ser det over tid.

Forskjellen er hva som skjer i nyhetsstrømmen.

Eller sagt på en annen måte: Content is king, på Facebook som på web som på TV som i trykte medier. Her er ingen ting nytt under solen.

Men la oss begynne med begynnelsen:

Mitt forrige blogginnlegg handlet om hvordan du selv kan designe din Facebook-oppstartside. Det er vel og bra. Det gir deg en mulighet til å hilse på den besøkende første gang og si hei med et skreddersydd utseende og (forhåpentligvis) noe som frister til å klikke på Like-knappen. For det er det å få en “Like” som er og bør være målet med denne eksersisen.

Antallet Likes gir deg din reach, omfanget av ditt publikum, størrelsen på megafonen, om du vil. Denne megafonen er lite verd om du ikke snakker i den.

Skal megafonen være verd noe, kreves følgende:

  • AT du snakker i den.
  • At det du sier blir hørt.
  • At de som hører det er den rette målgruppen.
  • At det de hører stimulerer dem til handling.
  • At denne handlingen har en verdi for deg.

Når dette gjøres riktig, skjer det slik:

For en tid tilbake kom jeg over nettbutikken ASOS sin Facebook-side. ASOS er en herlig mote-nettbutikk som jeg gjerne handler i, og som jeg gjerne vil høre fra når det gjelder tips og nyheter.

ASOS fikk min “Like”. (Og det at mine venner ser “Nina liker ASOS” på veggen min, er jo bare med til å styrke mitt image og mitt selvbilde, hvilket er en forutsetning. Men det får bli tema for et annet blogginnlegg.)

Etter dette får jeg stadig oppdateringer som dette inn i min nyhetsstrøm:

Rett som det er, så klikker jeg på en av disse, ser på bildene, klikker meg videre inn i nettbutikken og kjøper noe. Når jeg tenker meg om, så har jeg handlet minst 4 ganger på ASOS siden jeg “Liket” dem, og jeg tror hver eneste av disse kjøpene startet i nyhetsfeeden min.

For ASOS har min “like” så langt vært verd ca 2000 kroner brutto (om jeg regner 500 kroner per kjøp, hvilket jeg tror omtrent stemmer). Er halvparten av dette dekningsbidrag, har jeg vært verd de påståtte tusen kronene allerede. Men det er bare nå i høst.

Jeg har jo ikke tenkt å “un-like” ASOS med det første, så verdien kommer sikkert til å fortsette å stige så lenge de fortsetter å friste meg med ting jeg får lyst på i nyhetsstrømmen.

Men her kommer altså poenget:

Denne verdien er ikke skapt av oppstartssiden, den er skapt i nyhetsstrømmen. Og fullbyrdet i nettbutikken.

Så hvis du trodde at Facebook-jobben din var gjort når du hadde laget velkomstsiden, tar du altså skammelig feil.

Sannheten er at jobben bare så vidt har begynt.

De dårlige nyhetene er at dette kommer til å kreve en fokusert, kompetent og målrettet innsats.

Men de gode nyhetene er at det ligger enorme verdier og venter på den som vil ta Facebook-megafonen i relevant bruk!

Nina Furu

Én kommentar til «Facebook handler om nyhetsstrømmen!»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *